پترن هویت بصری | انواع دیزاین

پترن هویت بصری

فهرست مطالب

پترن در هویت بصری

پترن هویت بصری یکی از عناصر طراحی است که در از الگو‌های یکسان بهره می‌گیرد و در زمینه هویت بصری اهمیت دارد. پترن هویت بصری طوری طراحی می‌شود که به شیوه‌ای هماهنگ با هویت کلی برند یا سازمان شکل گرفته باشد و بتوان از آن استفاده کرد. این الگوی تکراری، ترکیبی منظم از اشکال، رنگ‌ها یا نمادهاست که به واسطه تکرار آن‌ها، عنصر بصری یکپارچه‌ای ایجاد می‌شود که برند را نمایان می‌سازد.

 

برای آشنایی بیشتر با هویت بصری به لینک زیر مراجعه کنید:

[ اینجا کلیک کنید ]

 

به طور کلی می‌توان گفت الگو‌ها معمولاً در نقاط مختلف برند از جمله بسته‌بندی، لوازم کاغذی، مطبوعات، پس‌زمینه‌های وب‌سایت و… استفاده می‌شوند. پترن هویت بصری اهداف گوناگونی دارد از جمله این‌که باعث افزایش جذابیت بصری، تقویت شخصیت برند و افزایش شناخت برند می‌شود.

در این مقاله از استودیو زیسا قصد داریم ابتدا پیرامون انواع مختلف الگو‌ها و پترن‌هایی که در هویت بصری استفاده می‌شود صحبت کنیم. سپس به بررسی فواید و ویژگی‌هایی که استفاده از پترن در هویت بصری به همراه می‌آورد خواهیم پرداخت و تلاش می‌کنیم نشان دهیم چطور استفاده از آن می‌تواند به تقویت هویت برند و بازاریابی منجر شود.

طراحی پترن هویت بصری

انواع مختلف پترن هویت بصری چه هستند؟

۱. الگو‌های هندسی

الگو‌های هندسی مبتنی بر تکرار شکل‌های هندسی مثل مربع‌ها، مثلث‌ها، دایره‌ها یا شش‌ضلعی‌ها می‌شود. استفاده از این الگو‌ها در اکثر اوقات به مخاطب حس ترتیب، هماهنگی و دقت می‌دهد و مناسب برند‌هایی هستند که بر نوآوری، حالت مدرن یا فناوری تأکید می‌کنند.

در دنیا بسیاری از شرکت‌ها که دارای هویت مدرن هستند از این نوع پترن‌ها در ساخت هویت بصری استفاده می‌کنند. سادگی و انسجام اشکال هندسی نوعی احساس ثبات و اطمینان به مخاطب انتقال می‌کند.

۲. الگو‌های پویا

الگو‌های پویا از طبیعت الهام گرفته شده‌اند و شامل شکل‌هایی مانند برگ‌ها، گل‌ها، موج‌ها یا ابر‌ها هستند. این الگو‌ها حس هماهنگی و ارتباط با محیط زیست را به وجود می‌آورند و مناسب برند‌هایی هستند که بر پایداری، محصولات طبیعی یا بهداشتی تمرکز دارند.

در طراحی الگو یا پترن‌های سایت و شبکه‌های اجتماعی بسیاری از برند‌هایی که مخصوص حفظ محیط زیست هستند یا به گونه‌ای به طبیعت و محصولات بهداشتی متمرکز می‌شوند، همواره این گونه پترن‌ها مشاهده می‌شود.

۳. الگو‌های انتزاعی

الگو‌های انتزاعی نماد‌های قابل شناسایی از اشیاء واقعی را نشان نمی‌دهند، بلکه از شکل‌ها، خطوط و رنگ‌ها به شکل‌های خلاقانه و غیرقابل مشاهده استفاده می‌کنند. منظور از غیرقابل مشاهده این است که در دنیای واقعی نمی‌توان چنین پترن‌هایی را دید اما از الگوی انتزاعی در طراحی می‌توان استفاده کرد.

این الگو‌ها می‌توانند احساسات، مفاهیم یا ویژگی‌های برند را به صورت بصری منتقل کنند و برند‌هایی که هویت بصری منحصر به فرد و هنری می‌خواهند، توانایی استفاده از عناصر انتزاعی را دارند. توجه کنید که استفاده از شکل‌ها و الگو‌های انتزاعی لزوماً نمی‌توانند برای همه برند‌ها مفید باشد. مثلاً کسب و کار املاک و ساختمان نباید از این نوع الگو‌ها استفاده کنند. باید الگوی مناسب کار خود را پیدا کنید.

۴. الگو‌های پارچه‌ای

الگو‌های پارچه‌ای الگو‌هایی هستند که شباهت به الگو‌های موجود در پارچه‌ها مثل طرح‌های لباس، خطوط، نقاط یا طرح‌های دوخته شده هستند. این الگو‌ها به طور معمول حس سنتی، گرما و آشنایی را ایجاد می‌کنند و برند‌هایی که در صنعت مد، دکوراسیون خانه یا سبک زندگی فعالیت می‌کنند، برای استفاده از این الگو‌ها مناسب هستند.

۵. الگو‌های سمبلیک برند

برخی برند‌ها از یک سری سمبل یا نماد‌های مرتبط با محصولات، خدمات یا ارزش‌های برند خود استفاده می‌کنند تا یک الگو ایجاد کنند. این الگو‌ها می‌توانند نسبت به برند کاملاً اختصاصی باشند و مثل یک معرفی جامع و مختصر برای محصولات برند اثر کنند.

کلید استفاده مؤثر از پترن هویت بصری این است که تناسب و تعادل را در به کار‌گیری طرح‌ها حفظ کنیم. آن‌ها باید با شخصیت برند، ارزش‌ها و مخاطبان هدف همخوانی داشته باشند و به همراه عناصر طراحی دیگر مانند لوگو، رنگ‌بندی و صورت برند ترکیب شوند. با استفاده هوشمندانه و پیوسته از الگو‌ها، هویت بصری برند رونق می‌گیرد، شناخت برند تقویت می‌شود و تجربه یکپارچه و ماندگاری از برند برای مصرف‌کنندگان ایجاد می‌شود.

آموزش طراحی پترن

فواید استفاده از پترن هویت بصری در پیشرفت برند

الگو‌ها نقش حیاتی‌ای در هویت بصری و برندینگ دارند و اگر دقت کنیم فواید زیادی هست که به موفقیت و شناخت برند کمک می‌کند. در ادامه، برخی از مزایای استفاده از الگو‌ها در هویت بصری و برندینگ را برای شما بیان خواهیم کرد:

  • تناسب

الگو‌ها باعث برقراری تناسب بصری در تمام اجزای هویت بصری و نقاطی هستند که مخاطب از طریق آن‌ها با برندتان ارتباط برقرار می‌کند. تناسب اهمیت زیادی در ساختن هویت بصری برند‌های معروف داشته است و دیدیم که وقتی شرکت‌های بزرگ مشغول طراحی هویت بصری‌شان هستند خیلی دقت می‌کنند که اجزای درون هویت بصری کاملاً با هم تناسب داشته باشند.

تناسب باعث می‌شود برند به آسانی شناخته شود و مخاطبان هدف بتوانند خیلی سریع شما را ببینند. وقتی که پترن هویت بصری به طور مداوم در انواع قسمت‌های برند مانند بسته‌بندی، کاغذ و سربرگ و رسانه‌های دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث می‌شود مخاطب تجربه‌ای منحصر به فرد و خاص از برند داشته باشد.

  • شناخت برند

پترن هویت بصری اگر خوب طراحی شده باشد می‌تواند شناخت برند را تقویت کند. وقتی که مصرف‌کنندگان الگو را در موارد مختلف به عنوان نماینده محصولات یا خدمات برند می‌بینند، آن‌ها آن را به برند ارتباط می‌دهند. این شناخت، یک ابزار قدرتمند است که به برند کمک می‌کند در بازار رقابتی امروز برتری پیدا کند و کاری کند مصرف‌کنندگان با دیدن الگو‌های استفاده شده یاد برندتان بیفتند.

  • تقویت هویت برند

 الگو‌ها می‌توانند هویت و شخصیت برند را تقویت کنند. چه از طریق شکل‌های هندسی، پترن‌های طبیعی یا طرح‌های انتزاعی باشد، الگو می‌تواند احساسات خاصی را منتقل کند، پیام‌ها یا ویژگی‌های برند را نشان دهد. اگر از الگوی طبیعی در پترن هویت بصری استفاده می‌کنید احساس طبیعی بودن و حفظ محیط زیست به مخاطب می‌رسد.

این تطابق بین الگو و هویت برند، ارتباط عاطفی خاص و ویژه‌ای با مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند که در ایجاد وفاداری و تبلیغات شفاهی برند کمک می‌کند.

  • تمایز

در بازار‌های شلوغ، الگو‌ها می‌توانند به عنوان یک نقطه فروش منحصر به فرد برای برند عمل کنند. فرض کنید وارد بازاری پر رفت و آمد شده‌اید، دیدن یک الگوی خاص که با تمام مغازه‌های دیگر فرق داشته باشد چشم شما را میرباید. این تمایز یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که در پترن هویت بصری می‌توانید پیدا کنید.

یک الگوی منحصر به فرد و جذاب، برند را از رقبا متمایز می‌کند و به آن هویتی ماندگار و خاطره‌انگیز و قابل شناسایی می‌بخشد. این می‌تواند جزئی اساسی از داستان برند شود و در بهبود موقعیت کلی برند کمک می‌کند.

  • جذابیت ظاهری

یک الگو جذابیت ظاهری دارد و مخاطبان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آن‌ها را به سمت استفاده از برند می‌کشاند. عناصر و اجزای هویت بصری مانند الگو‌ها، احساسات مثبتی را ایجاد می‌کنند و تجربه استفاده از برند را برای مخاطب لذت بخش می‌کنند. وقتی مصرف‌کنندگان ظاهر بصری برند را جذاب می‌یابند، به احتمال بیشتر برای ارتباط با برند و نظر مثبت درباره آن وجود دارد.

  • یادآوری

یکی دیگر از فواید مهم پترن هویت بصری این است که باعث به خاطر سپردن و یادآوری کردن ببرند در ذهن مخاطب می‌شود. الگو‌ها می‌توانند به مصرف‌کنندگان احساس انطباق و مشابهت خاصی بدهند. یک الگوی منحصر به فرد و زیبا، به احتمال زیاد باعث یادآوری برند می‌شود و ذهن مخاطب را سمت شما و هویت شما می‌برد. حتی پس از یک بار ارتباط چشمی، مخاطب به سرعت پترن شما را شناسایی کرده و آن را با هویت برندتان منطبق می‌کند. هنگامی که مصرف‌کنندگان به طور مداوم با الگو روبرو می‌شوند، یادآوری‌شان تقویت می‌شود و شناخت برند افزایش پیدا می‌کند.

  • داستان پردازی

الگو‌ها می‌توانند داستان برند را نقل کنند یا هویت آن را به شیوه نمادین نشان دهند. وقتی که با دقت طراحی می‌شوند، می‌توانند تاریخچه برند، مأموریت آن یا ارزش منحصر به فردی که به مشتریان ارائه می‌دهد را به تصویر بکشند. این اصل داستان‌گونه الگو‌ها می‌تواند با مصرف‌کنندگان به نحوی ارتباط برقرار کند که به شکلی عمیق‌تر و معنادارتر با برندتان ارتباط برقرار کنند و از آن لذت ببرند.

در کل، الگو‌ها یک عنصر حیاتی در هویت بصری و برندینگ هستند که دارای مزایای بسیاری هستند و در ساختن برندی قوی و مؤثر در ذهن و قلب مصرف‌کنندگان نقش مهمی ایفا می‌کنند.

سفارش هویت بصری

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی موضوع پترن هویت بصری پرداختیم، انواع آن‌ها را بیان کردیم و گفتیم چرا از آن در طراحی هویت بصری استفاده می‌کنند. پترن‌ها را در داده‌های مختلف می‌توان دید و قطعاً در نمونه‌های برند بوک وجود دارند و با دیدن این نمونه‌ها می‌توانید بببینید دقیقاً برند‌های مشهور چطور از آن استفاده می‌کنند.

از پترن هویت بصری در طراحی پاکت نامه، سربرگ، پس زمینه سایت و بسیاری موارد دیگر نیز استفاده می‌شود. شما نیز برای داشتن برندی قوی باید حتماً به ایجاد یک الگوی زیبا در هویت بصری خود فکر کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا