هویت بصری شبکه 3

هویت بصری شبکه 3

فهرست مطالب

بررسی کامل هویت بصری شبکه 3

دو دهه گذشت تا بالاخره شبکه سه صدا و سیما تصمیم گرفت تا تغییری در هویت بصری خود ایجاد کند. لوگوی شبکه سه معروف بود و بسیاری از افراد با آن ارتباط نزدیکی برقرار می‌کردند. به نوعی شبکه سه و لوگوی آن برند این شبکه بود. سه خط مورب که از کوچک تا بزرگ کنار هم قرار گرفته بودند و با رنگ نارنجی معروف، صفحه نمایش‌های خانگی را برای مدت‌ها تسخیر کرد و آشنایی خاصی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کرد.

با این وجود در سال‌های اخیر شبکه سه تصمیم به تغییراتی گرفت و تغییر هویت بصری شبکه 3 توانست جلوه‌ای نو به این شبکه صدا و سیما ارائه کند. ما در این مقاله از زیسا کوتاه قصد داریم یک بررسی کوتاه و مختصر از هویت بصری شبکه سه داشته باشیم.

چرا شبکه سه نیاز به تغییر هویت بصری داشت؟

طراح لوگو و دیزاینر هویت بصری شبکه سه بیان می‌کند که برند‌ها هر چند سال یک بار هویت بصری خود را عوض می‌کنند و حتی بعضی از برند‌ها هر شش سال یک بار تغییری در لوگو و هویت بصری ایجاد می‌کنند. برند‌ها باید خود را با سلیقه روز هماهنگ کنند و به روز باقی بمانند. ایشان بیان می‌کند که با توجه به شخصیت جوانان و مخاطب امروز ایرانی تغییر ذائقه و سلیقه‌ها بسیار سریع اتفاق می‌افتد و به همین دلیل نیاز است که هویت بصری منسجم و قوی ایجاد شود که مخاطب بتواند با آن ارتباط نزدیکی برقرار کند.

تمام شبکه‌های تلویزیونی ایرانی در صدا و سیما نیازمند تغییر در هویت بصری خود هستند و نیاز است که لوگو، هویت بصری و دیگر المان‌های سازمانی خود را بازطراحی کنند. طراح و دیزاینر اصلی هویت بصری شبکه بیان می‌کند که باید سلیقه‌ها و نظر‌های شخصی را در مرحله اول کنار بگذاریم. هویت بصری جدید شبکه سه با رنگی جدید ابراز شده است و ممکن است بسیاری از این رنگ خوششان نیاد ولی مسأله هویت بصری هیچ وقت ربطی به خوش آمدن ندارد.

رنگی که برای یک برند انتخاب می‌کنیم صرفاً هویت منحصر به فرد آن برند است. انتخاب این رنگ باید مطابق با سلیقه ایرانی و اهداف و ارزش‌های آن برند باشد.

هویت بصری شبکه 3 چه خصوصیاتی دارد؟

تغییر در هویت بصری همواره هدفمند است. طراحان جدید هویت بصری شبکه سه به دنبال تغییر نماد 22 ساله این شبکه رفتند و تغییراتی روی آن ایجاد کردند. لوگویی که دوباره طراحی شد همان لوگوی قبلی است و دلیلش این است که مدیران شبکه باور داشتند که مخاطبین ارتباط نزدیکی با این لوگو دارند و نباید یک تغییر جدی در آن ایجاد کرد.

این لوگو از نظر فرم و ترکیب بهینه‌سازی شده است و با استفاده از اصول طراحی طوری شکل گرفته که مناسب‌تر باشد. تغییرات کمی در این لوگو دیده می‌شود ولی بدون شک ظرأفت آن بیشتر شده است.

علاوه بر تغییری که در لوگو صورت گرفته است ما با تغییر جدید و مهم‌تر و جالب‌تری نیز مواجه شدیم: تغییر در پالت رنگی. رگ‌بندی جدید با رنگ سابق متفاوت است. سه رنگ زرد، فیروزه‌ای و ارغوانی برای لوگوی جدید و هویت بصری شبکه سه انتخاب شدند. ما در این شبکه با پس زمینه سفید یا بنفش نیز مواجهیم. رنگ‌هایی که فضای شاد، جذاب و جوان‌پسند به مخاطب القا می‌کند که این مبتنی بر شعار این شبکه یعنی «شبکه سه، شبکه جوان» است.

در طراحی هویت بصری شبکه 3 ما تکرار فرم‌های دایره‌مانند و کِرو دار و نوار‌های تشکیل‌دهنده لوگو که گاهی شکل کاغذی دارند مواجه هستیم.

علاوه بر این یکی دیگر از اجزای تغییر کرده در هویت بصری شبکه 3 فونتی است که در آن استفاده شده است. فونت جدید شبکه سه ناآشنا نیست ولی به هر جهت خاص و منحصر به فرد است. این فونت تلویزیونی خیلی خوب طراحی شده و از طراحی فونت‌های مدرن ایرانی و عربی گرفته شده است.

نکات پایانی که باید بدانیم

طراح ارشد هویت بصری این شبکه اظهار داشت که چون 22 سال این شبکه با یک لوگو مانده بود نمی‌توانستند تغییرات یک باره و عجیب انجام دهند. برخی از طراحان معتقد بودند که لوگوی شبکه سه بر اساس لوگوی اریکسون طراحی شده و از روی آن الگوبرداری شده است. طراح ارشد این شبکه معتقد است که این دو لوگو با هم مرتبط نیستند. فرم لوگوی اریکسون عمودی است و تفاوت‌هایش با لوگوی شبکه سه بسیار زیاد است.

به هر جهت این شبکه تلاش کرده است تا جای ممکن در انتخاب رنگ‌ها، موشن گرافی و طراحی از لوگوی اریکسون فاصله بگیرد. فونتی که برای شبکه طراحی شده نیز مخصوص این شبکه است و در تمامی متونی که در این شبکه استفاده می‌شود نمایان می‌شود.

شبکه سه به دنبال یک هویت منسجم و یکپارچه برای این شبکه بوده است. از نظر او اساس دیزاین و طراحی مبتنی بر تحلیل است. اگر دیزاین توانسته باشد اهدافی که برای آن بوده را عملی کند موفق است و اگر نتواند، نیست.

به طور کلی درباره تغییر هویت بصری شبکه 3 باید گفت که این شبکه توانسته است تا حد زیادی نیاز به تغییر برند را به خوبی تکمیل کند. این شبکه که در دو دهه پیاپی یک هویت بصری را حفظ کرده بود نیاز به ارتباط جدیدی با نسل‌های جوان داشت. با تغییر رنگ، ری دیزاین لوگو و اختصاص یک فونت و تایپوگرافی جدید برای شبکه توانست ارتباط جدیدی با نسل جوان ایجاد کند و احساس پویایی، نشاط و شادابی را به هویت بصری شبکه بیفزاید.

ما در این مقاله تلاش کردیم تا مهم‌ترین ویژگی‌های هویت بصری جدید شبکه 3 را در نظر بگیریم و بررسی کنیم علت این تغییرات چه چیزی بوده است. شبکه سه پیشگام تغییر هویت بصری شبکه‌های صدا و سیما بوده و به طور کلی می‌توان گفت که هویت بصری جدید آن موفقیت‌آمیز بوده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا