آشنایی با بهترین هویت بصری برند های ایرانی

هویت بصری برند های ایرانی

فهرست مطالب

آشنایی کامل با هویت بصری برند‌های ایرانی

خلاقیت فقط در آن سوی مرز‌ها پیدا نمی‌شود بلکه برند‌های ایرانی نیز توانسته‌اند با خلاقیت، هویت بصری‌های بسیار فوق‌العاده‌ای طراحی کنند. هرچند ما چندان با هویت بصری برند‌های ایرانی آشنا نیستیم و تحلیل دقیقی از آن‌ها انجام نشده است اما اگر دقیق نگاه کنیم می‌بینیم که خلاقیت، طراحی و نوآوری در برند‌های ایرانی نیز چشم‌نواز است.

در این مقاله از استودیو برندینگ زیسا قصد داریم بررسی کنیم که کدامیک از برند‌های ایرانی می‌توانند جزء بهترین هویت بصری‌ها باشند و تحلیلی کوتاه از هر کدام ارائه خواهیم داد تا با هویت بصری برند‌های ایرانی بیشتر آشنا شویم.

هویت بصری چیست و چرا مهم است؟

قبل از بررسی هویت بصری برند‌های معروف کشورمان بهتر است درکی درست از هویت بصری برند داشته باشیم. هویت بصری به تمام اجزا و حالت‌هایی گفته می‌شود که مخاطب از طریق آن‌ها با برند ارتباط برقرار می‌کند. این موارد شامل لوگو، پالت رنگی، تایپوگرافی و بسیاری موارد دیگر می‌شود که در مقالات مختلف سایت استودیو زیسا به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

در آموزش برندسازی نیز بیان می‌شود که یکی از مهم‌ترین بخش‌های هویت سازمانی و برندینگ، خلق یک هویت بصری قدرتمند است زیرا به کسب و کار شما اعتبار، حرفه‌ای بودن و ارزش می‌بخشد.

هویت بصری آنچنان در کسب و کار اهمیت دارد که بسیاری از برند‌های مطرح جهان از این موضوع برای شناخته‌شده‌تر کردن برندشان استفاده می‌کنند. حال که به طور کلی به کلیت مفهوم هویت بصری و اهمیتش اشاره کردیم نوبت این می‌رسد که با هویت بصری برند‌های ایرانی آشنا شویم.

 

هویت بصری برند علی بابا

 

هویت بصری علی بابا

علی بابا یک پلتفرم مسافرتی و گردشگری است که در چند سال اخیر توجه بسیار زیادی را از طرف کاربران جذب کرده است. طراحی علی بابا و استفاده از شخصیت یکی از کارتون‌های قدیمی و خاطره‌انگیز به نام سندباد مخاطب ایرانی را به هیجان می‌اندازد.

علی بابا می‌خواهد مشتریانش ماجراجویی و حرکت به سمت جلو را تجربه کنند و این در رنگ‌بندی و لوگوی آن‌ها مشهود است. ری‌برندینگ اخیر در هویت بصری علی بابا این پیام را بیشتر منعکس می‌کند. اشکال و نوع نوشتن در برند علی بابا نشان‌دهنده احساس امنیت و در عین حال زیبایی و منحصربه‌فرد بودن است.

 

هویت بصری برند اسنپ

 

هویت بصری برند اسنپ

اسنپ که ابتدا به عنوان یک شرکت تاکسی‌رانی اینترنتی (کپی شده از شرکت اوبر و نمونه‌های خارجی دیگر) ساخته شده بود اکنون یکی از مشهورترین برند‌های ایران است. اسنپ اکنون پلتفرم‌های مختلفی را طراحی کرده از جمله: اسنپ فود، اسنپ دکتر و… که هر کدام دارای رنگ‌بندی مجزا اما اسنجامی در سبک و سیاق طراحی هستند.

بررسی هر رنگ را باید با توجه به موضوع هر پلتفرم بررسی کرد مثلاً رنگ آبی در اسنپ دکتر می‌خواهد احساس آرامش را به مخاطب منتقل کند یا رنگ سبز در تاکسی اسنپ احساس ایمنی را به مخاطب القا می‌کند. به طور کلی فضای طراحی اسنپ بسیار مینیمالیستیک است و لوگوی آن‌ها یک خصوصیت مدرن را در خود دارد. لبه‌های نرم به مخاطب احساس اطمینان و دوستی بیشتری القا می‌کنند.

 

هویت بصری برند طاقچه

 

هویت بصری پلتفرم طاقچه

یکی از معروف‌ترین پلتفرم‌های خرید و مطالعه کتاب اینترنتی، طاقچه است. طاقچه توانسته با یک طراحی زیبا و جذاب و رنگ‌بندی ترکیبی از آبی و سفید احساسی آرامش‌بخش و کمال‌انگیز به مخاطب القا کند.

تمامی نماد‌ها و آیکون‌های مورد استفاده در طاقچه لبه‌های نرم دارند و در عین نظام‌یافتگی یک حالت خیال‌انگیز بودن نیز در سایت آن‌ها وجود دارد که قصدش این است ایجاد حس مثبتی بین شما و دنیای کتاب‌ها برقرار کند.

طاقچه توانسته است المان‌های ایرانی در یک طراحی شیک و مدرن وارد کند. فضا‌های خالی و سفید به اندازه کافی در جریان هستند و به چشم مخاطب استراحت می‌دهند به همین دلیل احساس تراکم در طراحی آن‌ها دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد که در آشنایی با هویت بصری برند‌های ایرانی، طاقچه نامی دور افتاده است هرچند که لوگوی بسیار خوب و جذابی برای خود طراحی کرده و هویت بصری منسجمی ایجاد کرده است.

 

هویت بصری برند دیجی کالا

 

هویت بصری دیجی‌کالا

دیجی‌کالا به عنوان یک پلتفرم قوی اینترنتی در زمینه فروش محصولات مختلف مورد نیاز، یکی از معروف‌ترین فروشگاه‌های اینترنتی حال حاضر کشور است. شرکت دیجی‌کالا در زمینه هویت برند خود بیان می‌کند:

«داستان ما با حضور خریداران و فروشندگانی ساخته شد که حضورشان تا به امروز بزرگترین دلگرمی برای روز‌های پیش روست. به عنوان یک برند ملی همیشه سعی کردیم که تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان بدون دغدغه فنی و زیرساختی، محصولات خود را به بازار 80 میلیونی کشور عرضه کنند و مشتریان نیز به طیف وسیعی از محصولات با قیمت‌های رقابتی دست پیدا کنند. ارائه خدماتی که بدون محدودیت زمانی در 24 ساعت امکان‌پذیر است. »

هویت بصری دیجی‌کالا به خوبی طراحی و تنظیم شده است و این شرکت در سایت خود نحوه استفاده از رنگ‌بندی، الگو‌ها و اجزای هویت بصری خود را بیان کرده است.

هویت برند دیجی‌کالا مبتنی بر این ارزش‌هاست:

  • مشتری محوری
  • مسئولیت‌پذیری
  • شفافیت
  • نوآوری
  • چابکی

اگر به لوگوی دیجی‌کالا نگاه کنیم، لبخندی که در حرف D در این لوگو دیده می‌شود نماد مشتری‌محوری این برند است. نوع تایپ رسمی و مشخص بودن هر یک از حروف این لوگو شفافیت و مسئولیت‌پذیری آن را نشان می‌دهند. چیدمان حروف نمایانگر نوآوری آن‌ها در طراحی است و لبه‌های نرم و فانتزی‌شکلی که می‌بینیم بیانگر حس چابکی از این برند هستند.

چرا تحلیل هویت بصری برند‌های ایرانی مهم است؟

اگر تا اینجا مطالب را خوانده باشید ممکن است این سؤال پیش بیاید که چرا باید هویت بصری برند‌های ایرانی را بشناسیم؟ نکته اینجاست که هویت بصری هر برند برگرفته از فرهنگ، آداب، رسوم و نوع دید و مخاطبینی است که در آن ملیت و قوم وجود دارند. به همین دلیل است که ما با بررسی هویت بصری برند‌های ایرانی در می‌یابیم که کاربران، مشتریان و مخاطبینی که هم‌وطنمان هستند با چه مفاهیم بصری‌ای بیشتر از بقیه ارتباط برقرار می‌کنند.

ما تلاش کردیم تا با یک بررسی کلی مسیری برای شما خلق کنیم تا عمیق‌تر به برند‌های دور و برتان نگاه کنید. آیا لوگوی هر برند مناسب با هویت آن‌هاست؟ آیا توانسته‌اند ارزش‌های خود را در لوگو منعکس کنند؟ چه چیزی می‌تواند هویت برند را به اندازه‌ای تقویت کند که بتواند در مقابل رقبا بایستد و متمایز بودنش را نشان دهد.

اگر تا کنون به فکر هویت بصری برند خود نبوده‌اید و حالا به فکر افتادید می‌توانید از طریق تماس با ما در استودیو زیسا مشاوره در برندینگ را دریافت کنید و ببینید برای به دست آوردن هویت و ارتباط‌گیری قوی با مخاطب چه کاری باید انجام دهید.

سخن پایانی

هویت بصری برند‌های ایرانی به ما یاد می‌دهد که انجام چه کار‌هایی می‌تواند در زمینه هویت بصری در ایران موفقیت‌آمیز باشد. با بررسی هویت بصری برند‌های معروف ایرانی درمی‌یابیم که طراحان آن‌ها با دقت و ظرأفت تلاش کردند که بهترین شکل ممکن را در هویت بصری صورت‌بندی کنند و همه چیز را درست در جای مناسب قرار دهند.

در این مقاله به بررسی هویت بصری چهار برند مطرح و مشهور ایرانی یعنی علی بابا، اسنپ، طاقچه و دیجی‌کالا پرداختیم و سعی کردیم یک نگاه کلی به هر یک از این برند‌ها بیاندازیم. به نظر شما آیا هویت بصری هر کدام از این برند‌ها صلاحیت و ارزش بررسی عمیق و دقیق دارند یا نه؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا