نمونه دفترچه هویت بصری | ۸ تا از جذاب ترین ها

همه چیز درباره هویت بصری

فهرست مطالب

دفترچه هویت بصری

در دنیای رقابتی کسب‌ و کار، ایجاد یک برند قوی و مشهور برای موفقیت ضروری است. دفترچه هویت بصری که همچنین به عنوان راهنمای برند یا راهنمای سبک برند یا به عبارت مشهورتر برند بوک شناخته می‌شود، نقش حیاتی­ای در تثبیت و حفظ هویت برند دارد. با وجود این­که قیمت طراحی هویت بصری بالاست به دلیل اهمیت و فواید بالای آن به هیچ عنوان نباید تمام مسائل مربوط با آن را دست کم گرفت.

این دفترچه به عنوان یک سند جامع عمل می‌کند که عناصر کلیدی و استانداردهای ارتباطی تصویری و کلامی برند را شرح می‌دهد. ما در این مقاله هدفمان این است که به مرور اجزای اساسی و لازم برای  ایجاد نمونه دفترچه هویت بصری مؤثر، از جمله شیوه‌های بهتر طراحی، طرح‌های رنگی، تایپوگرافی و دستورالعمل‌های بپردازیم.

 

بیشتر بخوانید : شما میتوانید هویت بصری را قورت بدهید.

 

همچنین در این مقاله از استودیو طراحی زیسا نمونه دفترچه هویت بصری معروفی مثل کوکاکولا و اپل را نیز بررسی خواهیم کرد. بیایید شروع کنیم!

دفترچه هویت بصری یا برندبوک چیست؟

دفترچه هویت بصری راهنمای جامعی است که هویت برند را در بر می‌گیرد و همه جنبه‌های طراحی و ارتباطات آن را پوشش می‌دهد. برند بوک یا دفترچه مثل DNA برند عمل می‌کند و چارچوبی روشن برای نمایش برند در هر محیطی را فراهم می‌کند.

دفترچه هویت بصری معمولاً با ماموریت، ارزش‌های اصلی و چشم انداز برند آغاز می‌شود و سپس به عناصر تصویری مانند لوگوها، رنگ‌ها، تایپوگرافی و تصاویر می‌پردازد. برند بوک یا دفترچه به عنوان یک منبع مرجع برای همه سهام­داران، از جمله تیم‌های داخلی، همکاران و کارمندان آینده است و از این موضوع اطمینان حاصل می­کند که یکپارچگی و تطابق در نمایش برند همیشه برقرار باقی بماند.

دفترچه هویت بصری همچنین به اسمهای مختلفی شناخته می‌شود، از جمله راهنمای برند، دستورالعمل هویت تصویری، برند بوک و… .

«دفترچه هویت بصری مانند یک کتاب راهنمای کاربری برای برند شماست که جهت­دهی­های خاص و دستورالعمل‌هایی برای ارتباط مؤثر و انتقال پیام و هویت تصویری برندتان را ارائه می­کند.»

نمونه دفترچه هویت بصری

 

چه چیزهایی باید در نمونه دفترچه هویت بصری گنجانده شود؟

یک نمونه دفترچه هویت بصری خوب باید شامل اجزای مختلفی باشد که به شکلی جامع هویت برند را تعریف کرده و راهنمایی برای نمایندگی یکپارچه ارائه می‌دهد. بیایید این اجزا را به طور دقیق‌تر بررسی کنیم.

  • درباره برندتان توضیح دهید

بخشی درباره برند فرصتی است برای معرفی ماموریت، ارزش‌های و چشم انداز برند. این بخش برای نمونه دفترچه هویت بصری بسیار کاربردی است و از اهمیت بالایی برخوردار است و مقدمه‌ای برای هویت برند ارائه می‌دهد. این بخش می‌تواند مختصر یا جامع باشد و این موضوع بستگی به نیازها و هدف برند دارد. این یک فرصت است برای تعریف داستان برند آن هم به نحوی جذاب که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند. سعی کنید ماجرای برندتان را خشک و رسمی تعریف نکنید.

  • دستورالعمل‌های تصویری قرار دهید

دستورالعمل‌های تصویری عناصر تصویری­ای که هویت برند را تشکیل می‌دهند را تعریف می‌کنند. این شامل لوگوها، طرح‌های رنگی، تایپوگرافی، تصاویر و سایر عناصر گرافیکی است. بخش دستورالعمل‌های تصویری باید توضیحاتی راجع به استفاده صحیح از لوگو، از جمله نسخه‌های رنگی، جاگیری و اندازه، ارائه دهد. همچنین باید رنگ‌های اصلی و فرعی برند، انتخاب تایپوگرافی برای موارد مختلف، سبک عکاسی و سایر عناصر تصویری منحصر به فرد برای برند را مشخص کند.

  • دستورالعمل‌های ارتباطی را بنویسید

دستورالعمل‌های ارتباطی در نمونه دفترچه هویت بصری یعنی روی جنبه‌های کلامی هویت برند تمرکز کنید. این شامل تناسب لحن و سبک نوشتار برند، استفاده از زبان، قواعد دستور زبان و قالب‌بندی و راهنما‌یی­هایی برای کانال‌های ارتباطی خاص مانند ایمیل و رسانه‌های اجتماعی است. دستورالعمل‌های ارتباطی اطمینان حاصل می­کنند که تمام پیام‌های برند هماهنگ، متقارن و با ارزش‌ها و شخصیت برند هماهنگ هستند.

  • استراتژی و موقعیت برند را مشخص کنید

بخش استراتژی و موقعیت‌ برند، بازار هدف و جایگاه برند را توضیح می‌دهد. این بخش به تیم‌ها اطلاعاتی راجع به وضعیت رقابتی برند، جمعیت و روان‌شناسی بازار هدف و موقعیت جغرافیایی آن‌ها ارائه می‌دهد. این بخش به کمک هماهنگ کردن تمام ارتباطات و استراتژی‌های برند به ‌طور مؤثر مخاطبان موردنظر را جذب و درگیر می‌کند.

  • شخصیت و ارزش‌های برند را توصیف کنید

تعریف شخصیت و ارزش‌های برند در دفترچه هویت بصری به متمایز شدن برند کمک می‌کند. این بخش به شخصیت و ویژگی‌های خاص برند، خصوصیات آن و ارزش‌هایی که برند هدف دارد می­پردازد. با صراحت در زمینه شخصیت و ارزش‌های برند، تیم‌ها می‌توانند به طور پیوسته هویت برند مطلوب را به مشتریان منتقل کنند.

  • لحن برند را مشخص کنید

مشخص کردن لحن برند در ارتباطات نوشتاری و شفاهی می­تواند گزینه مناسبی برای قرار دادن در دفترچه هویت بصری باشد. این بخش سبک مناسب صحبت کردن و نوشتن، استفاده از زبان و راهنمایی‌های کلامی در موارد مختلف را تعیین می‌کند. این قسمت به شکلی هماهنگ، صدای برند را در تمام کانال‌های ارتباطی شکل می­دهد و با اطمینان شرایط را طوری تنظیم می­کند که پیام‌های برند با مخاطبان مورد نظر هماهنگ باشد.

بهترین نمونه‌های دفترچه برند

بهترین نمونه‌­های دفترچه هویت بصری

۱. Apple

نمونه دفترچه هویت بصری اپل به خاطر طراحی ساده و شیکش شناخته می‌شود که نشان‌دهنده ظرافت و نوآوری شرکت است. برند بوک اپل، دستورالعمل‌هایی برای استفاده از نماد معروف آن، نوع ‌چارچوب و سبک عکاسی ارائه می‌دهد تا تصویر مدارک هماهنگ و قابل تشخیص باشند.

۲. Nike

نمونه دفترچه هویت بصری نایکی به انگیزه دادن و محرک‌ بودن خود معروف است. این برند بوک نشان معروف «تیک» نایکی، شعار «فقط انجامش بده» و دستورالعمل‌هایی برای استفاده از تصاویر ورزشکاران و ورزش‌ها برای تقویت ارتباط قوی برند با عملکرد ورزشی را دارد.

۳. Google

نمونه دفترچه هویت بصری گوگل با تأکید بر حفظ یک ظاهر تمیز و دوستانه سعی می­کند با مخاطبش ارتباط برقرار کند. این برند بوک استفاده از نماد رنگارنگ گوگل، دستورالعمل‌هایی برای استفاده از Google Doodle و اصول ارتباط بصری برند را در انواع پلتفرم‌ها تعیین می‌کند.

۴. Coca-Cola

نمونه دفترچه هویت بصری کوکاکولا حول تم ‌رنگی قرمز و سفید کلاسیک آن و نشان معروف شرکت می­گردد. نشان کوکاکولا نقش محوری و کلیدی­ای در هویت برند ایفا می‌کند. این برند بوک اهمیت میراث و ارتباط هیجانی برند با مصرف‌کنندگان را به نمایش می‌گذارد.

۵. Starbucks

نمونه دفترچه هویت بصری استارباکس به نماد سبز مشهور این شرکت و ویژگی‌های خاص برند می‌پردازد. این کتاب شیوه‌های استفاده از نماد استارباکس در فضاهای مختلف را تعیین کرده و همچنین دستورالعمل‌هایی برای زبان بصری، طراحی فروشگاه و سبک عکاسی ارائه می‌کند تا تجربه همه از برند، یکپارچه و جهانی شود.

۶. IBM

نمونه دفترچه هویت بصری آی‌بی‌ام بر بر حرفه‌ای بودن و نوآوری تمرکز دارد. این برند بوک دستورالعمل‌هایی برای استفاده از نماد آی‌بی‌ام، نوع ‌چارچوب و پالت رنگی این شرکت را تعیین می‌کند تا تصویر مدارک هماهنگ و از نظر ظاهری برند را باثبات جلوه دهد.

۷. Virgin

نمونه دفترچه هویت بصری ویرجین بازتابی از گستره صنایعی است که گروه ویرجین در آن‌ها فعالیت می‌کند. این کتاب اهمیت نشان و رنگ قرمز ویرجین را بیان می‌کند در حالی‌که امکان تغییر در عناصر طراحی را به منظور تطابق با خصوصیت هر شرکت ویرجین ارائه می‌دهد.

۸. Netflix

نمونه دفترچه هویت بصری نتفلیکس به شیوه نوین و پر جنب و جوش ویدیویی آن می‌پردازد. این کتاب دستورالعمل‌هایی برای استفاده از نشان نتفلیکس، نوع ‌چارچوب و استفاده از رنگ­ها را در تبلیغات و کمپین‌های بازاریابی مختلف ارائه می‌کند؛ در حالی‌که اجازه می‌دهد خلاقیت و تطابق به منظور کارهای بازاریابی در دیزاین و طراحی وجود داشته باشد.

نتیجه‌گیری

ما می­دانیم هویت بصری چیست و دقیقا چه اهمیتی در دنیای کسب و کار برند دارد. ایجاد یک نمونه دفترچه هویت بصری جامع و با طراحی مناسب یک مرحله مهم در تثبیت و حفظ هویت قوی برند است. این دفترچه به عنوان یک راهنمای جامع، مشخصات و استانداردهای لازم برای نمایندگی منسجم از برند در تمام کانال‌های ارتباطی را به ارمغان می‌آورد.

با تعریف ماموریت، ارزش‌ها، عناصر تصویری و دستورالعمل‌های ارتباطی برند، دفترچه هویت بصری به شما این اطمینان را می‌دهد که تمام سهام­داران یک فهم مشترک از چگونگی ارتقاء پیام برند و نمایندگی از هویت برند خواهند داشت.

به یاد داشته باشید که هماهنگی، کلیدی برای ساختن یک برند قوی و معروف است. بنابراین، زمان و تلاش لازم را برای ایجاد یک دفترچه هویت بصری بگذارید که به عنوان ابزاری ارزشمند برای رشد و موفقیت برندتان عمل کند. با سفارش هویت بصری از استودیو زیسا شما نمونه­های برند بوک را خواهید دید و می­توانید نمونه دفترچه هویت بصری مخصوص خود را نیز داشته باشید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا