انواع هویت سازمانی را بشناسیم

انواع هویت سازمانی

فهرست مطالب

بررسی انواع هویت سازمانی در برندینگ

وقتی مسأله به برندینگ و بازاریابی می‌رسد پیدا کردن اصطلاحات و فهم مناسب آن‌ها آسان نیست. خیلی از افراد با وجود این‌که سال‌هاست در حوزه‌های مختلف کسب و کار و تجارت فعالیت می‌کنند، هنوز به خوبی با اصطلاحات مختلف برندینگ از جمله انواع هویت سازمانی آشنا نیستند.

درک به کارگیری مفاهیم کلیدی در بازاریابی از جمله استفاده از هویت سازمانی و هویت بصری می‌تواند به شما کمک کند برند خود را به درستی به مخاطب عرضه کنید. مخاطب پیام شما را درست تفسیر می‌کند و قدرتی در عرضه محصول، صحبت و هدف برندتان خواهید داشت.

ما در این مقاله از استودیو برندینگ زیسا قصد داریم انواع هویت سازمانی را بررسی کنیم. هویت سازمانی یکی از مفاهیم کلیدی در برندینگ است و نقش مهمی در بازنمایی برندتان برای مخاطب دارد.

 

هویت سازمانی چیست؟

یکی از مفاهیمی که در دنیای کسب و کار به شدت به اشتباه فهمیده شده است مفهوم هویت سازمانی است. بسیاری از افراد این مفهوم را با لوگو یکی می‌گیرند و یا به اشتباه آن را به بخش‌های مختلف کسب و کار مثل بانکداری، حقوقی، تکنولوژی یا هر چیز دیگری اطلاق می‌کنند در حالی که هویت سازمانی یا هویت کسب و کار یکی از مفاهیم ضروری برای موفقیت برند است و هیچ ارتباطی با گستره شرکت یا نوع حوزه‌ای که در آن کار می‌کند ندارد.

ما به صورت مجزا هویت سازمانی و اجزای آن را بررسی کردیم و بیان کردیم که هویت سازمانی چیست. با این وجود برای اینکه مقدمه این مقاله مسیر فهم شما نسبت به انواع هویت سازمانی را روشن کند لازم است که که یک تعریف ساده از هویت سازمانی داشته باشیم.

هویت سازمانی یعنی روشی که از طریق آن کسب و کار شما خود را به دنیای بیرون معرفی می‌کند. هرچند فرهنگ درون سازمانی و ارزش‌های شرکت نیز بخشی ضروری و حیاتی در شکل‌گیری هویت سازمان دارند، این مفهوم به دارایی‌های بصری و طراحی برند نیز اطلاق می‌شود.

 

هویت بصری

 

انواع هویت سازمانی چیست؟

به طور کلی در حوزه کسب و کار می‌توانیم در مورد چهار نوع هویت مختلف صحبت کنیم که ممکن است در طول چند هفته، ماه یا حتی سال تغییر کنند. هر کدام از این چهار نوع هویت را از جنبه‌ها و ابعاد مختلفی که دارند بررسی کردیم و مشخص کردیم که چطور یک سازمان می‌تواند از این انواع هویت سازمانی استفاده کند.

 

  • هویت همکارانه

سازمانی که دارای هویت همکارانه است که همچنین به فرهنگ قبیله‌ای (Clan Culture) نام‌گذاری می‌شود شرایطی را طراحی می‌کند که در آن همیشه همکاری و مشارکت میان اعضا وجود دارد و تمرکز اصلی‌اش بر کار تیمی است. در این نوع هویت روابط، همکاری‌ها و روحیه کارکنان در رأس هرم اهمیت قرار می‌گیرند.

مدیران، کارکنان خود را به عنوان مشاوران و راهنمایان می‌بینند و نمی‌خواهند در جایگاه «رئیس» با آن‌ها برخورد کنند. این نوع از هویت سازمانی تمرکزش را بر کمترین میزان فشار بر کارکنان می‌گذارد و انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارد. این نوع هویت در اجزای مختلف هویت برند و هویت بصری نیز وارد می‌شود.

 

  • هویت توسعه‌گرا

سازمان‌هایی که هویت توسعه‌گرایی را سر لوحه کارشان قرار می‌دهند اساساً بر نوآوری و ریسک‌پذیری تمرکز می‌کنند. بسیاری از استارتاپ‌های نو پا این نوع فرهنگ و هویت سازمانی را از انواع هویت سازمانی برای خود بر گزیدند. این نوع هویت سازمانی محیطی کارآفرینانه در محل کار ایجاد می‌کند که در آن کارکنان و شرکت به طور کلی تشویق به ریسک‌پذیری می‌شود. ایده‌هایی که خیلی بحث برانگیز باشند دنبال می‌شوند و بررسی می‌شوند.

این نوع شرکت‌ها دارای اهداف و بینش‌های بلندپروازانه هستند. آن‌ها همیشه به دنبال «بزرگ‌ترین کار بعدی» می‌گردند و لازم است برای این کار به شدت آماده باشند.

 

  • هویت بازاری

در شرکتی که دارای هویت بازاری از انواع هویت سازمانی باشد اولین و آخرین اولویت فروش است. همه چیز با در نظر گرفتن سود شرکت تعریف می‌شود. این نوع سازمان فقط و فقط ذهنش معطوف به نتایج و پیامدهاست. معمولاً زبانی که از جانب شرکت‌هایی با این نوع هویت سازمانی به کار گرفته می‌شود مربوط به رسیدن به اهداف است. این نوع سازمان‌ها افرادی را ترغیب می‌کنند که رقابتی هستند و می‌خواهند «برنده» شوند.

در شرکتی که دارای هویت بازاری باشد، مدیران خواسته‌های زیادی از کارکنان دارند و انتظار دارند که آن‌ها در محیطی پر فشار توانایی خوب عمل کردن داشته باشند.

 

  • هویت سلسله‌مراتبی

یکی دیگر از انواع هویت سازمانی که خوب است به آن اشاره کنیم هویت سلسله‌مراتبی است. این نوع فرهنگ دنباله ساختار سنتی سازمانی است که دارای زنجیره فرمان مشخصی بوده است. بسیاری از اداره‌جات این نوع هویت سازمانی را دارند. در این نوع شرکت‌ها چند مرتبه مختلف مدیریتی هست که کارکنان و مدیران اجرایی متفاوتی دارند.

این نوع شرکت روش خاصی برای انجام کار دارد که ممکن است شامل هنجار‌های سنتی مثل داشتن لباس فرم و ساعت زمانی سفت و سخت و روشن باشد. تمرکز این نوع سازمان‌ها بر ثبات و قابل اعتماد بودن است.

 

برند بوک یعنی چی

 

چطور هویت سازمانی شرکت را درست کنیم؟

انواع هویت سازمانی را شناختیم و شاید چند نوع دیگر نیز وجود داشته باشد. حالا موضوعی که به طور خلاصه باید بررسی کنیم که چطور می‌توانید بهترین هویت سازمانی برای شرکت خود را شکل دهید. برای این کار لازم است که ابتدا ارزش‌های اصلی و اساسی سازمان خود را تشخیص داده و تعیین کنید. در مرحله بعدی لازم است که یک اهداف فرهنگ سازمانی خود را تثبیت کنید.

 

سخن پایانی

هویت سازمانی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های موفقیت شرکت در نظر گرفته می‌شود. هویت سازمانی می‌تواند نقش بسیار مهمی در فعالیت شما داشته باشد و جنبه‌های مختلف کار شما را ترسیم خواهد کرد و تصمیم‌گیری‌های مختلف سازمانی شما را تعیین می‌کند.

ما در این مقاله تلاش کردیم تا انواع هویت سازمانی را به شما معرفی کنیم و روش مناسب برای تشخیص هویت سازمانی را بیان کنیم. اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری راجع به هویت سازمانی پیدا کنید می‌توانید مقاله ما با عنوان «هویت سازمانی چیست؟ » را مطالعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا