انتخاب مناسب ترین رنگ در طراحی هویت بصری

مناسب ترین رنگ در طراحی هویت بصری

فهرست مطالب

راهنمای انتخاب مناسب‌ترین رنگ در طراحی هویت بصری

شاید برایتان جالب باشد که تمام بانک‌های سطح کشور آمریکا از رنگ آبی استفاده می‌کنند. به نظر شما استفاده از رنگ آبی تا این اندازه تصادفی است یا آن‌ها به دنبال مناسب‌ترین رنگ در طراحی هویت بصری بودند؟ مشخصاً این مسأله که همه از یک رنگ استفاده می‌کنند صرفاً یک تصادف نیست. حالا سؤال اینجاست که این بانک‌ها چه چیزی در مورد رنگ آبی می‌دانند که شما نمی‌دانید؟

پاسخ کوتاه به این سؤال این است که وقتی بدانید چطور نظریه رنگ‌ها در روانشناسی رنگ را با بیزنس و کسب و کار همراه کنید چنین اتفاقی می‌افتد. وقتی که مشغول ایجاد هویت برند هستید، باید از تمام ابزار‌های موجود برای تقویت برند استفاده کنید و رنگ یکی از همان ابزار‌های مهم است. به همین دلیل انتخاب مناسب‌ترین رنگ در طراحی هویت بصری می‌تواند به شما کمک کند تا جایگاه هویت برند خود را بیشتر در ذهن مخاطب تثبیت کنید.

در این مقاله از استودیو برندینگ زیسا به طور مفصل قرار است راجع به رنگ‌بندی و انتخاب مناسب‌ترین رنگ در طراحی هویت بصری صحبت کنیم. ویژگی‌ها و نحوه استفاده از رنگ‌ها را بیان کنیم و ببینیم هر پالت رنگی بیانگر چه نوع برندی می‌تواند باشد.

 

چرا رنگ‌بندی در هویت بصری مهم است؟

رنگ یکی از مهم‌ترین المان‌هایی است که از طریق آن با واژه‌ها و مفاهیم مختلف ارتباط برقرار می‌کنیم. هر واژه و مفهومی احساس خاصی را در ما می‌آفریند و این احساسات می‌توانند رنگارنگ باشند مثلاً وقتی کلمه عشق را می‌شنویم احتمالاً بیشتر رنگ‌هایی در طیف قرمز و صورتی به ذهنمان برسد یا اگر کلمه رشد و سلامتی را بشنویم بیشتر به فکر رنگ‌های سبز و سفید می‌افتیم.

شما به عنوان یک برند باید توجه کنید که مخاطبین با شما به عنوان یک برند ارتباط برقرار کنند. برندتان را به عنوان یک شخص ببینید. اگر این شخص یک تاجر ثروتمند است آیا پوشیدن رنگ‌های تند و تیز برایش مناسب است یا شیک و رسمی؟

بسیاری از نظریه‌پردازان رنگ از قبیل فیبر بیرن صحبت‌های زیادی در رابطه با رنگ‌ها و حالات روانی ما نوشته‌اند. نظریه رنگ‌ها صرفاً بیانگر این نیست که مثلاً رنگ صورتی قشنگ است. روان‌شناسانی که روی نظریه رنگ کار می‌کنند باور دارند که ارتباطات میان رنگ‌ها، اشیاء و مفاهیم بعد از سال‌ها ارتباط برقرار کردن و متصل کردن یک رنگ با اشیاء خارجی به وجود می‌آید.

حتی سخت‌ترین و غیرخلاق‌ترین مدیران حوزه کسب و کار نیز نمی‌توانند اهمیت مناسب‌ترین رنگ در طراحی هویت بصری را نادیده بگیرند. کوهی از شواهد برای تأثیرگذاری رنگ‌ها در ایجاد احساسات مختلف برای مخاطب وجود دارد. به همین دلیل است که بسته‌های شکلات عاشقانه با رنگ‌های قرمز و صورتی، مطب دکتر‌ها با رنگ‌های سفید و آبی و فست‌فود‌ها و رستوران‌ها با رنگ‌های قرمز و زرد و نارنجی ساخته می‌شوند.

 

به کار گرفتن رنگ‌ها در هویت بصری

 

به کار گرفتن رنگ‌ها در هویت بصری

به گفته عصب‌شناس برجسته آنتونیو داماسیو این‌که مشتریان چه احساسی نسبت به برند دارند کشش بیشتری نسبت به نحوه فکر کردن مشتریان به برند شماست. اگر این موضوع را بگذاریم کنار این مسأله که رنگ‌ها باعث برانگیختن احساسات می‌شوند باید سراغ این برویم که مناسب‌ترین رنگ در طراحی هویت بصری را انتخاب کنیم چون روی فروش یا عملکرد برند و عرضه بهتر محصولات اثرگذار است.

علاوه‌براین استفاده مداوم از یک رنگ باعث تقویت آگاهی افراد از برند می‌شوند. برای مثال با دیدن رنگ مشکی و قرمز یاد برند نتفلیکس می‌افتیم یا با یادآوری رنگ سبز و سفید یاد برند استارباکس می‌افتیم. وقتی دنبال نوشابه می‌گردیم رنگ قرمز کوکاکولا به ذهنمان می‌آید.

شما برای استفاده از رنگ در هویت بصری باید این بخش‌ها را در نظر بگیرید و از رنگ‌ها در این قسمت‌ها استفاده کنید:

  • لوگو
  • سایت
  • طراحی داخلی مغازه
  • لباس فرم کارکنان
  • تبلیغات

حداقل کاری که این انسجام برای برندینگ شما انجام می‌دهد این است که مخاطب را مستقیماً با هویت برندتان مواجه می‌کند. ممکن است رنگ مورد علاقه شما صورتی یا قرمز باشد ولی بهترین رنگ با توجه به کیفیت و سطح کسب و کارتان سفید، مشکی یا آبی باشد. نکته آخر اینجاست که در به کارگیری رنگ‌ها و انتخاب مناسب‌ترین رنگ در طراحی هویت بصری حتماً توجه کنید که رنگ مورد نظر نمایندگی درستی از شما بکند. برای این‌که بتوانید رنگ مناسب را انتخاب کنید در ادامه این مقاله قدم به قدم توضیح می‌دهیم که چطور باید این کار را انجام دهید.

 

قدم اول: مشخص کردن هویت برند

قبل از هر چیز لازم است که مشخص کنید هویت برندتان چیست. هویت برند یعنی کیستی شما. وقتی مخاطب با شما صحبت می‌کند دقیقاً با چه کسی روبه‌روست. برندتان را مثل یک شخص ببینید. این شخصیت باید چه شکلی باشد؟ بانمک است؟ جدی است؟ بااطلاعات است؟ عادی است؟ خصوصیات خود را مشخص کنید. برای مثال رنگ قرمز ممکن است برای هویت‌های پر انرژی، جوان و پرسروصدا خوب باشد ولی شرکت شما اصلاً شبیه این‌ها نیست. پس قرمز نمی‌تواند رنگ مناسبی برای شما باشد.

وقتی که در مراحل طراحی هویت بصری، اجزای هویت بصری برند خود را تعیین کردید نوبت آن می‌رسد که خصوصیات هر رنگ را بشناسید. قدم دوم شناسایی رنگ‌هاست.

 

قدم دوم: شناسایی هویت رنگ‌ها

تا اینجا زیاد در مورد اهمیت هویت برند برای تشخیص و تعیین رنگ مناسب برای کسب و کار صحبت کردیم. حالا می‌خواهیم در این قسمت سراغ معنای هر رنگ برویم. شناسایی هویت رنگ‌ها به شما کمک می‌کند تا مناسب‌ترین رنگ در طراحی هویت بصری را به خوبی انجام دهید. در ادامه هویت هر رنگ را تعریف می‌کنیم:

  • قرمز: رنگ قرمز بیانگر هیجان، شور و خشم است. ممکن است باعث نشان دادن اهمیت یا یک علامت دستوری باشد. به طور کلی قرمز باعث ایجاد احساسات شورآمیز در مخاطب دارد. رنگ قرمز برای چه کسب و کار‌هایی مناسب است: بازی‌های کودکان، کار‌های هیجانی، فست فود و غذا.
  • نارنجی: رنگ نارنجی مشخص‌کننده بازیگوشی و دوستانه بودن است. این رنگ باعث ایجاد انرژی می‌شود. برند‌هایی که مربوط به کار‌های کودکان هستند یا می‌خواهند برای نوجوانان جذاب باشند بهتر است از این رنگ استفاده کنند.
  • زرد: این رنگ نمایانگر خوشبختی، جوانی و خوش‌بینی است ولی همچنین می‌تواند باعث جلب توجه نیز باشد. یکی از گزینه‌ها برای مناسب‌ترین رنگ در طراحی هویت بصری برند‌هایی که در زمینه‌های انگیزشی و روان‌شناسی کار می‌کنند زرد است.
  • سبز: سبز رنگ ثبات، رشد و شکوفایی است و ارتباطی با طبیعت برقرار می‌کند. بهترین و مناسب‌ترین رنگ در طراحی هویت بصری برند‌هایی که در زمینه محصولات ارگانیک و طبیعی کار می‌کنند یا مربوط به رشد و آموزش و سواد هستند رنگ سبز است.
  • آبی روشن: رنگ آبی روشن باعث ایجاد آرامش، اعتماد و پذیرایی است. همچنین حس بی‌گناهی نیز می‌دهد. محصولات و خدمات پزشکی برای ایجاد حس آرامش در مخاطب می‌توانند از این نوع رنگ استفاده کنند.
  • آبی تیره: آبی تیره نمایانگر حرفه‌ای بودن، امنیت و رسمی‌بودن است. همچنین این رنگ نشانگر بلوغ و قابل اعتماد بودن است برای همین می‌توان از این نوع رنگ در شرکت‌های کسب و کار، سرمایه‌گذاری یا حقوقی استفاده کرد.
  • بنفش: رنگ بنفش نشانگر سلطنتی بودن، خلاقیت و لاکچری بودن است. محصولات بسیار شیک و جذاب می‌توانند از این نوع رنگ برای افزایش شناخته شدن برندشان استفاده کنند.
  • صورتی: این رنگ برای نشان دادن زنانگی، لطافت و جوانی است. محصولات مدرن تا لاکچری از این رنگ استفاده می‌کنند ولی به طور کلی بهتر است محصولات آرایشی و بهداشتی سراغ این طیف رنگی بروند.
  • مشکی: این رنگ باعث ایجاد قدرت، هوشمندی، دقت، لاکچری بودن و مدرن بودن را می‌گردد. برند شرکت‌های تولیدی معروف، رسمی و حرفه‌ای می‌توانند از این نوع رنگ‌بندی استفاده کنند.

 

انتخاب رنگ مناسب

 

قدم سوم: انتخاب رنگ مناسب

حالا که هویت برند را تنظیم کردید و خود رنگ‌ها را شناختید فقط باید ببینید که مناسب‌ترین رنگ در طراحی هویت بصری کسب و کارتان چیست؟ دقیقاً نمی‌شود گفت که باید یک رنگ خاص را انتخاب کنید. ممکن است برای یک دفتر وکالت، رنگ قرمز هم جوابگو باشد. این موضوع را باید در نظر بگیرید و ببینید دقیقاً چه رنگی برای لوگو، طراحی داخلی و دیگر المان‌های هویت بصری برند مناسب است.

انتخاب مناسب‌ترین رنگ در طراحی هویت بصری می‌تواند نقش مهمی در پکیج هویت بصری داشته باشد و باید به آن توجه شود. در آموزش طراحی هویت بصری یک قسمت جداگانه به همین مبحث رنگ‌ها اختصاص داده می‌شود تا بتوانید به درستی احساسی خوب در ذهن مخاطب ایجاد کنید.

 

جمع‌بندی

رنگ‌بندی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ویژگی‌ها در طراحی هویت بصری است. ما در هویت بصری تلاش می‌کنیم تا احساسی خوب، مناسب و به یادماندنی در ذهن مخاطب ایجاد کنیم. احساسی که مخاطب را به برند پیوند می‌زند. به همین دلیل در شکل دادن اجزای هویت بصری تلاش می‌شود تا مناسب‌ترین رنگ در طراحی هویت بصری انتخاب شود.

پیام ما این بود که احساس مخاطبین نسبت به برند بسیار مهم‌تر از افکارشان نسبت به شماست. این اهمیت هویت بصری را نشان می‌دهد که می‌تواند با ایجاد یک حس خاص، باعث افزایش دیده شدن و ارزش برند شود. در این مقاله بررسی کردیم که چطور هویت بصری خود را با توجه به رنگ‌های مختلف طراحی کنید. به نظر شما دیگر چه مسائلی را باید در طراحی هویت بصری در نظر گرفت و چطور می‌توان احساسی متناسب با هویت برند در ذهن مخاطب ایجاد کرد؟

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا