فهرست مطالب
قدرت برند بوک: آزاد کردن جوهر برند شما
در بازار کسب و کار امروز دیدن نمونههای برند بوک به شما کمک میکند هویت بصری قدرتمندی ایجاد کنید. خلق یک برند قوی که برای هر کسی قابل شناسایی باشد برای موفقیت در زمینه کسب و کار قطعاً ضروری است. معنای برند فراتر از یک لوگو یا شعار جذاب است و بسیار گستردهتر از این حرفها میشود؛ برند یعنی ارتباط عاطفی که مشتریان با یک شرکت، محصول یا کار دارند است.
برای تضمین هماهنگی و انسجام در برندینگ، شرکتها به یک ابزار حیاتی روی آوردهاند که این همان برند بوک است. در این مقاله، تعریف، کاربردها، مزایا و پنج مثال از نحوه تبدیل برند بوکها به یک ابزار بینظیر برای کسب و کارهای خرد و کلان را بررسی خواهیم کرد.
اگر دوست دارید هویت بصری قدرتمندی بسازید و برندتان را در دنیای کسب و کار تقویت کنید حتماً این مقاله از استودیو زیسا را تا آخر مطالعه کنید.
بیشتر از هر کس هویت بصری را بشناسید
برند بوک یعنی چه؟
برند بوک که همچنین به عنوان راهنمای استایل برند یا دستورالعملهای برند شناخته میشود، یک متن جامع و کامل است که قوانین و راهنماییهایی را برای ارائه و برقراری ارتباط با هویت برند تعیین میکند. به عبارتی شرکتها با استفاده از برند بوک تلاش میکنند تا خط مشی و مسیر برندینگ خود را تعریف کنند و این کار در تصمیمگیریهای مربوط به هویت بصری به آنها کمک میکند.
این کتابچه درست مثل یک نقشه جاده عمل میکند که اطمینان حاصل میکند تمام مواد بازاریابی و ارتباطات با شخصیت، ارزشها و عناصر بصری برند بایکدیگر هماهنگی دارند. برند بوک دستورالعملهای روشنی را برای طراحان، بازاریابان و دیگر کسانی که با برند درگیر هستند فراهم میکند و هماهنگی برند را در انواع تماس با مشتریان مانند تبلیغات، رسانههای اجتماعی، بستهبندی، وبسایتها و غیره آسان میکند.
وقتی که سفارش هویت بصری را از یک شرکت برندینگ میکنید یکی از چیزهایی که باید به شما عرضه شود برند بوک است. چون با استفاده از آن میتوانید خیلی راحت در رابطه با مراحل طراحی هویت بصری تصمیمگیری نمایید.
از برند بوک چه استفادههایی میشود؟
هدف اصلی برند بوک حفظ انسجام و اصالت هنگام نمایش و ارائه برند است. این نحوه از به کار گرفتن برند بوک شامل موارد زیر میشود که سعی میکنیم به طور خلاصه اشاره کنیم:
- هویت برند: برند بوک هویت، ماموریت، دیدگاهها و ارزشها، زبان اصطلاحات را تعریف میکند که به عنوان زمینهای برای تمام تلاشهای آینده شما در جهت برندسازی و پیشرفت کاری برند عمل میکند.
- راهنمای طراحی: یکی دیگر از وظایف نمونههای برند بوک این است که شامل مشخصات استفاده از لوگو، رنگبندی، تایپوگرافی، سبک تصویرسازی و عناصر بصری دیگر برند باشد. این کار به این دلیل در نمونههای برند بوک انجام میشود که انسجام و ثبات در شکلدهی طراحی برند حفظ شود.
- صدا و زبان برند: برند بوک سبک ارتباطات و راهنماییهای زبانی برند را برای تبلیغات، پشتیبانی مشتری و تعاملات دیگر تعیین میکند. به عبارت دیگر در نمونههای برند بوک ما متوجه میشویم که زبان و ادبیات برندتان باید چگونه باشد.
- شناخت برند: از طریق ارائه منسجم هویت برند، مشتریان به سرعت میتوانند برند را تشخیص دهند و با آن ارتباط برقرار کنند که باعث تقویت وفاداری و اعتماد میشود. بنابراین داشتن برند بوکی قوی که به خوبی نوشته شده به شما کمک میکند انسجام و ثبات بصری و زبانی برند را حفظ کرده و از این طریق مشتریان بیشتری جمع کنید.
- آموزش نیروی کار جدید: کارکنان یا همکاران جدید میتوانند به سرعت چگونگی عملکرد و نمایش برند را در انواع رسانهها بفهمند. هر کارمند جدیدی که برای فعالیت در برند شما وارد ماجرا میشود با دنیایی جدید و عجیب رو به روست. اینکه نمونههای برند بوک را ببیند به او کمک میکند خیلی سریع با ساختار و ساز و کار برندینگ شما رو به رو شود و آن را به خوبی درک کند.
استفاده از برند بوک چه فوایدی دارد؟
استفاده از برند بوک مزایای فراوانی برای کسب و کارهایی به ارمغان میآورد که به دنبال ایجاد یک برند قوی و ماندگار هستند. با مراجعه به نمونههای برند بوک میبینید که شرکتها وقت قابل توجهی را روی آن میگذارند اما چه مزیتی برایشان دارد؟
- هماهنگی: تصویر برند یکپارچه میشود. شهرت و اعتماد نسبت به برند را تقویت میکند و تأثیر طولانی مدتی را در ذهن مشتریان ایجاد میکند.
- حرفهای بودن: اگر برند خود را برای مشتری خوب تعریف کنید، حرفهای بودن را نشان میدهد و مشخصکننده این است که شرکت به جزئیات توجه میکند و کاملاً نسبت به هویت خود مطمئن بوده و به آن افتخار مینماید.
- تفاوت برند: برند بوک به شرکتها کمک میکند تا خود را از رقبا متمایز کنند و امکان تعیین یک فضای منحصر به فرد در بازار را فراهم میسازد.
- بهینهسازی طراحی و بازاریابی: با راهنماییهای روشن و واضحی که در نمونههای برند بوک وجود دارد، طراحان و بازاریابان میتوانند به صورت بهینهتری مواد مورد نظر را تولید کنند و زمان و زحمت صرفهجویی کنند.
- قابلیت تطبیق: همانطور که برندها تغییر میکنند، برند بوک نیز میتواند بروزرسانی شود تا تغییرات را منعکس کند و در عین تغییر، عناصر اصلی را حفظ کند. به عبارت دیگر نمونههای برند بوک بیانگر تحولات و تغییرات برند در طول مسیر نیز هستند.
بهترین نمونههای برند بوک در جهان چیست؟
اپل
برند بوک اپل به خاطر طراحی ساده و کمحجم خود شناخته میشود که با شخصیت و هویت برند نیز همخوانی دارد. تأکید اپل بر سادگی، ظرأفت و تمرکز بر تجربه کاربری، پرستیژ و شخصیت برند اپل را بیان میکند. برند بوک مشخصات دقیقی را برای لوگوی مشهور اپل، رنگبندیها و تایپوگرافی آن تعریفکرده است.
نایکی
برند بوک نایکی پرانرژی بودن و ورزشی بودن این برند را روشن میکند. این کتابچه شامل شعار مشهور «فقط انجامش بده» نایکی است. همراه با آن راهنماییهایی برای لوگوی خمیده آن و سبک دینامیک تصویرگری است که جنبش و احساس را نشان میدهد.
گوگل
برند بوک گوگل یکی از بهترین نمونههای برند بوک است که نشاندهنده تعهد این شرکت به نوآوری و دسترسی آسان مشتریان و مخاطبان به دادهها و اطلاعات است. در این برند بوک تأکید بر استفاده بازیگونه از رنگها، راهنماییهای دقیق در رابطه با تایپوگرافیهای انجام شده و تمرکز بر طراحی کاربرپسند است. برند بوک همچنین به روش گفتار و ارتباطات شرکت گوگل نیز میپردازد.
کوکاکولا
برند بوک کوکاکولا تمرکز خود را بر رنگ قرمز معروف این برند گذاشته است که احساسات شادی و شادابی را برانگیخته میکند. در نمونههای برند بوک کوکاکولا تلاش برای ارائه دستورالعملهای سختگیرانهای برای استفاده از لوگو وجود دارد زیرا این شرکت میخواهد مطمئن شود که این لوگو بهسرعت در سطح جهانی شناسایی میشود. همچنین، پیشنهاداتی برای سبک تصویرسازی و تبلیغاتی در برند بوک موجود است.
ایر بیان بی
برند بوک ایر بیان بینمایانگر عقاید اساسی جامعهمدارانه این برند است. تأکیدشان بر یک رویکرد گرم و صمیمی است که شامل بهاشتراکگذاری تجربیات حقیقی افراد دارد. برند بوک نیز نمایانگر تعهد این برند به تنوع و شمولیت در فعالیتهای خود است.
جمعبندی
همان طور که گفتیم برند بوک یکی از ابزارهای اصلی شرکتها و برندها برای به نمایش درآوردن شرایط و وضعیت برندشان است. در برندبوک دستورالعملهای متعددی پیرامون چگونگی استفاده از برند و تصمیمگیریهای مرتبط با طراحی، بازاریابی و لحن و روش برقراری ارتباط برند با مشتریان وجود دارد.
استفاده از برند بوک دارای مزایای زیادی برای شرکتهاست به همین دلیل میبینیم که در نمونههای برند بوک آنها به راحتی میتوان مراحل طراحی هویت بصری را دید و با استفاده از آن، این مراحل را عملی کرد.
چه دنبال ساخت هویت بصری باشید یا بخواهید برای کسب و کار خود قیمت طراحی ست اداری را بدانید یا یک بیزنس باسابقه هستید و به دنبال طراحی مراحل هویت بصری هستید در همه شرایط نیاز به برند بوک مشخص است و شرکت برندینگ باید این کتابچه راهنما را برای هویت و شخصیت برندتان مهیا کند. برند بوک مثل یک دفترچه راهنما برای رسیدن به قلب شرکت شماست.