تغییر هویت بصری چه زمانی برای برند ما واجب است؟

تغییر هویت بصری

فهرست مطالب

تغییر هویت بصری

وقتی که کسب و کارتان شروع می‌شود هویت بصری احتمالاً آخرین چیزی است که به ذهنتان می‌رسد ولی وقتی که به مرور زمان هویت پیدا می‌کنید و کاربران به شما و برندتان توجه می‌کنند به احتمال زیاد حتی به تغییر هویت بصری برند نیز باید فکر کنید چون می‌بینید که کوچک‌ترین جزئیات اهمیتی حیاتی پیدا می‌کنند.

شما به عنوان صاحب کسب و کار باید بیزنس خود را با به‌روزترین ترند‌های اجتماعی و تجاری دوره خود و استراتژی‌های مناسب همسو باقی نگه دارید. ولی به هیچ عنوان این موضوع آسان نیست. برای مثال دقیقاً چه زمانی باید تغییر هویت بصری انجام شود. پیدا کردن نقطه توازن در تغییر دادن پکیج هویت بصری یکی از نکات بسیار مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

حالا ما در این مقاله زیسا قصد داریم بررسی کنیم که چه عواملی باعث می‌شوند که یک برند نیاز به تغییر هویت بصری داشته باشد، چه زمانی این تغییر لازم است و چطور می‌توان آن را انجام داد. به راهنمای تغییر هویت بصری برند خوش آمدید!

 

حتما بخوانید: هویت بصری چیست؟؟

 

تغییر هویت بصری به چه معناست؟

تغییر هویت بصری یا ری‌برندینگ به زمانی گفته می‌شود که یک شرکت به دنبال نام، لوگو یا طراحی جدیدی برای سایت و اجزای هویت بصری خود می‌گردد. تغییر هویت بصری با این هدف اتفاق می‌افتد که هویتی متفاوت در ذهن مشتریان و سرمایه‌گذاران نسبت به برند به وجود بیاید.

به نظر شما چه دلایلی برای تغییر هویت بصری درست است و چه دلایلی نادرست؟ به طور کلی تغییر هویت دادن هویت بصری یکی از کار‌های ریسکی است. یعنی حتماً باید تحت نظر قرار گیرد و سنجیده انجام شود. حتی شرکت‌های بزرگ از این قانون مستثنی نیستند. برای مثال شرکت اوبر (Uber) که یک شرکت تاکسی‌رانی اینترنتی خیلی معروف در دنیاست پس از تغییر دادن طراحی لوگو، 44 درصد از افرادی که پیش‌تر از آن استفاده می‌کردند نسبت به معنای لوگو تردید داشتند.

در نهایت دانستن این‌که ری‌برندینگ چه اثراتی بر کسب و کار می‌گذارد به شما کمک می‌کند که بفهمید آیا اکنون زمان آن رسیده که تغییری در برندینگ ایجاد کنید یا خیر. در ادامه فهرستی از اصلی‌ترین دلایل یه در واقع زمان‌هایی که نیاز به ری‌برندینگ اجزای هویت بصری وجود دارد را بیان می‌کنیم.

 

دلایل تغییر هویت بصری چیست؟

به طور کلی سه دلیل بسیار مهم برای تغییر هویت بصری وجود دارد.

  • تغییر در استراتژی کسب و کار

اگر کسب و کار شما تغییر جدی‌ای در استراتژی داشته، برای مثال تمرکز بازاری‌اش عوض شده یا می‌خواهد سراغ مارکت‌های جدید برود یا تغییراتی در خدمات و محصولاتش به وجود آمده است ممکن است ضرورت داشته باشد که عناصر هویت بصری تغییر کنند.

به‌روزرسانی کردن برند زمانی ضرورت پیدا می‌کند که تغییری جدی در استراتژی کسب و کارتان به وجود آمده باشد. هویت برندتان دقیقاً مشخص می‌کند که شما چه کسی هستید، شخصیت شماست و ارزش‌ها و چرایی کار شما را نشان می‌دهد. بنابراین اگر تغییری مهم در کسب و کارتان رخ داد باید این در برند نیز نمایان شود. حتی ممکن است لوگو، آیکون‌ها و دیگر عناصر هویت بصری را تغییر دهید.

  • تغییر در مخاطب هدف

اگر مخاطب هدف شما تغییر کرده باشد مثلاً استراتژی مارکتینگ شما از B2B (بیزنس به بیزنس) به B2C (بیزنس به مشتری) تغییر کرده باشد یا مدل دموگرافیک مخاطبین هدفتان عوض شده باشد شاید در این صورت لازم باشد روش برندینگ خود را به‌روزرسانی کنید تا با مخاطبین هدف جدیدتان بهتر بتواند ارتباط برقرار کند.

علتش این است که برندینگ شما یکی از فاکتور‌های کلیدی‌ای است که مشتریان کسب و کارتان را بفهمند و بتوانند این موضوع را بدانند که آیا کار شما انتظارات و ترجیحات آن‌ها را رعایت می‌کند یا خیر.

چندین دلیل می‌توانیم برای این‌که چرا تغییر در هویت بصری هنگام تغییر در مخاطب هدف ضروری است ذکر کنیم:

  1. پیام‌رسانی: هویت بصری برند پیام این‌که شما چه کسی هستید و به چه چیزی باور دارید را به مخاطب می‌رساند. اگر مخاطب هدف تغییر کرده باشد برای این‌که بتوانید پیامتان را بهتر به آن‌ها برسانید شاید لازم شود تغییر در هویت بصری انجام دهید.
  2. هویت بصری نامتناسب: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هویت بصری خوب که در مقالات دیگر به آن اشاره کردیم انسجام و متناسب بودن با هویت برند است. هنگامی که مخاطب هدف تغییر می‌کند یعنی هویت برندتان نیز تغییر کرده است بنابراین هویت بصری‌ای خواهید داشت که متناسب با آن مخاطب هدف نیست. به همین دلیل تغییر در هویت بصری هنگام تغییر در مخاطب هدف باید ضروری در نظر گرفته شود.
  • ترند‌های کسب و کار

ممکن است صنعت و کسب و کاری که در آن فعالیت می‌کنید دچار تغییر شده باشد. فرض کنید که در صنعت ساعت‌سازی کار می‌کنید و المان‌هایی که در هویت بصری به کار گرفته‌اید همگی مربوط به ساعت‌های قدیمی هستند. حالا با ظهور ساعت‌های دیجیتالی می‌بینید که جوان‌تر‌ها و مخاطبین هدفتان خیلی نمی‌تواند با محصولی که ارائه می‌کنید و هویت بصری‌ای که دارید ارتباط برقرار کنند.

در اینجاست که لازم است تغییر هویت بصری انجام گیر تا ضمن رسیدن به دیگر رقبا در زمینه برندینگ، بتوانید ارتباط نزدیک‌تری با مخاطبین هدف برقرار کنید و به آن‌ها نشان دهید که تا چه اندازه به خواسته‌ها، ترجیحات و بحث‌های روزشان توجه دارید.

 

چطور هویت بصری را تغییر دهیم

 

چطور تغییر هویت بصری انجام دهیم؟

حالا که از اصلی‌ترین دلایل تغییر هویت بصری صحبت کردیم نوبت این می‌رسد که بررسی کنیم بهترین روش‌ها برای تحول و تکامل هویت بصری چیست؟

  1. تغییر لوگو

یکی از اصلی‌ترین استراتژی‌های ری‌برندینگ، تغییر دادن لوگو است. هویت بصری برند‌های معروف با لوگو تغییر کرده است. برای مثال اخیراً توییتر لوگوی پرنده آبی را به یک ایکس مشکلی تغییر داد. لوگوی جدید به مشتریان این مفهوم را می‌رساند که هویت برند جدید با قبلی متفاوت است. می‌توانید در تغییر لوگو از رنگ‌های مختلف استفاده کنید و اشکال متفاوتی را به کار گیرید.

  1. تغییر نگرش برند

پس از این‌که لوگو را تغییر دادید می‌توانید نگرش برند را نیز عوض کنید. برای مثال می‌توانید رنگ‌بندی و پالتی که قبلاً استفاده کردید را تغییر دهید. لحن و صدای برند خود را عوض کنید تا پیامی جدید به مخاطب عرضه کنید. می‌توانید مأموریت، ارزش و چشم‌انداز‌های جدیدی برای خودتان تعریف کنید تا مخاطبین متوجه تغییر، تحول و تکامل برندتان شوند.

  1. تبلیغات جدید برند

وقتی لوگو به آن چیزی تبدیل شد که دوستش داشتید می‌توانید محتوا و تبلیغات جدیدی برای برند خود طراحی کنید. این تبلیغات به شما این امکان را می‌دهد تا تغییرات برندتان را به خوبی به مخاطب عرضه کنید. ممکن است خیلی راحت فراموش کنید که تبلیغات قبلی برندتان کجا هنوز پخش می‌شوند. قبل از این‌که تبلیغات جدید را مد نظر قرار دهید اول فهرستی از فضا‌ها و تبلیغاتی که باید چک کنید را بنویسید و سپس همه آن‌ها را از بین ببرید تا عدم انسجام در هویت بصری جدید رخ ندهد.

 

هویت بصری برند‌های معروف در طول زمان دچار تغییرات فراوانی شده است و پکیج هویت بصری آن‌ها با توجه به شرایط مختلف تغییر کرده است. طراحی هویت بصری جدید برای برند دارای مراحل مختلفی است و باید شامل تمام عناصر هویت بصری نیز شود. علتش این است که نباید عدم انسجام در هویت برند وجود داشته باشد. به این صورت شما تا اینجا یک راهنمای جامع از تغییر هویت بصری را گذراندید.

 

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی تغییر هویت بصری برند پرداختیم. در آموزش طراحی هویت بصری گفته می‌شود که Visual identity باید همیشه تکامل پیدا کند و یک جور باقی نماند. علت‌های مختلفی برای تغییر هویت بصری برند وجود دارند که پیش از هر چیز باید به آن‌ها توجه کنید. تغییر بدون دلیل می‌تواند برای برند آسیب زننده باشد. بنابراین ابتدا باید توجه کنید که به چه دلیل و با چه هدفی قصد تغییر در هویت بصری برند را دارید.

پس از این موضوع به بررسی مراحل و روش‌های تغییر هویت بصری پرداختیم. ری‌برندینگ می‌تواند از طریق تغییر لوگو، آیکون‌ها و سایر اجزای هویت بصری انجام شود. با تغییر ویژگی‌های بصری برند می‌توانید هم‌زمان ارزش‌ها، مأموریت و چشم‌انداز برند را نیز عوض کنید و با تبلیغات جدید، پیام خود را به مخاطب عرضه کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا