چگونه یک گرافیست حرفه ای شویم؟

فهرست مطالب

اگر به حوزه‌ی طراحی دیجیتال و گرافیک علاقه‌مند هستید و می‌خواهید به عنوان یک گرافیست حرفه‌ای وارد بازار کار شوید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید و چگونه گرافیست شوید؛ این مقاله در ادامه مقاله مقدمات گرافیست شدن به شما کمک می کند. ما در ده قدم ساده، جواب این سوال که  چگونه می‌توان یک گرافیست حرفه‌ای شد را در ذیل به شما ارائه داده ایم. تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

 

در دوره‌های آنلاین شرکت کنید

اگر قصد دارید طراح یا گرافیست حرفه ای شوید اما رشته ی دبیرستان یا دانشگاهی شما ارتباطی با این حیطه ندارد ، لازم است یادگیری را از جایی شروع کنید. دوره‌های حرفه‌ای و کاربردی زیادی امروزه برای شما آماده شده که شما می‌توانید با تهیه و مشاهده انان حداقل مهارت های لازم را کسب کنید.

پیدا کردن دوره‌ی  مناسب

هم می‌توانید در دوره های آموزشی شرکت کنید و هم اگر به زبان انگلیسی تسلط دارید از آموزش های یوتیوب بهره ببرید؛ در غیر این صورت پیشنهاد ما به شما گذراندن دوره های مجازی است. درست است که گرافیست‌های حرفه‌ای و کار آزموده، درآمدِ به نسبت خوبی دارند، اما شروع این مسیر می‌تواند کمی هزینه بَر باشد. بر خلاف نویسنده‌ها که شاید فقط به یک لپ‌تاپ ساده نیاز داشته باشند؛ برای گرافیست شدن به چیزی فراتر از آن نیاز است.

داشتن سیستم نیز می‌تواند به کارتان بیاید اما حمل لپ‌تاپ راحت‌تر است. ممکن است در آینده به یک تبلت؛ که بتوانید با آن طراحی کنید نیز؛ نیاز داشته باشید. اما در ابتدای مسیر داشتن یک لپ‌تاپ کفایت می‌کند. و گام بعدی برای یک گرافیست مبتدی؛ یادگیریِ اصول و مفاهیم این رشته است. در قدم بعدی باید نرم افزار مناسب را پیدا کنید. (برای مثال: ادوبی فتوشاپ، ایلستریتور، کورل و …. )

مفاهیم کلی گرافیک و طراحی را بیاموزید

اگر تازه فعالیت خود را شروع کرده‌اید،  فرض کنید که تا به حال در هیچ کلاسی در این حیطه شرکت نکرده‌اید، و هیچ چیز در ارتباط  با طراحی گرافیک و پروسه ی طراحی نمی‌دانید، توصیه‌ی ما به شما این است که در باره ی تاریخچه ی طراحی و همچنین اصول طراحی مطالعه داشته باشید. البته در کنار آن، مهارت های طراحی،  مثل کار با نرم افزارهای مختلف را تقویت کنید. منابع آنلاین بسیار زیادی برای گرافیست‌های مبتدی وجود دارد. این منابع می‌توانند برای حرفه‌ای شدن شما در زمینه‌ی طراحی و گرافیک  کمک کننده باشند ، فقط کافی است که از گوگل کمک بگیرید.

حتی اگر دانشجوی گرافیک نیستید، باید همیشه  فکر کنید که در این حوزه یک دانش آموز هستید و هیچ وقت دست از یادگیری برندارید. افراد با سابقه در این رشته هم نباید از توسعه‌ی مهارت هایشان و یادگرفتن ترند های جدید دست بردارند. پس  شماهم بعد از آنکه به یک گرافیست حرفه‌ای و شناخته شده تبدیل شدید،  نباید در این حوزه دست از یادگیری بردارید. دنبال کردن جدیدترین ترندها مهم است، اما دقت کنید که شما تا پایان مسیر کاری‌تان به عنوان  یک گرافیست مقلد و دنبال کننده باقی نمی‌مانید. می‌توانید خلاق و خاص باشید و مفاهیم طراحی خودتان را،  خودتان ایجاد کنید.

نرم افزارهای گرافیکی را به طور حرفه ای یادبگیرید‌

مهم‌ترین مهارت شما برای اشتغال به عنوان یک گرافیست مسلط و حرفه‌ای این است که باید نرم افزارهای گرافیکی ادوبی از قبیل فتوشاپ، ایلستریتور، این دیزاین و همینطور طراحی را به خوبی بیاموزید. همچنین باید بتوانید با ترکیب نرم‌افزار‌ها و مهارت‌هایتان؛  هرکاری از طراحی لوگو تا طراحی پوستر و صفحات کتاب را انجام دهید. در نتیجه در آینده می‌توانید به آسانی توقع مشتری‌هایتان را برآورده کنید.

اثرِ گرافیست های حرفه ای را دنبال کنید

آشنا شدن با طراحی گرافیست‌ها و هنرمند‌های معروف و دنبال کردنشان در فضای مجازی مثل اینستاگرام، می‌تواند کمک زیادی در دراز‌ مدت به شما بکند. از این طریق شما با کارهایی که انجام می‌دهند آشنا می‌شوید و خودشان و آثارشان را بهتر می‌فهمید.این روش کمک می‌کند، مدل طراحی شما نیز شکل بگیرد. وقتی شما یک گرافیست حرفه ای شوید؛ مدل طراحی و سلیقه و سبک کاری شما بعد از پیاده کردن طرح و پروژه‌هایی که دارید، دستتان می‌آید.

برای خودتان یک پورتفولیو‌ی قوی ایجاد کنید.

داشتن یک پورتفلیوی قوی، حتمی و اجتناب ناپذیر است. حتی اگر کارهای زیادی انجام نداده باشید که بخواهید در پورتفولیو نشان دهید، مهم نیست! چیزی که مهم است حضور شما در فضای مجازی است. اگر هیچ اثری برای گذاشتن در پورتفولیو ندارید، می‌توانید لوگوهای معروف را بازسازی کنید و مهارت خود را نشان دهید. پس برای اینکه گرافیست شوید و بتوانید پروژه بگیرید، از داشتن پورتفولیو غافل نشوید.

پورتفولیوی حرفه‌ای خودتان را از همان ابتدای کار تشکیل دهید. کارهای جدید و اثرگذار خود را کم‌کم به آن بیافزایید و هر وقت خواستید پورتفولیوی خود را به روز کنید. داشتن پورتفولیو باعث می‌شود که توجه کارفرماهای مختلف به کار شما جلب شود.

تجربه کسب کنید

 می‌توانید با انجام کارهای ساده‌ی گرافیکی برای دفاتر و شرکت‌های مختلف، تجربه کسب کنید. مهم نیست که در ابتدا درآمد مالی داشته باشید یا فقط کارآموز باشید. تجربه‌ای که از انجام این کار کسب می‌کنید  و سودی که در آینده به سبب این تجارب می‌برید، از حقوقی که ممکن است به شما ندهند بسیار ارزشمندتر است. به ویژه اگر می‌خواهید افرادی که برایشان کار می‌کنید بعدها برای شغل و پروژه های بهتر،  شما را معرفی کنند؛  شناخته شدنِ شما به عنوان یک گرافیست حرفه‌ای و مسلط؛ از درآمد زایی شما در چند ماه اول با ارزش‌تر است.

هم‌چنین روابط کاری‌ که در کارآموزی به دست می‌آورید بسیار با ارزش هستند. شما در این زمان ممکن است با گرافیست‌های دیگر، کارگردانان هنری، موشن گرافیست‌ها، تیم‌های طراحی و تیم‌های خلاق زیادی آشنا شوید و حتی بتواتید عضوی از این تیم‌ها بشوید.

مهارت کپی‌رایتینگ را یاد بگیرید

بهترین مهارت کپی‌رایتینگ برای یک گرافیست به این معنی نیست که او بتواند متن‌های کوتاه و بلند عالی بنویسد؛  بلکه به این معنی است که توانایی نوشتن متن‌های توصیفی کوتاه، متن‌های یک خطی، دعوت مخاطب به تعامل و مطالبی از این قبیل را داشته باشد. همچنین گرافیست باید توجه کافی داشته باشد تا متنی که می‌نویسد بدون غلط تایپی و ساختاری باشد و بتواند از طریق این مهارت؛ شخصیت برندی که برای آن طراحی می‌کند را نشان دهد.

با ترند های دنیای گرافیک آشنا باشید

یکی از راه‌های آسانی که  می‌توانید از طریق آن با ترند‌های بصری روز دنیا آشنا شوید، دنبال کردن گرافیست‌های معروف و حرفه‌ای در فضای مجازی یا توجه به اثر همکاران گرافیست است. مشتری و کارفرماهای بالقوه‌ی شما، دنبال طراحی‌هایی نیستند که سال هاست طرحشان هیچ تغییری نکرده است؛ بلکه خواهان کسی هستند که خودش را با ترند‌های جدید به روز کند و طراحی‌هایش تکامل پیدا کند و بهتر شود. یکی از راه‌های دیگر که بتوانید خودتان را به روز نگه دارید،  این است که همیشه از آخرین ورژن نرم‌افزار‌های گرافیکی استفاده کنید.

به گرافیست بودن بسنده نکنید

طراحی تنها مهارتی نیست که باید یاد بگیرید، مهارت های دیگری هم هستند. از جمله:

  • تولید محتوا
  • مدیریت زمان
  • مهارت مذاکره
  • کپی رایتنیگ
  • بازاریابی
  • مهارت فروش

و در نهایت داشتن تمام این مهارت ها، برای اینکه گرافیست موفقی شوید، ضروری است. مهارت اصلی شما، طراحی است، باقی مهارت ها در واقع کمک کننده‌ی آن هستند. ممکن است گرافیست خوبی باشید، اما توانایی مذاکره (با مشتریان) را نداشته باشید و شاید گرافیست خوبی باشید، اما نتوانید برای خدماتی که ارایه می دهید، بازاریابی بکنید. شما باید چیزی بیشتر از فقط گرافیست بودن، باشید. به امید اینکه اثر شما الهام بخش و تاثیرگذار بر کار بقیه‌ی افرادی باشد که روزی می‌خواهند گرافیست شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا