مهم ترین شاخصه های هویت سازمانی چیست؟

هویت سازمانی چیست

فهرست مطالب

مهم‌ترین شاخصه‌های هویت سازمانی چیست؟

وقتی مشغول طراحی یک کسب و کار هستید آیا تا به حال به هویت سازمانی فکر کردید؟ می‌دانید هویت سازمانی چیست و چه اثری بر نحوه عملکرد کارمندان، کاکنان و دیدی که مشتریان و مخاطبین از شما دارند می‌گذارد؟ فکر می‌کنید کار کردن در شرکت اپل و گوگل به یک شکل است؟ تا به حال در مورد برنامه‌های عجیب و غریب یک شرکت شنیده‌اید؟ مثلاً باشگاه بدن‌سازی را برای کارکنان گوگل دیدید و تعجب کردید که چرا باید در شرکت باشگاه وجود داشته باشد؟

هویت سازمانی یک مفهوم مهم برای شکل‌گیری یک کسب و کار موفق است. تمام شرکت‌های برتر دنیا دارای هویت سازمانی و کسانی که حتی خودشان به هویت سازمانی فکر نکردند نیز باز هویت سازمانی دارند زیرا که نمی‌توان آن را از یک شرکت جدا کردند. ما در این مقاله از استودیو برندینگ زیسا می‌خواهیم ببینیم که هویت سازمانی چیست و چه شاخصه‌هایی را می‌توان درباره آن نام برد. هویت سازمانی برند نقشی اساسی در عملکرد آن ایفا می‌کند پس اگر دنبال موفقیت در مدیریت کسب و کارتان هستید این مقاله را از دست ندهید.

مفهوم هویت سازمانی

پیش از هر چیز باید بررسی کنیم که اصلاً هویت سازمانی چیست؟ هویت سازمانی به تمام مشخصات یک کسب و کار گفته می‌شود که آن را به صورت فردی جدا از رقبا می‌کند. ما به صورت استراتژیک این خصوصیات را طراحی می‌کنیم:

  • بیانیه مأموریت برند
  • فلسفه برند و ارزش‌هایش
  • چشم‌انداز‌ها
  • وظایف کارکنان
  • و…

برند یک ساختار انتزاعی است و برای این‌که بتوانیم آن را قابل فهم کنیم و از دیگران متمایز کنیم باید به آن صفات انسانی بدهیم. درست همان طور که ظاهر، نحوه ارتباط، ارزش‌ها و رفتار یک نفر را توصیف می‌کنیم، هویت سازمانی برند را نیز مثل همان حالت‌ها توصیف می‌کنیم. طراحی هویت بصری، نحوه ارتباط‌گرفتن سازمان، فرهنگ سازمانی و رفتار سازمانی همگی زیرمجموعه‌اش قرار می‌گیرند.

 

هویت سازمانی

 

شاخصه‌های هویت سازمانی چیست؟

هدف هویت سازمانی این است که شخصیت سازمانی قوی‌ای بسازد. برای این‌که بتوانید کسب و کار خود را تقویت کنید و انسجامی در سراسر شرکت ایجاد کنید باید به این شاخصه‌های اصلی در هویت سازمانی توجه کنید:

  • ارتباطات سازمانی
  • طراحی هویت بصری سازمان
  • فرهنگ سازمانی
  • رفتار سازمانی

هر کدام از این مشخصه‌ها با یکدیگر ارتباط دارند و همه با یکدیگر باید مطابقت داشتند تا تصویری یکسان و مشخص از برند ایجاد کنند. تمام این جنبه‌هایی که در هویت سازمانی وجود دارند را باید در استراتژی برند تنظیم کنید. ما در مقاله استراتژی برند چیست این موضوع را بررسی کردیم. حالا می‌خواهیم ببینیم که مهم‌ترین شاخصه‌های هویت سازمانی چیست و هر کدام چه کارایی‌ای دارند:

  • هویت برند

خود هویت برند دارای چند شاخه مختلف است:

  1. هدف برند: بیانگر انگیزه اصلی شرکت برای انجام کاری است که می‌کند. برای مثال هدف برند نایکی این است که لباس و کفش ورزشی تولید کند. به عبارت دیگر هدف برند نایکی این است که همه افراد را تبدیل به ورزشکار کند. هدف برند هر روزه دارد مهم‌تر از دیروز می‌شود. مشتریان و کارکنان نسل جوان به شدت برای هدف برند ارزش قائل می‌شوند.
  2. ارزش برند: ارزش‌های برند یعنی سنگ‌بنا‌ها و ستون‌هایی که برند شما بر آن استوار است. محصولات، پیام‌ها، نحوه ارتباط و هرچیز بر اساس ارزش‌های شما تنظیم می‌شود.
  3. بینش: این قسمت از هویت برند به این سؤال پاسخ می‌دهند که شرکت می‌خواهد به چه چیزی دست پیدا کند. بینش برند نسبت به آینده است و الهام‌بخش کسانی است که با آن مواجه می‌شوند.
  4. ماموریت: ماموریت برند که بیان می‌شود به این سؤال پاسخ می‌دهد که برند چه کاری می‌کند. این ماموریت مربوط به مشتریان و همکاران می‌شود و ارزش کار را برای آن‌ها روشن می‌کند.
  5. جایگاه برند: این‌که برند چه جایگاهی داشته باشد نشان می‌دهد جای برند در بازار کجاست.
  6. معماری برند: معماری به شما کمک می‌کند که بتوانید به طرز مشخصی برند‌های خاص را از یکدیگر جدا کنید. همچنین نشانگر این است که کدام برند متناسب با هویت سازمان است.
  • ارتباطات برند

قسمت دومی که باید بررسی کنیم استراتژی ارتباطاتی برند یا سازمان است. این قسمت شامل تمام فعالیت‌های داخلیو خارجی سازمان است. در اینجا نیز هدف این است که تصویری روشن از سازمان داشته باشیم که مطابق با هویت سازمانی باشد. بنابراین خیلی مهم است که برای شکل دادن تمام این قسمت‌ها بدانیم که شاخصه‌های هویت سازمانی چیست و دقیقاً آن‌ها را ترسیم کرده باشیم. ارتباطات برند شامل موارد زیر می‌شود:

  1. داستان برند: شما باید برای به وجود آمدن سازمان خود یک داستان خوب داشته باشید. داستانی که مخاطب بتواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند. داستان برند ابزاری است برای این‌که مشتریان بالقوه برایشان جذاب باشد.
  2. لحن برند: تعریف مناسب از لحن صدا که گروه هدف آن را شناسایی کنند بسیار مهم است. برای مثال باید ببینید که آیا می‌خواهید با مشتریان مؤدبانه و رسمی صحبت کنید یا ساده و صمیمی. استفاده از واژه‌های خاص نیز شامل این موضوع می‌شود.

طراحی هویت بصری

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هویت سازمانی، هویت بصری است. این قسمت در هسته و مرکزیت هویت سازمانی قرار می‌گیرد. طراحی سازمانی که به طور خلاصه CD نامیده می‌شود ابراز بصری هویت سازمان است. هویت بصری شامل این اجزا می‌شود:

  1. لوگو: تصویر یا سمبلی که افراد از آن استفاده می‌کنند تا به شکل مناسبی با یک نگاه برند شما را شناسایی کنند لوگوی برند نامیده می‌شود.
  2. تایپوگرافی: حالا که به خوبی دارید می‌فهمید هویت سازمانی چیست به کار خود ادامه می‌دهیم و بیشتر اجزای آن را بررسی می‌کنیم. فونت‌هایی که در شرکت استفاده می‌شوند یا به صورت مجزا یا حتی خاص‌تر طراحی شده‌اند نیز بخشی از هویت بصری هستند. این فونت‌ها بسیار در شناسایی برند اثر می‌گذارند.
  3. طراحی رنگی: رنگ‌ها از نظر روان‌شناختی اثر خاصی بر ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند و بار معنایی زیادی دارند. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هویت بصری شناخته می‌شوند.
  4. استایل تصاویر: تصاویر قدرتی برای انتقال احساسات دارند و پیام‌ها را به شکلی مستقیم ارسال می‌کنند. تصاویر و نحوه‌ای که از آن‌ها استفاده می‌کنید نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری هویت بصری دارند و اگر فهمیدید هویت سازمانی چیست می‌دانید که این قسمت روی طراحی هویت سازمانی اثر قابل‌توجهی می‌گذارد.
  • فرهنگ سازمانی

قسمت چهارمی که باید بررسی کنیم فرهنگ سازمانی است. هر شرکتی یک فرهنگ منحصر به فرد برای خودش دارد که ارزشمند است. این فرهنگ در میان کارکنان و مشتریان تقسیم می‌شود. بر اساس ارزش‌های مشترک و هنجار‌های اجتماعی، فرهنگ سازمانی مشخص می‌کند که چطور یک سازمان ساختار پیدا می‌کند و چطور اعضایش با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و درون سازمان فعالیت می‌کنند.

فرهنگ سازمانی در تمام قسمت‌ها و بخش‌های کسب و کار عمل می‌کند. در مرحله مدیریتی بین تیم‌ها و کارکنان و کارمندان، مشتریان و همکاران نیز عمل می‌کند.

  • رفتار سازمانی

مورد جالب توجه بعدی برای این‌که درک بهتری از این پیدا کنیم که هویت سازمانی چیست، رفتار سازمانی است. رفتار سازمانی باعث تنظیم رفتار شرکت و کارمندانش در داخل و بیرون می‌شود. این قسمت شامل:

  1. هدف
  2. شیوه رهبری
  3. ارتباطات کارکنان با یکدیگر
  4. رفتار کارکنان شرکت نسبت به افراد خارج از شرکت
  5. رفتار شرکت در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی.

نکته آخر باعث اطمینان از این موضوع می‌شود که رفتار سازمانی و مفهوم هویت سازمانی با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند تا بشود تصویری مطلوب از کسب و کار در ذهن عمومی ایجاد کرد. این قسمت همچنین شامل برخورد با نقد‌ها می‌شود.

 

مفهوم استراتژی برند

 

مفهوم هویت سازمانی به عنوان یک مفهوم استراتژیک در مدیریت سازمان

هویت سازمانی شامل تمام قسمت‌های هویت برند می‌شود چون برند یک ساختار انتزاعی است و می‌خواهد یک احساس خاص را در مخاطب اینجاد کند. این موضوع کنترل‌شده است. در جریان مدیریت سازمان و برنامه‌ریزی سازمانی ضروری است که به صورت استراتژی با برند ارتباط برقرار کرد تا ببینیم آیا می‌شود به اهداف رسید یا نه. چون یک شرکت به صورت اتوماتیک یک برند نیست. تنها در رفتار، ارتباطات و طراحی است که ما از مرحله شرکتی به مرحله برندینگ می‌رسیم.

یک استراتژی روشن و مشخص که در تمام بخش‌های هویت برند وارد می‌شود بازتابی از تمام قسمت‌های هویت برند است که باعث شناسایی برند و معتبرشدن آن برای همکاران، کارکنان و مشتریان می‌شود. هویت برند باید به صورت استراتژیک طراحی و ترسیم شده باشد به همین دلیل باید با دقت استراتژی برند را تنظیم کنید.

سخن‌آخر

باید در نظر داشته باشید که شکل دادن به هویت سازمانی یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که باید برای موفقیت کسب و کار آن را در نظر بگیرید. یک سازمان و شرکت خوب آن شرکتی است که بتواند از مرحله شرکتی فراتر رفته و تبدیل به یک برند شود. برای برند شدن باید یک هویت روشن و مشخص داشته باشد آن هم به گونه‌ای که هر کاربر یا مشتری‌ای که با آن مواجه می‌شود احساس کند با یک شخص خاص روبه‌روست.

ما بررسی کردیم که شاخصه‌های هویت سازمانی چیست و هر کدام از آن‌ها چه مؤلفه‌هایی دارند. هر کدام از این بخش‌ها باید به خوبی فهم شوند و از آن‌ها در شکل دادن به هویت سازمانی استفاده شود. اگر به این موضوع علاقه دارید انواع هویت سازمانی را نیز می‌توانید در این مقاله بشناسید. ما در زیسا تلاش می‌کنیم تا با حرفه‌ای‌ترین متد‌های جهانی به شما بهترین راه را برای ساختن برند معرفی کنیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا