مقدمات گرافیست شدن + 9 گام مقدماتی کاربردی

مقدمات-گرافیست-شدن

1. با تاریخچه ی طراحی و گرافیک آشنا شوید

فهرست مطالب

در این مقاله از زیسا با مقدمات گرافیست شدن آشنا می‌شوید. اگر به طراحی و گرافیک علاقه دارید ولی نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید به شما توصیه می‌کنیم این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

گام نخست از این مقدمات آشنا شدن با ناریخچه طراحی و گرافیک است. با اطلاع از تاریخچه‌ی طراحی با طراح های برجسته آشنا می‌شوید و نه تنها اطلاعات خود را بالا می‌برید، بلکه با گرافیست‌ها و طرح های مطرح گذشته نیز آشنا می‌شوید و از طرح‌های مدرن نیز الهام می‌گیرید، سلیقه ی شما متنوع‌تر می‌شود  و کم‌کم می‌آموزید چه چیزی باعث می‌شود طراحی‌های شما جذاب‌تر شود.

همینطور به این درک می‌رسید که کدام بخش ها برای شما جذاب‌ترند و علاقه دارید در چه حوزه‌هایی بیشتر بیاموزید و حرفه‌ای شوید.منابعی که از طریق آن‌ها بتوانید با تاریخچه‌ی طراحی آشنا شوید بی‌شمارند، شما میتوانید از پادکست، مستند یا کتاب‌های گوناگون در مورد تاریخچه‌ی طراحی و گرافیک شروع کنید و درباره‌ی مقدمات گرافیست شدن و اشتغال در این حیطه اطلاعات زیادی کسب کنید.

تایپوگرافی

2. تا می‌توانید در مورد تایپوگرافی یاد بگیرید

تایپوگرافی چیست؟

منظور از تایپوگرافی این است که مطالب شکل خاصی به خودشان می‌گیرند، تایپوگرافی در طراحی گرافیک بسیار حائز اهمیت است و شامل انواع فونت ها، اندازه‌ی نقاط، فاصله‌ی خطوط، فاصله‌ی بین کلمات و کرنینگ (راهی برای تنظیم رابطه‌ی بین حروف) می‌شود، هرچقدر بیشتر با تایپوگرافی آشنا شوید، علم شما به فونت ها بیشتر می‌شود و تشخیص می‌دهید که کدام فونت ها می‌توانند کنار هم قرار بگیرند.

تایپوگرافی جزء مواردی است که به برند شخصیت می‌دهد و برای انواع طراحی ها، از طراحی صفحات مجله گرفته تا پوسترهای تبلیغاتی و طراحی لوگو، ضروری است. برای خواندن اطلاعات بیشتر در خصوص تایپوگرافی و مقدمات گرافیست شدن به پیج زیسا مراجعه کنید و این را بدانید که برای اینکه یک گرافیست حرفه‌ای شوید باید در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشید.

ابزار انتخاب رنگ

3. اصول و قوانین رنگ ها را بیاموزید

رنگ ها به طرح شما حس و شخصیت می‌بخشند.

  • بهترین راه برای اینکه ترکیب رنگ ها را یاد بگیرید، این است که  اثر گرافیست‌ها و شرکت‌های مختلف را بررسی کنید.
  • همینطور می‌توانید پالت های رنگی مختلفی را که به نظر شخص خودتان حس و حال خاصی در مخاطب ایجاد می‌کند را درست کنید.
  • می‌توانید از سایت ادوبی کالر هم استفاده کنید تا در مورد ترکیب رنگ‌های مختلف بیشتر یاد بگیرید.
  • می‌توانید با نگاه کردن به تصاویر، طرح‌ها، الگوهای مختلف یا طرح‌های گرافیکی و پالت‌های رنگی مختلف درست کنید.

طراحی و گرافیک

4. با اصطلاحات خاص گرافیکی آشنا شوید

از کارهای مهمی که لازم است حتما برای گرافیست شدن انجام دهید؛ آشنایی کامل با اصطلاحات این حوزه است که در صورت آشنا شدن با این اصطلاحات می‌توانید با سایر گرافیست‌ها نیز ارتباط برقرار کنید و از حرف‌ها و تجربیاتشان مطالبی را بیاموزید.

بعضی از اصطلاحاتی که ممکن است تا به حال شنیده باشید یا درسرچ‌هایتان دیده باشید شامل قانون یک سوم، ترتیب اهمیت و موارد دیگر می‌باشد که در صورت آشنایی با این مفاهیم علاوه بر درک صحبت های سایر گرافیست‌ها، می‌توانید با اعضای تیم خود نیز ارتباط خوبی برقرار کنید.

مقدمات گرافیست شدن

5. برای خلاق شدن ایده بگیرید

داشتن خلاقیت و البته تقویت آن، از نکات مهم در مقدمات گرافیست شدن است. به سایت های مرتبط با گرافیک و طراحی، کتب این حوزه، مجله‌های مربوط، فضای مجازی و برنامه‌هایی از قبیل اینستاگرام، پینترست، بیهنس (یک شبکه‌ی اجتماعی برای گرافیست‌ها، عکاسان و فعالان حوزه‌های هنری) سر بزنید، این موارد  برای پیدا کردن سبک مورد علاقه‌تان است و به شما کمک می کند تا نقطه‌ی شروع خوبی داشته باشید. با بررسی کارهای گرافیست‌ها می‌توانید از استایل‌های مختلف و همچنین ترند‌های روز دنیای گرافیک، باخبر شوید، با گذر زمان، سلیقه‌ی شما در این حوزه پرورش پیدا می‌کند و خودتان سبک و استایل کاری تان را پیدا می‌کنید.

6. مهم ترین گام مقدمات گرافیست شدن : اجتماعی باشید

شبکه های اجتماعی‌ که پیشتر نیز از آن‌ها صحبت کردیم، نه فقط برای بررسی آثار خلاقانه‌ی سایر گرافیست‌هاست که موقعیتی برای برقراری ارتباط با گرافیست ها در سراسر جهان هستند، به غیر از داشتن یک وبسایت معرفی شده؛ از داشتن پیج اینستاگرامی یا کانال کاری در تلگرام غافل نشوید. معرفی خودتان و همچنین گرفتن پروژه از طریق این شبکه ها تا پایان مسیر کاری ادامه دارد و شما هیچ وقت نسبت به آن بی‌نیاز نخواهید شد.

برای اینکه به یک گرافیست حرفه‌ای و شناخته شده تبدیل شوید، پیوسته کارهای خود را در این شبکه‌ها منتشر کنید، خواهید دید که کم‌کم کارهای شما بین سایر گرافیست‌ها شناخته می‌شود و آن‌ها به شما بازخورد می‌دهند. با همین بازخورد گرفتن ها، کار شما به تدریج حرفه‌ای می‌شود و می‌توانید پروژه‌ی بعدی خود را به دست آورید. روابط و تعامل‌های کاری که با بقیه‌ی افراد در این حیطه به وجود می‌آید را هیچ وقت دست کم نگیرید، هر لحظه ممکن است فرصتی به دست آورید که هرگز انتظار آن را نداشتید.

اجتماعی بودن

7. طرح هایتان را منتشر کنید

پلتفرم‌هایی که پیشتر برای به اشتراک گذاشتن آثار شما عنوان کردیم، همه مفید و کارآمد هستند، اما کافی نیستند. برای نشر آثارتان؛ سایت‌ها، وبلاگ‌ها و مجله‌های مجازی‌ای  را بررسی کنید که مخاطب بسیاری دارند. بعضی از وبسایت هایی که می‌توانید برای انتشار طرح‌های خود به آن‌ها مراجعه کنید به شرح زیر است :

8. با مسیرهای شغلی مرتبط به این حیطه آشنا شوید

همینطور که مهارت های خود را در این زمینه بالا می‌برید، به این فکر کنید که به چه حوزه‌ای علاقه مندید. صنعت گرافیک مدام در حال تغییر و تحول است و یکی از جذاب ترین بخش‌ها برای اشتغال است. اگر به عنوان یک گرافیست مشغول به کار شوید، هر روز با سرعت بالا با پروژه‌ها و چالش‌های مختلف دست و پنجره نرم می‌کنید.

امروزه نیاز به گرافیست و طراح به شدت بالاست و بعضی شرکت‌ها حتی برای حداقل حقوق ابتدای کار، مبالغ خوبی را پیشنهاد می‌کنند. ما در مقالات آینده تعدادی حوزه‌ی تخصصی و شغل مرتبط با این صنعت را معرفی می‌کنیم، برای مثال: طراح هویت بصری، طراح تبلیغاتی و مارکتینگ، طراح دیجیتال، طراح محصول، طراح کتب و مجلات، طراح بسته بندی محصول، طراح فونت و …. 

شروع طراحی

9. انجام پروژه ای که به آن علاقه دارید را شروع کنید

انجام دادن پروژه هایی که از روی علاقه هستند، نه تنها باعث رشد یک مهارت جدید و خروج شما از نقطه‌ی امن‌تان می‌شود، بلکه می‌توانند در آینده تبدیل به یک مجموعه‌ی بسیار جذاب شوند و بخشی از پورتفولیوی شما باشند. علاوه بر کسب اطلاعات و مطالعه درباره‌ی مقدمات گرافیست شدن، باید به صورت عملی نیز تمرین را شروع کنید. اهمیتِ داشتن یک پورتفولیوی قوی بر هیچکس پوشیده نیست. به خصوص که شما در اوایل فعالیت خود به عنوان یک گرافیست؛ سابقه‌ی کار هم ندارید. ساخت طرح‌های مشابه طرح‌های معروف می‌تواند مهارت شما را به عنوان یک گرافیست مبتدی نشان دهد.

و درآخر توصیه می‌شود که بعد از اینکه این مقاله را با دقت خواندید مقاله چگونه یک گرافیست حرفه‌ای شویم را هم مطالعه کنید و همچنان به تلاش و تمرین خود ادامه دهید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا