بریف طراحی لوگو چگونه تهیه می شود+سه گام تا بریف لوگوی عالی 

اطلاعات-کسب-و-کار

فهرست مطالب

در این مقاله شما موفق به شناخت نکاتی می‌شوید که می‌توانید بریف لوگویی عالی، حرفه‌ای و کاربردی در پروژه‌های طراحی لوگو خود تهیه وآماده سازی کنید و از مهارتی که دارید به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.پس این مقاله را بادقت بخوانید و سعی کنید مطالبی را که در آن آمده به خوبی به خاطر بسپارید تا موفق به تهیه بریف لوگویی عالی شوید. 

بریف لوگو یا نامه طراحی چیست؟

منظور از بریف طراحی لوگو، سندی هست که تمام اطلاعات مهم پروژه ی طراحی را دارد.اطلاعات بریف لوگو می‌تواند یک سری ایده و نکته یا جزئیاتی ریز مثل رنگ ها و طرح های اولیه ی لوگو باشد. نکته ی مهم این است که همه ی اطلاعات لازم برای طراحی خیلی روشن و واضح منقل شود.این اطلاعات توسط صاحب کسب و کار یا شرکت پر شده و تحویل گرافیست داده می‌شود تا گرافیست بداند دقیقا  المان های مختلف لوگو را چگونه باید طراحی کند. در ادامه‌ی این مطلب ما در سه گام برای آماده کردن بریف طرحتان نیازمندید را در اختیارتان می‌گذاریم. 

اطلاعات کسب و کارتان در بریف لوگو بنویسید

مهم‌ترین نکته این است که بریف لوگو باید شامل اطلاعات کلی و اساسی راجع به کسب و کار شما باشد. نکاتی کلی مثل اسم، صنعتی که در آن هستید، شعار کسب کار شما اما این اطلاعات کافی نیست. گرافیست برای طراحی لوگو باید بداند طرز کار شرکت شما به چه صورت است؟ مخاطبانش چه افرادی هستند؟

تفهیم گرافیست نسبت به این اطلاعات نکته‌ی اصلی تهیه‌ی بریف لوگویی است که قرار است کسب و کار شما با آن به همه معرفی شود. اما اطلاعات جزئی تر مثل روش‌های تولید، منابع تولید و غیره هم می‌توانند مفید باشند، مثلا فرض کنید که شما فقط از مواد گیاهی استفاده می‌کنید. گرافیست می‌تواند از طبیعت در طراحی لوگوی شما کمک بگیرد. البته همه‌ی این‌ها مشروط به این است که شما بطور واضح، روشن و مشخص اطلاعات مربوط به کسب و کارتان را در اختیارش بگذارید.

شخصیت برند

اطلاعات کسب و کار شما شامل شخصیت برند شما هم می‌شود. شخصیت و ارزش‌های برند شما روی طراحی لوگو تاثیر مستقیم دارد. مثلا برندی حرفه‌ای و جدی نسبت به برندی که غیر رسمی است، لوگویی بسیار متفاوت دارد. المان‌های تصویری مثل رنگ‌ها، شکل‌ها و تایپوگرافی همه حس و حالی متفاوت را منتقل می‌کنند. پس در صورتی که برند شما شخصیت مشخصی داشته باشد، گرافیست می‌تواند خیلی راحت‌تر این شخصیت را به تصویر بکشد. خیلی از کسب و کار ها ترجیح می‌دهند که خود طراح لوگو در مورد جزئیات تصمیم بگیرد اما حتی در این موارد هم باید کلیت کار را برای گرافیست توضیح دهند. پس فراموش نکنید که حداقلی از اطلاعات را باید در اختیار گرافیست بگذارید.

هفت مدل مختلف لوگو و تعیین مدل مد نظر در بریف لوگو

     1. انتزاعی

    لوگو به هیچ کدام از اشکال مرسوم شبیه نیست. 

    2. مسکات یا نماد

    شخصیتی که مانند نماینده ی برند شماست. 

    3. ترکیب

    ترکیبی از انواع لوگو مثل عکسی که اسم برند با آن ترکیب شده است. 

    4. نشان

   مثلا نشان نظامی، مهر یا نشان خانوادگی که در لوگوهای تاریخی خیلی کاربرد دارند. 

    5. سرواژه

   حروف اول یا سرواژه های اسم شرکتتان که با فونت خاصی نوشته شده است. 

    6.وردمارک یا اسم شرکت

   اسم شرکتتان که با فونت و تایپوگرافی خاصی نوشته شده است. 

   7. مدل هنری لوگو 

اگر به گرافیست قبل از طراحی راجع به استایل لوگو توضیح دهید، خیلی مفید است زیرا مدل های مختلف هنری بی‌شمارند و اگر گرافیست این اطلاعات را داشته باشد مجبور به تغییر چندین و چند باره‌ی لوگو نمی‌شود.  

مدل-لوگو

انواع مختلف لوگو

  • کلاسیک

لوگو ساده و انتراعی است، انتخاب این نوع لوگو امن ترین انتخاب ممکن است، پس می‌توانید بدون نگرانی این استایل را انتخاب کنید. 

  • قدیمی

از المان های که برای مردم نوستالژیک و جذاب است استفاده می‌شود. 

  • مدرن و مینیمالیست

لوگوهای مینیمال باعث می‌شود مخاطب حس کند با شرکتی پیچیده و بسیار به روز و پیشرفته سروکار دارد. 

  • خنده دار و غیر رسمی

از اشکال کارتونی، رنگ های روشن و طنر برای جلب نظر جوان‌تر ها و مخاطب های عجیب و غریب‌تر استفاده می‌شود. 

  • ساخته دست

از طراحی های اولیه در این لوگو ها استفاده می‌شود. وقتی این نوع لوگو با مدل های قدیمی یا خاص‌تر ترکیب می‌شود محصولات یا خدمات در ذهن مشتری با کیفیت‌تر جلوه می‌کنند. 

بازه ی زمانی را در بریف لوگو مشخص کنید

بعضی از پروژه های طراحی چند ساعت و بعضی ممکنه ماه ها طول بکشند. اطلاعاتی مثل ددلاین های زمانی، زمان تمام شدن بخش های مختلف کار یا کل پروژه بهتر است در بریف مشخص شوند تا طراح طبق آن برنامه کار بکند و مسیر مشخصی داشته باشد. توجه کنید که اگر مسائلی مثل ذکر ددلاین را نادیده بگیرید ممکن است با مشکلاتی مثل طولانی شدن بیش از حد پروژه، هزینه های اضافی و…. رو به رو شوید. 

زمان-و-بودجه

بودجه را در بریف لوگو مشخص کنید

شما می‌توانید راجع به مبلغ پروژه هم در بریف لوگو اطلاعاتی را بگذارید. مثلا اینکه ترجیح می‌دهید پرداخت بصورت پروژه ای باشد یا ساعتی؟ همچنین اگر می‌خواهید پرداخت ساعتی داشته باشید از طراح یا گرافیک بخواهید به شما بگوید پروژه حدودا چند ساعت طول می‌کشد. صحبت کردن و توافق درباره ی مسائل مالی قبل از شروع به پروژه بسیار بهتر است تا درگیر شدن با مشکلات و اختلافات مالی پس از اتمام پروژه. 

چک لیست برای نوشتن یک بریف لوگوی کامل

  1. اطلاعات کلی شرکت یا کسب وکار شما همچون: اسم، حوزه یا صنعت فعالیت، شعارکسب و کار و ….. 

  2. اطلاعات جزئی‌تر و تخصصی‌تر: هر چیزی که به گرافیست کمک می‌کند کسب و کار شمارا بهتر بشناسد: مثلا اینکه از چه مواد اولیه ای استفاده می‌کنید، ارزش های برند شما، هدف برند شما و …. 
  3. شخصیت برند: ویژگی های برند شما که باید در لوگو نشان داده شوند. 
  4. مدل لوگو: یکی از هفت مدلی که پیش‌تر معرفی کردیم. 
  5. رنگ ها: چه رنگ هایی باید در لوگو استفاده شوند. 
  6. مدل هنری: لوگوی شما باید به چه شکلی باشد؟ کارتونی؟ طراحی شده؟ رئال، علمی تخیلی و ….. 
  7. مثال های تصویری: می‌توانید لوگوهای کسب و کارهای دیگر را که پسندیده اید یا تعدادی عکس حس و حال آن ها را دوست داشته اید را به گرافیست نشان دهید تا از آن ها ایده بگیرد. 
  8. باید ها و نباید ها: لیستی از چیزهایی که میخواهید در لوگو دیده شوند یا اصلا نباشند را به طراح بدهید. 
  9. زمان کار: ددلاین های کل پروژه یا بخش های مختلفش.

و در آخر در نظر داشته باشید که بریف لوگوی شما باید بعد از مدتی در طراحی لوگو بکار گرفته شود. پس چه بهتر که همه اطلاعات را بازگو کنید، مثل زمان و بودجه ی کار در بریف لوگو درج شوند. توجه داشته باشید که رنگ یا رنگ های لوگو را هم باید انتخاب کنید. چرا که معنی و مفهوم خاص خود را دارند. برای  مطالعه ی بیشتر راجع به معانی رنگ های می‌توانید به مجموعه مقالات ما راجع به معانی رنگ ها مراجعه کنید. 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا