بدترین اشتباهاتی که طراحان مبتدی مرتکب می شوند

اشتباهات-طراحان

فهرست مطالب

اگر گرافیست تازه کار هستید و میخواهید از ایرادات  و بدترین اشتباهاتی که طراحان مبتدی مرتکب می‌شوند مطلع شده و کارتون رو حرفه‌ای تر کنید، ادامه‌ی این مطلب رو از دست ندید. در این مقاله از زیسا ما 7 مورد از اشتباهاتی را که اکثر گرافیست های تازه کار انجام میدهند را آوردیم. پس به خوبی به این نکات دقت کرده و سعی شما در این باشد که این اشتباهات رایج را مرتکب نشوید.

1. به پورتفولیو اهمیت نمیدهید

خیلی از گرافیست‌های جوان که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شدند و میخواهند برای شرکت‌های مختلف یا به صورت فریلنسر کار کنن به این نکته دقت نمیکنند که شرکت ها یا کارفرماها بیشتر از مدرک به توانایی آنها نیاز دارند. سعی کنید وقت کافی برای قوی کردن پورتفولیوی خودتون بزارید تا از اکثریت گرافیست‌ها حرفه‌ای تر و متمایز باشید. 

 

پورتفولیو چیست؟ 

شاید تا الان به پورتفولیو به چشم آرشیوی از کارهاتون، یا چیزی که با آن بتوانید کارهایی که انجام داده‌اید را به رخ بکشید نگاه می‌کردید. اما در ادامه ما قصد داریم نگاه شما را به پورتفولیو تغییر بدهیم. مهم‌ترین چیزی که شما در پورتفولیو باید نشان بدهید این است که چطور می‌توانید برای مشتری های بالقوه ارزش ایجاد کنید.

حل کردن مشکل، اصلی ترین علتی است که باعث می‌شود مشتریان شما به سراغتان بیایند. آنها پیش شما می‌آیند که برای برندشان چیزی طراحی کنید اما ذهنیت گرافیست باید این باشد که کار اصلی من حل مشکل کسب و کار هاست. مسلما مشتری‌های شما دنبال کسی نیستند که به مشکلاتشان اضافه کند. نالایق و بی‌مهارت باشد، پول یا وقتشان را تلف کند. پس مهم‌ترین حسی که مشتری‌ها باید از شما بگیرند این است که می‌توانید مشکلشان را حل کنید. حالا نقش پورتفولیو در این میان چیست؟ 

شما بایستی در پورتفولیو به مشکلاتی که مشتریانتان داشتند و شما آن ها را حل کرده‌اید اشاره کنید. مثلا لوگوی کسب و کاری بیش از حد قدیمی بود و نیاز به بروز شدن و طراحی دوباره داشته است، شما می‌توانید این را با نشان دادن پروسه‌ی ایده‌ پردازی، طراحی اولیه و پیاده کردن طرح اولیه در نرم افزار، می‌توانید این پروسه را نشان دهید.

یک راه جذاب دیگر این است که راجع به مشکلات و موانعی که در طی پروسه‌ی طراحی برخورد کرده‌اید توضیح دهید و بعد نشان دهید که توانایی و استعداد شما چطور در حل آن مشکل یا مشکلات به کمکتان آمده است. چرا که این مشکلات در تمام پروژه‌ها و برای کسب و کارهای مختلف پیش می‌آید.

راه موثر دیگر برای جذب مشتری از طریق پورتفولیو این است که از اصطلاحات تخصصی هم استفاده کنید. با استفاده از این لغات و اصطلاحات افرادی که پورتفولیو شما را می‌بینند احساس می‌کنند با شخصی توانا و حرفه‌ای مقابل اند. 

حال فرض کنید تمام این نکات را رعایت کرده اید، با مشتری‌هایی که روی پورتفولیوی شما کلیک می‌کنند، هیچ کدام از توضیحات را نمی‌خوانند و از مهارت‌های شما مطلع نمی‌شوند چه کاری می‌کنید؟ یکی از مهم ترین عواملی که باعث می‌شود این افراد بعد از دیدن پورتفولیوی شما جذب نشوند این است که نظم کافی در پیاده سازی رزومه یا فایل های پورتفولیوی شما وجود ندارد. 

بعنوان گرافیست دقت کنید که طرح شما اول باید نظر مخاطب را جذب کند و بعد پیام مد نظر شما به بیننده منتقل می‌شود که طراحی و پیاده سازی پورتفولیو هم مشابه همین است. پس همیشه این سوال را از خود بپرسید: مخاطب هدف من برای پورتفولیو چه افرادی هستند؟ آیا مخاطب هدف من استارت آپ‌های کم بودجه هستند؟ یا به دنبال جذب شرکت‌های بزرگ با بودجه‌های بزرگ هستم؟ من به دنبال جذب افراد حدودا پنجاه یا شصت ساله هستم؟ یا نسل جوان تر زیر سی سال مدنظرم هست؟ 

برای مثال شما متخصص یو آی دیزاین هستید. افرادی که پورتفولیوی شما را می‌بینند باید در زمانی حدود سه یه چهار دقیقه بتوانند نسبت به سبک کار شما آگاه شوند. پس از قالب‌های پیچیده و در هم استفاده نکنید چراکه یکی از بدترین اشتباهات طراحان مبتدی این مورد می‌باشد.

2. طراحان مبتدی، با قیمت خیلی پایین کار نکنید 

کارفرماهایی هستن که از شما میخواهند با قیمت خیلی پایین کار کنید، دقت کنید با این کار شهرت خوبی بین مشتری هاتون پیدا نمی‌کنید. اگر قرار هست برای دوستان یا آشنایان خود کاری بکنید، بهتر است یا به اندازه‌ی ارزش واقعی کار و وقتی که برای آن صرف کردید پول بگیرید، یا اینکه اصلا ازشون هزینه‌ای نگیرید. دقت کنید وقتی با قیمت خیلی خیلی پایین کار می‌کنید، از ارزش کارتون در ذهن بقیه کم می‌شود و این از بدترین اشتباهات طراحان مبتدی محسوب می‌شود

3. اینکه فکر میکنید همه چیز رو یاد گرفتید از بدترین اشتباهات است 

ممکن است تازه فارق التحصیل شده باشید، یا حتی چند سالی باشد که در این حوزه فعالیت دارید، فکر می‌کنید همه چیز رو یاد گرفتید و هر نوع پروژه‌ای رو قبول می‌کنید، به نظرتون چه اتفاقی میفته؟ مهم‌ترین چیزی که اتفاق میفته این است که دست از یادگیری بر می‌دارید. دقت کنید که در حوزه‌ی کارهای گرافیکی هدف یا مقصدی وجود ندارد که بخواهید به آن برسید، این شغل مثل یک مسیر بی پایان است، طوری که باید همیشه تلاش کنید تا اطلاعاتتون رو به روز رسانی کنید و بیشتر یاد بگیرید. 

4.یکی از بدترین اشتباهات طراحان مبتدی منسجم نبودن کارهاشون هست

مدل کارها، پروژه‌هایی که انجام می‌دهید و استایل کارهاتون باهم هماهنگ نیستند. شما می‌توانید مدلتون رو از طریق جزییات خاصی که در کارهاتون استفاده میکنید بدست بیاورید. وقتی مدل خودتون رو بدست بیاورید، می‌بینید که تمام لوگوهایی که طراحی کردید، یا طرح‌های دیگتون منسجم هستن. مثلا توی همشون فضای منفی رعایت شده، یا مثلا در همه‌ی کارها المان‌ها در تعادل هستند.

 

5. کپی کردن طرح بقیه ی گرافیست ها

امروزه با وجود چیزی به اسم اینترنت، احتمال اینکه کار کسی رو  کپی کنید و به اسم خودتون جا بزنید و لو نروید، خیلی خیلی کمه، پس سعی کنید این کار رو نکنید چون یکی دیگر از بدترین اشتباهات طراحان مبتدی این مورد است. دقت کنید اینکار با الهام گرفتن از کار بقیه فرق دارد و شما نباید این دو تا مفهوم را جا به جا کنید.

6. از کارهای قوی الهام نمیگیرید

اگر سعی کنید کارهاتون خاص و یونیک باشند، و به کار هیچ کسی شبیه نباشد، باعث می‌شود نتیجه کارتون جالب نشود. دقت کنید میلیون‌ها لوگو طراحی شده، بنابراین هر شکلی که بخواهید ازش استفاده کنید، قبلا طراح دیگه‌ای از آن استفاده کرده، کافیه از خلاقیت خودتون استفاده کنید، میتوانید المان های لوگوهای دیگه هم که به کار شما میخورد استفاده کنید که این کار با کپی کردن کار بقیه‌ی طراح‌ها فرق می‌کند.

در پایان این مقاله هم اظهار می‌کنیم که طراحی لوگو به صورت خاص و حرفه‌ای نیازمند مهارت خاصی است و امروزه طراحان زبده و متخصص به این امر مشغولند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا