فهرست مطالب
بررسی هویت بصری 5 برند معروف جهان
فکر میکنید تحت تأثیر هویت بصری برندهای معروف نیستید؟ آیا تا به حال دقت کردهاید هنگام رو به رو شدن با یک برند خاص احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتری به آن دارید؟ وقتی وارد فروشگاه مواد غذایی میشوید شاید از یک نوع جنس، دهها برند مختلف وجود داشته باشد ولی شما آن محصولی را انتخاب میکنید که احتمالاً شب قبل در تبلیغات تلویزیون یا بیلبوردهای سطح شهر نام و نشان آن را دیدهاید.
هویت بصری یعنی تمام ارتباطهایی که مخاطب از طریق چشم با برند شما برقرار میکند. خواسته یا ناخواسته ما با میلیونها تصویر در روز مواجه میشویم و اینها به مرور در خاطراتمان ثبت میشوند یا احساسات مختلفی در ما ایجاد میکنند. یک برند خوب تلاش میکند تا از طریق ارتباط چشمی جای خود را در مشتری یا مخاطبش پیدا کند و پیش از هر چیز راهی برای افزایش اعتبار و وفاداری مخاطب به برند پیدا کند.
آشنایی نسبت به هویت بصری برندهای معروف باعث میشود از مسیر طراحی آنها و روشی که برای جذب مخاطب و تقویت برندشان استفاده کردند بهره ببریم. به همین دلیل است در همین مقاله از استودیو طراحی زیسا به هویت بصری برندهای معروف ایرانی و خارجی خواهیم پرداخت و تحلیلی از آنها ارائه خواهیم کرد.
هویت بصری برند علی بابا
پلتفرم ایرانی علی بابا یکی از برندهای مطرح خدمات مسافرتی از قبیل رزرو انواع بلیطها، هتل و اقامتگاه و تورهای مسافرتی است. این پلتفرم چندین سال است در میان ایرانیها جا افتاده و به بخشی ضروری از سفر افراد تبدیل شده است.
این برند مشخصاً میخواهد معتبر بودن و قابل اعتماد بودن خود را به مخاطب منتقل کند به همین دلیل طراحیهای موجود در سایت و اپلیکیشن این برنامه همگی دارای نظم و جاگیری مناسب و منطقی هستند. از طراحیهای فانتزی و پیچیده اجتناب شده است.
علاوه بر این رنگ مورد استفاده این پلتفرم زرد طلایی و سفید است. رنگی گرم که احتمالاً قصد دارد احساس نشاط و شور در مخاطب ایجاد کند که با موضوع سفر همخوانی دارد و رنگِ سفید که احساس اطمینان خاطر خوبی در مخاطب ایجاد میکند.
لوگوی این شرکت حرف «A» است که همان حرف اول اسم این برند Alibaba است. طراحی لوگو طوری شکل گرفته که کش و قوسهایی که در تایپوگرافی A میتواند یادآور حرکت هواپیما باشد. آیکون اپلیکشین علی بابا از روی کارکتر معروفی به همین نام است که احساس خاطرهانگیزی در مخاطب ایجاد میکند.
مخاطب از لحظه ورود به اپلیکیشن یا سایت علی بابا به طور هدفمند آمده است. یعنی طراحان قصد ندارد او را به سمت مسیری ناشناخته بروند بلکه میدانند مخاطب هدف با نیاز میآید و باید فوری نیازش را برطرف کنند بنابراین میبینیم که هم در سایت و هم در اپلیکیشن شما مستقیماً سر اصل مطلب میروید و پنل خدمات مسافرتی رو به روی شما قرار میگیرد. هویت بصری علی بابا کاملاً متناسب با فعالیتها و صورتی است که آنها میخواهند از خود نشان دهند. در ادامه بررسی هویت بصری برندهای معروف سراغ برند خارجی استارباکس میرویم.
هویت بصری برند استارباکس
میشود گفت یکی از بزرگترین و قدرتمندترین قهوهفروشیهای جهان استارباکس است. مجموعهای کافیشاپها که در کشورهای متعدد اروپایی و آمریکایی نیز شعبه دارد. طراحی لوگوی استارباکس با دید اول شبیه یک پری دریایی است ولی در حقیقت تصویر موجودی در طراحیهای چوبی اسکاندیناوی است و اصولاً سایرن است. سایرنها موجوداتی هستند که گفته میشود زیر دریا زندگی میکنند و آوازشان ملوانان را چنان مجذوب میکنند تا غرق شوند.
رنگ لوگوی استارباکس سبز تیره و سفید است. هویت بصری استارباکس بر اساس ارزشهای اصلی این شرکت ایجاد رابطهای مطمئن میان مخاطب و برند است. رنگ سبز برای بک گراند و سمبل سایرن در وسط لوگو استفاده شده و در دنیای طراحی رنگی است که نمایانگر سلامتی، طبیعت و محافظت است یعنی حالت تناقضی با خود سایرنها دارد.
شرکت استارباکس به این دلیل رنگ سبز را انتخاب کرده که نشان سلامتی و رابطه مثبتی بین مشتری و خود برند است. شرکت استارباکس در تمام طول فعالیت خود تلاش کرده حتی کارگرانی که در مزارع کشت قهوه کار میکنند در محیطی سالم و ایمن فعالیت کنند.
به طور کلی فضای کافههای استارباکس به خوبی طراحی شده تا احساس اطمینان خاطر و نظم به مخاطب بدهد. استارباکس تلاش میکند تا محلی برای آرامش و غرق شدن در اختیار مخاطبش بگذارد تا در آنجا با خیال راحت قهوه بنوشد. هویت بصری استارباکس بر اساس ارزشهای اصلی شرکت طراحی شده و با حضور در سایت یا فضای داخلی این کافهها محیطی آشنا و صمیمی را مشاهده خواهید کرد.
هویت بصری شبکه آی فیلم
دوباره برگردیم به کشور خودمان و پلتفرمهای داخلی. هویت بصری برندهای معروف باید بر اساس ارزشها و متناسب بودن با موضوعی که در آن فعالیت میکنند طراحی شود. همچنین هویت بصری برندهای معروف برای پلتفرمهایی که به خصوص ارتباط اصلیشان با مخاطب از طریق محتوای ویدیویی و تصویری است بسیار اهمیت بیشتری دارد. شبکه آی فیلم به عنوان یک شبکه تلویزیونی باید به هویت بصری برند توجه ویژهای داشته باشد.
هویت بصری شبکه آی فیلم مخصوصاً در زمینه رنگبندی بر اساس رنگهای مشکی و قرمز طراحی شده که این موضوع در لوگوی این شبکه نیز مشهود است. علتِ انتخاب این رنگبندی به احتمال زیاد این است که به صورت کلاسیک پردههای تئاتر و نمایش قرمز رنگ هستند و انتخاب رنگ سیاه احتمالاً برای قرار دادن مخاطب در فضایی سینماتیک است.
شاید نقطه ضعف مهم هویت بصری شبکه آی فیلم است که انسجام را در شبکههای اجتماعی و سایت حفظ نکرده. برای مثال در سایت این شبکه ما با رنگهای بسیار متفاوتی مواجه میشویم ولی اثری از رنگ مشکی و قرمز که رنگ اصلی انتخابی این شبکه است خبر چندانی نیست. همین نقاط باعث ضعف در برقراری ارتباط مخاطب با شبکههای اجتماعی و سایت آی فیلم میشود.
هویت بصری موتور جستوجوی فایرفاکس
بعید است که کسی روباه معروف دنیای اینترنت را نشناسد. در میان گزینههای هویت بصری برندهای معروف، فایرفاکس را هم به جهت محبوب بودن و هم به جهت اینکه در سال 2019 تغییراتی اساسی در برندینگ خود داد انتخاب کردیم. آژانس طراحی راموشن (Ramotion) مسئول این تغییرات در فایرفاکس بوده است. مراحل طراحی هویت بصری فایرفاکس از طرف این شرکت انجام شد. فایرفاکس میخواست تا طراحی برند مشترکی ایجاد کند که با تمام اپلیکیشنها و سرویسهای دیگر متفاوت باشد و اجزای هویت بصری این طراحی طوری باشند که با نسلهای آینده ارتباط برقرار کنند.
در سراسر دنیای طراحی برند این تغییرات بسیار خودنمایی کردند. همه چیز در فایرفاکس از لوگو گرفته تا آیکونها و رابطه داخلی دچار تغییر شدند. یکی از تغییرات جالب توجه این است که اشکال هندسی در هویت بصری برند فایرفاکس تغییر کرد. به این شکلها «اجزای اتمیک» میگفتند. این اجزای اتمیک رنگارنگ بخشی از تلاش فایرفاکس برای مرتبط کردن برند خود با نسلهای جدید بود و همزمان میخواست مفاهیم اساسی برند را نیز در خود داشته باشد.
همان طور که میدانید هویت بصری برندهای معروف در طول زمان دچار تغییر و تکامل میشود. این تغییرات در فایرفاکس باعث شد که این شرکت محصولات جدیدی تولید کند و همچنین یک سیستم بصری جدید و دستورعملهایی تازه برای سراسر برند خود تولید نماید.
هویت بصری برند مک دانلد
در میان هویت بصری برندهای معروف، مک دانلد مستحق جایزه است. آنها به خوبی توانستهاند کار خود را برای مخاطب ثابت و برند خود را معتبر نشان دهند و مشتریان وفادارشان را به دست بیاورند. مک دانلد یک رستوران زنجیرهای در آمریکا و اروپا است و متخصص فست فود و غذاهایی مثل همبرگر، پیتزا یا انواع سوخاری است. یکی از شناختهشدهترین برندهای جهان است. اصلیترین عنصر در هویت بصری برند مک دانلد، سادگی است.
لوگوی این شرکت قرمز و زرد و بسیار ساده است. دوستانه و در دسترس است. از این جهت مک دانلد توانسته برای مخاطب احساس دوستانهای ایجاد کند. اینکه مک دانلد مراحل طراحی هویت بصری خود را بر اساس جامعه هدفش تنظیم کرده باعث میشود استراتژی برندینگ آنها مخصوصا قابل توجه باشد. هر قسمت از هویت برندشان از لوگو تا بستهبندی و پیام و لحن کلی آنها متوجه مخاطب هدفشان است.
مثلاً به ظرف غذای شادی یا کارکترهای جذابی مثل رونالد مک دانلد بر بستهبندیها توجه کنید؛ سریعاً متوجه میشوید که مک دانلد این محصولات را برای کودکان تولید کرده است.
جذابیت کارشان فقط در همین نیست بلکه منوی آنها برای مخاطبین گستردهتر قابل دسترسی است و مناسب با افراد در طبقات اقتصادی مختلف است.
فارغ از سن یا مموقعیت جغرافیایی، هر وقت وارد رستوران مک دانلد شوید همین برند را به شکل یکسان تجربه میکنید. انسجام هویت بصری برند آنها و محصولات قابل در دسترسشان با هم سبب اعتمادسازی میشوند. این برند توانسته به خوبی نگرش فرهنگی خود را تثبیت کند و استراتژیهای بازاریابیاش را مطابق با همان محل تنظیم نماید تا مشتریان همه احساس راحتی داشته باشند.
در هویت بصری برندهای معروف چه عواملی مشترک است؟
اگر به تحلیل و بررسی هویت بصری برندهای معروف بپردازیم فوراً متوجه میشویم که آنها در شکل دادن به هویت بصریشان به یک سری نکات توجه کردهاند و از آنها در ایجاد هویت بصری استفاده میکنند. در ادامه به چند مورد از این موارد خواهیم پرداخت:
ارزشها و اهداف شرکت
یکی از مهمترین عوامل اثرگذار در هویت بصری و تصمیمات طراحی در آن این است که هر شرکت چه ارزشهایی دارد و چه هدفی را دنبال میکند. ممکن است ارزشهای یک شرکت ایجاب کند از طراحیها و تایپوگرافیهای فانتزی و غیررسمی دوری کند و در بعضی موارد این موضوع کاملاً برعکس است.
هر برندی پیش از آنکه سراغ هویت بصری برود ابتدا سراغ هویت خود برند میرود. داشتن هویت بررسی مشروط به داشتن هویتی برای خود برند است. تنها پس از اینکه ارزشها، باورها، اهداف و مسیر آینده شرکت را ترسیم کردید میتوانید تصمیم بگیرید چطور میخواهید این پیام را به مخاطب برسانید.
ساده اما فهمیدنی
خصوصیت جالب توجه دیگر هویت بصری برندهای مشهور این است که باعث نمیشوند مخاطب درگیر پیچیدگیهای طراحی و… شود. آنها ساده و سرراست حرف خود را میزنند. اتفاقاً به همین دلیل است که مخاطب به خوبی آنها را میفهمد و ارتباط برقرار میکند. در اجزای هویت بصری، پیچیدگی میتواند آسیب زننده باشد چرا که ممکن است پیام شما به درستی منتقل نشود یا اگر منتقل شد زمان زیادی از مخاطب بگیرد و او را سرخورده کند. در عین حال که برندها تلاش میکنند تا پیامها و ارتباطگیریشان با مخاطب را در نهایت سادگی انجام دهند نباید از این موضوع غافل شد که این کار را در خلاقانهترین حالت ممکن انجام میدهند.
منسجم بودن
تمام فعالیتهایی که برندهای مشهور در جهت ایجاد هویت بصری انجام میدهند به نوعی هدفمند و دقیق است. آنها میدانند که برای طراحی لوگو یا تصاویر مختلف در شبکههای اجتماعی نباید دوپهلو و چندپهلو عمل کنند بلکه باید انسجام در طراحی را حفظ کنند.
یکی از خصوصیات جالب لوگوی نایکی این است که هم در شبکههای اجتماعی و هم به عنوان یک بیلبورد در سطح شهر زیباست. رنگبندیها، شیوه طراحی ویدیو و تصاویر و هر گونه ارتباطی که در سطوح مختلف با مخاطب برقرار میشود باید یکسان باشد.
مخاطب نباید حس کند برند مورد نظرش شبیه آفتاب پرستها هر روز رنگ عوض میکند. البته که تکامل پیدا کردن برندها در طول مدت زمان امری طبیعی است ولی این تکامل نباید طوری باشد که همه آشناییتی که مخاطب قبل از تغییر با برند داشته از بین برود. پس همواره باید به این موضوع توجه ویژه داشت.
اهمیت هویت بصری برند
هویت بصری برندهای مشهور همیشه یکی از قسمتهای مهم در پروژه برندینگ آنها بوده است و علت از آنجاست که شرکتهای مشهور به خوبی میدانند اثر طراحی درست در برندینگ چیست و چطور میتواند در آینده فروش یا ارائه خدمات به کاربران اهمیت پیدا کند.
هویت بصری برند اگر به خوبی شکل بگیرد باعث میشود تا مشتریان یا مخاطبین احساس آشنایی و نزدیکی بیشتری با برند مورد نظر برقرار کنند. نامی را به خاطر بسپارند. عکسی را حفظ کنند و در آینده، رفتن سراغ برند مورد نظر اولین چیزی باشد که به ذهنشان میرسد.
علاوه بر این هویت بصری باعث تولید شدن مشتریان و مخاطبینی وفادار میشود. مخاطبینی که داستان برند شما را میدانند و در طول مسیر شما را همراهی کردهاند. شاید داشتن چند مشتری و مخاطب ثابت و وفادار از صدها نفر که با علاقه کار شما را دنبال نمیکنند ارزش و اهمیت بیشتری داشته باشد.
جمعبندی
یکی از راههای آموزش طراحی هویت بصری برند این است که سراغ پروژههای هویت بصری برندهای مشهور برویم. تیمی از متخصصین در طول سالیان متمادی تلاش کردند تا طراحیهای معنادار و عمیقی را برای برند خود شکل دهند. از این جهت میشود به روش کاری آنها و عناصری که استفاده کردند نگاه کرد و دید بهترین و مناسبترین گزینه برای برند خودتان چیست.
عناصر مختلفی برای یک هویت بصری موفق وجود دارد ولی در نهایت هدف این است که محیطی برای مخاطب خلق کنید که در آن احساس راحتی کند. برند مثل کسی است که آن را به مخاطب معرفی میکند. از لوگو گرفته تا کوچکترین جزئیات طراحی آیکونها بر تصویر مخاطب از برند اثر میگذارند بنابراین باید حتماً متوجه ویژگیهایی که دوست دارید از برندتان به نمایش گذاشته شود فکر کنید و هوشمندانه تصمیمگیری نمایید.
سؤالات متداول:
- آیا برندهای مشهور هویت بصری دارند؟
تمامی برندهای مشهور داخلی و خارجی از هویت بصری استفاده میکنند. هویت بصری یکی از مهمترین روشهای بهبود برندینگ است و از عناصر جدانشدنی آن است. شرکتهای مشهور با استفاده از هویت بصری تلاش میکنند تا محیطی آشنا برای مخاطب فراهم کرده و اعتبار خودشان را افزایش دهند.
- ویژگیهای اصلی هویت بصری خوب چیست؟
میتوان موارد متعددی را نام برد که باعث شوند هویت بصری یک برند به خوبی انجام شده باشد ولی به طور کلی میتوان گفت که سادگی، انسجام در طراحی و کار، متناسب بودن با هویت خودِ برند و منطبق شدن هویت بصری با شبکههای اجتماعی مختلف از جمله مهمترین عناصری است که در ایجاد هویت بصری باید به آنها دقت کرد و اگر وجود داشتند از خوب عمل کردن هویت بصری اطمینان حاصل کرد.
- اجزای اصلی هویت بصری چه چیزهایی هستند؟
هویت بصری دارای اجزای متعددی است و نمیتوان فقط به یکی دو مورد اشاره کرد. هر چیزی که باعث برقراری ارتباط چشمی مخاطب با برند میشود زیرمجموعه هویت بصری قرار میگیرد. به طور کلی ولی میتوان گفت لوگو، تایپوگرافی، تصویرگری و گرافیک، طراحی و دادههای تصویری از مهمترین اجزای هویت بصری هستند.