فهرست مطالب
چه برندهایی بهترین هویت بصری را دارند و برای آن جایزه بردند؟
طراحی یک سایت میتواند فرایند جذاب و هیجانانگیز در پروسه هویت بصری باشد. اما سؤال اینجاست که چه چیزی طراحی خوب را عالی میکند؟ چه چیزی باعث میشود یک هویت بصری خوب به بهترین هویت بصری تبدیل شود؟ چه ملاک و معیاری برای این موضوع مطرح شده است؟
هرچند که هنر بیقیمت است و نمیشود آن را کمیتسنجی کرد اما طراحان و متخصصین تلاش کردند تا برخی از بهترین سایتهای طراحی شده و بهترین هویت بصری را از میان آنها انتخاب کنند. ما در این مقاله از اسودیو برندینگ زیسا به نقل از هاب اسپات قرار است نگاهی به پنج مورد برتر بیاندازیم. این به ما کمک خواهد کرد که درک بهتری از یک طراحی عالی و دیزاین خوب در زمینه هویت بصری داشته باشیم.
چرا یک سایت جایزه میبرد؟
اینکه یک سایت موفق به بردن جایزه شود مشروط به یک سری مسائل است. اول اینکه باید فراتر از حد انتظارات و تجربیات کاربر باشد و یک تجربه بسیار فوقالعاده برای او رقم بزند. بهترین هویت بصری حالتی دارد که به مخاطب یک تجربه منحصربهفرد، خاص و به یادماندنی ارائه میکند.
اگر میخواهید سایتی طراحی کنید که جایزه ببرد و برترین باشد باید محدودیتها، زمان و یا بودجه را در نظر بگیرید. ما در این مقاله بررسی خواهیم کرد که سایتهایی که در چند سال اخیر برنده جایزه طراحی شدهاند چه مواردی بودند.
سایت کتل (Kettle)
آژانس برندینگ خلاق کتل توانسته است یک طراحی خارقالعاده و شگفتانگیز برای هویت بصریاش داشته باشد. این طراحی به خوبی ساختاربندی شده تا با هویت برند مطابقت داشته باشد. صرفاً از روی سایت آنها مشخص است که این شرکت به خوبی میداند چطور توجه شما را جلب کند، آن را حفظ کند و در مسیر مناسب قرارتان دهد تا لحظه انتخاب بتوانید به خوبی تصمیمگیری کنید.
کتل ابتدا با یک ویدیوی کامل به بازدیدکنندگان سایت خوشامد میگوید و خیلی سریع پروژهها، رویکردها، جنبههای زیباییشناختی و فلسفهاش را نشان میدهد. هر شات از این ویدیو به اندازهای طولانی است که بتوان آن را از نظر بصری فهمید ولی آن قدر سریع است که بتواند میزان توجه معمول یک بازدیدکننده را دریافت کند.
همین طور که صفحه را پایین میبرید کتل حالت معمول پایین کشیدن صفحه را کنار گذاشته است و هر قسمت از صفحه اصلی مثل یک اسلاید نمایش داده میشود. این نوع دادن «قطرهای» اطلاعات باعث میشود توجه مخاطب جلب شود. این سایت با خلاقیت بالا نشاندهنده این است که بهترین هویت بصری باید تا چه اندازه خلاقانه، متمایز و منحصربهفرد باشد و به تجربه کاربر اهمیت بدهد.
کتل در سال 2021، برنده جایزه وبی (webby) در زمینه بهترین تجربه رابط کاربری را کسب کرده است.
سایت پوستی گاروا (Garoa)
یکی از سایتهای بسیار خوب در زمینه فروش الکترونیکی محصولات آرایشی گارواست که میتوان به آن نیز نامزد عنوان بهترین هویت بصری را داد. این سایت خیلی راحت در خط دیزاینهای معمولی است و هیچ مشکلی ندارد. سایتهای فروشگاهی الکترونیکی باید مقدار زیادی اطلاعات را به نوعی که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند نمایش دهد اما این باعث نشده که گاروا یکی از گزینههای بهترین هویت بصری باشد.
در ظاهر سایت آن چنان از نظر زیبایی و جزئیات عمیق است که به هیچ عنوان نمیتوان این را در نظر گرفت. وقتی صفحه را پایین میکشید با المانهایی در رابط کاربری مواجه میشوید که انیمیشنی هستند و میتوان اسکرول به طرفین انجام داد و بین صفحات به جای عوض شدن محو میشود.
این افکتها در سایت به کل تجربه حضور کاربر زندگی و حیات میبخشند. به نوعی آنها احساس زندگی، نشاط و شادابی را در طراحی هویت بصری و پکیج هویت بصری سایتشان عملی و اجرایی کردهاند.
سایت گاروا برنده جایزه Awwwards در سال 2020 در زمینه بهترین سایت روز شده است.
سایت اعتصاب سوم (The Third Strike)
سایت اعتصاب سوم یا The third strike برنده جایزه وبی در سال 2020 در زمینه بهترین طراحی صفحه اصلی شده است. این سایت در حقیقت یک کمپین بوده است. همان طور که میدانید هویت بصری در کمپینها اثر زیادی دارد و بنابراین باید بهترین هویت بصری را داشته باشیم تا کمپین موفقی اجرایی کنیم.
اعتصاب سوم در واقع یک فیلم مستند است و سایتی که طراحی کردند کمپینی است که میخواهد کسانی که تحت تأثیر قانون اعتصاب سوم در آمریکا قرار گرفتند را مورد توجه قرار دهد. تجربه حضور در سایت اعتصاب سوم با یک صفحه پرتاب شده به سمت مخاطب شروع میشود و به مخاطبین میگوید که صدا را روشن کنند که این قبل از پخش خودکار صوت یا تصویر خوب است.
پس از آن یک تریلر کوتاه برای آشنا شدن با مستند وجود دارد و مقدمهای برای فیلم، سایت و جمعآوری کمک است. قسمت اصلی این سایت که باعث میشود گزینهای برای عنوان بهترین هویت بصری تلقی شود این است که تصویر زندانیانی که تحت قانون اعتصاب سوم بودند را به شیوهای خاص نمایش میدهد.
کرفتد (Crafted)
سایت کرفتد نامزد بهترین صفحه اصلی از وبی در سال 2020 شده است. اولین چیزی که با آن مواجه میشوید متنی است که از وسطش یک تصویر عبور کرده. همان اول هویت برند کرفتد را میفهمید و متوجه میشوید که آنها قصد دارند غیرسنتی باشند و قواعد را بهم بزنند. شاید همین عامل متمایز بودن باعث شده است که این برند جزء گزینههای بهترین هویت بصری باشد.
تصاویر همه نسبت به بالا پایین شدن صفحه ریسپانسیو هستند و با زوم کردن صفحه اندازهشان تغییر میکند. افکتهای استفاده شده ظریف هستند. نکته دیگر در طراحی هویت بصری سایت کرفتد استفاده زیاد از فضاهای خالی است. این موضوع به المانهای داخل سایت اجازه میدهد نفس بکشند و راحت جای خود را در صفحه پیدا کنند.
جولیا تونون (Giulia Tonon)
آخرین سایتی که بررسی میکنیم جولیا تونون است که برنده سایت روز CSS Design Awards در سال 2021 شده. این سایت نیز مانند تمام پورتفولیوها روی هنر تمرکز میکند. هرچند برخلاف همه سایتها خودش کاری را که فراتر از آنچه یک گالری باید انجام دهد برجسته میکند.
کاربران میتوانند در هر دو جهت حرکت کنند. این کار بسیار مناسب خود قطعات هنری تانون است که ابعاد منسجمی دارند. انمیشینها کاری میکنند که انگار کارهای هنری در فضا معلق هستند. میتوانید با کلیک کردن روی تصاویر آنها را بزرگتر کنید. همچنین مشخص است که چطور با هنرمند اربتاط برقرار کنید. طراحی سایت ساده است اما در عین سادگی توانسته یک جذابیت بصری فوقالعاده به کار وارد کند که منحصربهفرد بوده و شایسته تحسین است.
جمعبندی
ما در این مقاله به بررسی هویت بصری سایتهای مختلف که جوایز خاصی هم بردهاند پرداختیم. انتخاب بهترین هویت بصری آسان نیست و مؤلفههای زیادی باید در نظر گرفته شوند اما به طور کلی باید در نظر داشته باشیم که یک هویت بصری خوب باید بتواند متمایز باشد و با کاربر یا مخاطبش ارتباط برقرار کند.
انتخاب بهترین هویت بصری مستلزم رعایت یک سری نکات کلی است که در مقالات دیگر به آنها اشاره کردیم ولی جدای از این باید خلاقیت ویژهای در فهم و دیدن چیزهایی داشته باشید که دیگران نمیبینند.