فهرست مطالب
نگاهی کوتاه به هویت بصری استارباکس
یکی از جذابترین و فکرشدهترین برندهای دنیا در زمینه طراحی و دیزاین استارباکس است. بررسی هویت بصری استارباکس میتواند ما را به دنیایی از ایدههای خلاقانه در زمینه برندینگ و طراحی برند معرفی کند. نگاهی مختصر و اجمالی به هویت بصری استارباکس نشان میدهد که هویت بصری برندهای معروف همیشه خلاقانه، با نگاه دقیق به جزئیات و زیرکانه است.
در این مقاله از استودیو طراحی زیسا قصد داریم هویت برند استارباکس را معرفی کرده و اجزای هویت بصری این برند مشهور را بررسی کنیم. در این راستا نشان خواهیم داد که چطور استارباکس توانسته به خوبی ساختاری مناسب، کاربر پسند، منسجم و مطابق با خواستهها و صورتی که میخواهد ارائه نماید.
هویت برند استارباکس چیست؟
چه بفهمید چه نفهمید، لوگوی استارباکس دقیقاً همان چیزی است که طراحان این شرکت میخواهند باشد. یعنی هر وقت به این لوگو نگاه میکنید خواهید پرسید: خب سایرن اصلاً چیست؟ و استارباکسیها جواب میدهند یعنی قهوه گرمی که دوست دارید هر صبح بنوشید.
تصویرگری استارباکس یکی از جنبههای بینظیر هویت بصری آنهاست. یعنی هنگام دیدن برند استارباکس به خودی خود فکر میکنید که قرار است قهوه خوبی بنوشید و اگر فضای مناسبی وجود داشته باشد مکالمهای دوستانه در اول صبح داشته باشید.
ارزشهای برند استارباکس چیست؟
همیشه باید به خاطر داشته باشیم که هویت بصری برند بر مبنای ارزشهای اساسیای است که آن شرکت بر اساسشان بنا شده است. همین ارزشها و اصول اساسی است که باعث میشود برند دارای کیفیت بالا باشد. قهوه بدون کیفیت واقعاً بیارزش است.
برند استارباکس دوست دارد مشتریانش و تمام کسانی که در این شرکت کار میکنند از کشاورزان مزارع تا کارگران شرکت و باریستاها ارتباط خوب و سالمی با این برند برقرار کنند. به همین دلیل میتوان گفت که این ارتباط سالم و حس آشنایی و دوستیای که استارباکس قصد ایجادش را دارد از ارزشهای اصلی برند است.
حالا این ارزش در کجای هویت بصری استارباکس خود را نشان میدهد؟ اگر دقیق نگاه کنید لوگوی اصلی استارباکس به رنگ سفید و سبز است. معمولاً در تمام مغازهها، بستهبندیها و بخشهای مختلف ما با همین رنگبندی مواجه میشویم. این رنگبندی نشانه سلامتی، آرامش و ارتباط درست است. رنگ سبز به ما احساس ایمنی و اطمینان خاطر میدهد و به همین دلیل استارباکس از آن استفاده میکند؛ چون با ارزش اصلیشان یکی است.
اصالت برند استارباکس به چیست؟
در طول مدت زمان طولانی که از تأسیس استارباکس میگذرد این برند تغییرات زیادی داشته و عجیب نیست. تحولات و تکامل برند در طول مدت با کسب تجربیات بسیار طبیعی است. برندهای خوب تغییرات را خیلی سریع شناسایی میکنند و مستقیماً با آنها مواجه میشوند.
چند سال پیش محبوبیت برند استارباکس کاهش پیدا کرد و در رقابت داشتند شکست میخوردند. با اعتبار شرکتشان زمانی را تعطیل کردند و به آموزش مجدد پرداختند. استارباکس سه ساعت در طول روز تعطیل میشد و در آن آموزش میدیدند. این حرکت بسیار جسورانه بود.
برندهای خوب جسور و نترس هستند و به بازخوردهای افراد دیگر توجه ویژه نشان میدهند. آنها اطمینان حاصل میکنند که کارکنان به اندازه کافی قابلیت اجرای خواستههای برند را دارند.
تحلیل هویت بصری برند استارباکس
همان طور که در ابتدای مقاله گفتیم در هویت بصری برند استارباکس عکس یک سایرن وجود دارد. در نگاه اول ممکن است با پری دریایی اشتباه گرفته شود ولی سایرن است. آنها طراحیهایی بودند که در اسکاندیناوی یافت میشدند و موجوداتی هستند که زیر دریا زندگی میکنند و آوازشان ملوانان را طوری مجذوب میکرد که غرق میشدند.
گفتیم چرا استارباکس از این لوگو و رنگبندی استفاده کرده است. اما طراحی لوگو و رنگبندی تنها بخشی از مراحل طراحی هویت بصری است. استارباکس حتی فضای کافههایش را مطابق با ارزشها و خواستههای برند طراحی کرده. وقتی وارد یک مغازه استارباکس در هر جای دنیا میشوید اول از همه توجه به نیازهای مشتری و ایجاد محیطی مطمئن و اصطلاحاً دلپذیر در دستورعملشان قرار گرفته است.
استارباکس نماد برندی است که میخواهد ارتباطی عمیق با مشتری خود برقرار کند و به او نشان دهد که به دنبال ایجاد دنیایی بهتر و زیباتر است. آنها حتی فعالیتهای خیریه زیادی داشتند و برای مثال از این موضوع اطمینان حاصل کردند که کارکنان مزارع کشت قهوه بتوانند در فضایی مطمئن و سالم کار کنند.
تاریخ مختصر تکامل هویت بصری برند استارباکس
در طول سی سال اخیر برند استارباکس تمام تفکرات آمریکاییها و اروپاییها را نسبت به قهوه تغییر داده است. این برند هویت بصری خود را در طول این سی سال تکمیل کرده و همواره تلاش کرده تا با توجه به نیازها، خواستهها و روحیات عصر خودش در اجزای هویت بصری برند تغییر ایجاد کند. تا حد کوتاهی به این موضوع خواهیم پرداخت:
استارباکس در دوران اولیه
وقتی استارباکس در سال 1971 به وجود آمد ابتدا نامش پیکود (Pequod) بود. این اسم ابتدا در رمان معروف موبی دیک آمده بود که در مورد دریا، کشتیرانی و ملوانی بود که میخواست کوسهای را شکار کند. بعدها این نام به استارباکس تغییر کرد که در واقع اسم دوست صمیمی پیکود بود.
دو سایرن دو قلوی معروفی که در لوگوی استارباکس قرار گرفتند از روی افسانههای یونانی هستند. گفته میشد که سایرنها موجوداتیاند که ملوانان را به زیر دریا میکشند و آنها را میخورند. بنابراین همیشه گفته میشد نماد سایرن در هویت بصری استارباکس برای ترغیب افراد برای کشیده شدن به داخل کافیشاپها و خوردن قهوه آنهاست.
لوگوی استارباکس در ابتدا قهوهای و سفید بود که شکل قهوه را نمایان کند ولی در سال 1987رنگ سبز، مشکی و سفید جایش را گرفتند. این نسخه از لوگوی استارباکس قصدش نمایانگر بودن رشد و تازگی بود.
استارباکس در دوره میانی
سال 1992 سومین نسخه از لوگوی استارباکس عرضه شد تا تغییراتی جزئی در جهت تکمیل مراحل طراحی هویت بصری این برند برداشته شود. سومین نسخه به جای عکسی تمام قد از سایرن، تنها عکسی از صورتش بود. هرچند آن موقع میگفتند که چون لوگوی استارباکس به دلیل نماد و رنگبندیاش قابل تکرار شدن است ممکن است برای اعتبار و تبلیغات شرکت مناسب نباشد.
کشورهای دیگر پس از مشهور شدن استارباکس با تغییراتی جزئی در لوگو آن را کپی میکردند و به همین دلیل تشخیص برند واقعی استارباکس برای آنها سخت شده بود. همان طور که میبینید کوچکترین اجزای هویت بصری هویت بصری یک برند اهمیت دارند و میتوانند نقش مهمی در تأثیرگذاری آن در آینده داشته باشند.
استارباکس در قرن 21
آخرین نسخه از لوگوی استارباکس در سال 2011 و در سالگرد 40 سالگی تأسیس این شرکت عرضه شد. این بار سایرن موجود در لوگو باز هم بزرگتر شده بود. شاید این بزرگتر شدن سایرن میتوانست نشانهای از محبوبتر و معروفتر شدن استارباکس در چند دهه اخیر باشد.
بزرگترین تغییری که در طراحی هویت بصری در قسمت لوگو اتفاق افتاد این بود که نام خود برند و ستارههایی که دورش بودند از بین رفتند. علتش این بود که استارباکس دیگر تنها قهوه نمیفروخت. آنها میخواستند شرکت خود را بزرگتر کنند و محدوده محصولاتشان را بیشتر کنند.
جالب است که این طراحی ساده و صاف باعث شد طرفداران شرکت از آنها ناراحت شوند و متخصصین طراحی نیز به هویت بصری استارباکس در دوران جدیدش نقدهایی وارد کنند. با این وجود برند از تصمیم خود برنگشت و همین لوگو را نگه داشت.
با وجود تمام تغییراتی که در لوگوی استارباکس از اول تا به حال اتفاق افتاده ما میبینیم آنچه ثابت است همان نماد سایرن در این لوگوست. این نماد همیشه بخش اصلی از اجزای هویت بصری استارباکس باقی میمانند و جزئی از هویت، نماد و شخصیت برند محسوب میشود.
جمعبندی
در طول سالیان سال برند استارباکس قطعاً توانسته جایی برای خود و لوگویش در اذهان مردم ایجاد کند. بسیاری از کشورها با این برند، محصولاتش و شخصیت کاریاش آشنا هستند. هویت بصری استارباکس توانست رقبا را شکست دهد و جای خود را پیدا کند. از آن زمان به طور مداوم هر کاری انجام داده در انسجام ساختاری با هویت برند بوده است و این یکی از اصلیترین دلایل موفقیت این شرکت چه در زمینههای داخلی و چه در زمینههای خارجی بوده است.
استارباکس میخواهد ارتباطی ایمن، سالم و مطمئن با مشتریانش برقرار کند. آنها همچنین میخواهند رشد، شکوفایی و تازگی را نیز به مخاطب القا کنند. عموماً احساس سلامتی، رشد و تازگی و شکوفایی با رنگ سبز نمایان میشود چرا که سبز یادآور گیاهان و رشد طبیعت است و احساس ارتباط ایمنی که با آن برقرار میکنیم.
سایرنها موجوداتی در اساطیر یونانی بودند که ملوانان را به داخل دریا میکشیدند. استارباکس از این نماد استفاده کرده تا نشان دهد که میخواهد مشتریان را درون کافهها برای صرف یک فنجان قهوه بکشاند.
استارباکس توانسته انسجام طراحی هویت بصری برند خود را با هویت برند حفظ کند. به طوری که تصمیمات این شرکت در طراحی در بخشهای مختلف به گونهای است که ثبات، پایداری و یکسانی در همه جای طراحیها دیده میشود و همین دقیقاً دلیل موفقیت هویت بصری برند نیز هست.