فهرست مطالب
برای طراحی هویت بصری چه مراحلی را باید طی کنیم؟
اجازه دهید مراحل طراحی هویت بصری از صفر تا صد را برایتان تعریف کنیم. تا به حال شده وقتی وارد سایت یا فروشگاهی میشوید حس کنید که همه چیز چقدر با هم سازگار است؟ یا وقتی تصویر خاصی را میبینید یاد برند، شرکت و محصول خاصی بیفتید؟ اگر با برندی مواجه شدید و احساس کردید دیدن محصولاتش شما را گیج میکند و همه چیز در آنجا بهم ریخته است میتوانید نتیجه بگیرید که این برند هویت ندارد.
هویت برند یکی از مسائل مهم در زمینه برندینگ و تبلیغات است داشتن هویت یعنی داشتن ویژگیهایی که افراد شما را به واسطه آنها شناسایی کنند. هویت بصری نیز زیر مجموعه این موضوع حساب میشود. یعنی تمام ویژگیهای بصری یا دادههای چشمی که مخاطب از طریق ارتباط با آنها به برند شما مرتبط میشود.
برای آشنایی کامل با هویت بصری و سفارش آن با بهترین قیمت اینجا کلیک کنید.
برند فقط دارای عناصر فیزیکی و بصری نیست بلکه احساسی نیز هست که مخاطب هنگام برخورد با محصولات، خدمات، اعضای تیم و مکان قرارگیریتان پیدا میکند. برند شما درکی است که مخاطبین از سازمان شما دارند. جف بزوس خالق و مدیرعامل شرکت آمازون میگوید:
«برندینگ همان چیزی است که مردم پشت سرتان وقتی در اتاق نیستید راجع به شما میگویند. »
حالا که این مقدمه را خواندید بهتر است به این موضوع بپردازیم که برای ایجاد هویت بصری برند باید چه کارهایی انجام دهیم؟ یا به عبارت دیگر مراحل طراحی هویت بصری چیست؟ یک برند باید چه مسیری را طی کند تا هویت بصری متناسب با کارش را طراحی کند؟ با این مقاله از استودیو زیسا همراه باشید.
قدم اول: هویت برند را خلق کنید
در آغاز مراحل طراحی هویت بصری، باید قبل از هر چیز هویت برند خود را به خوبی بدانید چون همان طور که گفتیم هویت بصری برند در حقیقت زیر مجموعه هویت برند و برندینگ است و در آن تأثیر میگذارد. برای ایجاد هویت برند باید مراحل مختلفی را دنبال کنید ولی دقت داشته باشید که هیچ کدام از این مراحل در واقع از اجزای هویت بصری نیستند و فقط پیش نیاز آن محسوب میشوند.
مخاطب خود را بشناسید
برای چه کسی قرار است صحبت کنید؟ فرض کنید قرار است یک مهمانی کوچک بگیرید و ده نفر از دوستان خود را دعوت کنید. حالا برای اینکه فضای مهمانی، پخت غذا و به طور کلی هر تصمیمگیریای دربارهاش انجام دهید لازم است خصوصیات دعوت شدگان را بدانید.
اگر آنها گیاهخوارند باید غذای مناسب را بپزید. اگر اهل موسیقی هستند، سعی کنید در مهمانی موسیقی مناسب پخش کنید. همه این تصمیمگیریها بر این اساس هستند که مخاطب کیست و چطور میتوان با او ارتباط برقرار کرد.
هدفتان را بشناسید
در برنامه قدیمی فوتبالی نود یک کلیپ معروف پخش شد که در آن یک سؤال مهم پرسیده شد: «آقای فردوسی پور شما دنبال چی هستین؟ ! » بله. این مهمترین سؤالی است که باید از خودتان بپرسید. هدف از تمام این کارها چیست؟ برند شما قرار است چه مشکلی از مشکلات جهان حل کند؟ یا قرار است چه اثری در زندگی مخاطب بگذارد؟ به مشتریان و مخاطبین خود چه پیشنهاد میکنید؟
اینکه صادقانه بفهمید هدفتان از کار چیست باعث میشود هویت برند و بعد از آن هویت بصری برند بهتر شکل بگیرد و مراحل طراحی هویت بصری راحتتر و روانتر انجام شود.
شخصیت برند را بشناسید
چه شخصی بازتاب درستی از کسب و کارتان ارائه میکند؟ چطور صحبت میکنند؟ رسمی یا غیر رسمی؟ ظاهرشان چطور است؟ با کت و شلوار بیرون میروند یا هودی و کفش اسپرت میپوشند؟ راه ساده این است که تصور کنید اگر قرار بود سخنگوی برندتان باشید چه شکلی میشدید؟
احساسات را بشناسید
به کار گرفتن جنبههای احساسی در برند روشی است که از طریق آن میتوانید عمیقاً با مخاطب ارتباط برقرار کنید و تصویری به یادماندنی در ذهنشان به جا بگذارید. وقتی مخاطب محصول شما را میبیند باید چه احساسی داشته باشد؟ طبیعتا اگر محصول شما یک اتاق فرار است دوست ندارید مخاطب شاد شود بلکه دنبال احساس هیجان و ترس با هم هستید. در داستان برندتان چه احساسی بیش از هر چیز نهفته است؟ مثلاً یک برند محصولات خوراکی مخصوص بیماران دیابتی احساس همدلی و انسان دوستی را دارد.
قدم دوم: هویت بصری خود را ترسیم کنید
دومین مرحله از مراحل طراحی هویت بصری ترسیم تصویری است که شما میخواهید مخاطب پیدا کند. وقتی جواب سؤالات قبل را پیدا کردید انتخاب این مرحله آسانتر است. اگر دنبال فضایی رسمی و معتبر میگردید طبیعتا ترسیم هویت بصری باید بر اساس آن صورت گیرد. برای مثال از میان هویت بصری برندهای معروف میتوان به برند علی بابا اشاره کرد.
آنها پلتفرمی هستند که میخواهند اعتبار و قدرت خود در زمینه مسافرت را نشان دهند به همین دلیل سایت و اپلیکیشن آنها یعنی عملاً جنبههایی که شما با آن برخورد بصری دارید همگی طوری طراحی و تنظیم شدهاند که مخاطب را مستقیم سراغ نیاز و خواستهاش ببرند و از عناصر فانتزی و سطحی در طراحی استفاده نشده است.
ترسیم هویت بصری تصمیمگیری در قدمهای بعدی را بسیار آسان میکند و میتواند به راحتی نتیجه بخش باشد. ولی باید توجه کنید که در آموزش طراحی هویت بصری همواره گفته میشود که باید انسجام و تناسب درستی بین اجزای هویت بصری و هویت خود برند وجود داشته باشد.
قدم سوم: اصول اساسی طراحی را در نظر بگیرید
با وجود اینکه طراحی هویت بصری اساساً کاری خلاقانه و هنری است باید بدانید که بخشی از کار کاملاً علمی و اصولی انجام میگیرد. باید برای خودتان اصولی در طراحی زیبا تنظیم کنید که مناسب دیدگان مخاطبین باشد. اصول اساسیای که در طراحی هویت بصری باید به آنها توجه داشته باشید عبارتند از:
تکرار
اصل تکرار یعنی اینکه طراحی طوری باشد که احساس ریتم داشتن و هماهنگی بین طراحیها وجود داشته باشد.
کنتراست
برای تأکید و برجستگی تفاوت بین عناصر مختلف در طراحی استفاده میشود.
سلسله مراتب
باعث میشود که توجه خاصی به اهمیت عناصر مختلف در طراحی به وجود بیاید و باعث میشود بیننده یک عنصر را به دیگری ترجیح دهد.
توازن
این اصل برای کنار هم گذاشتن موازی یا نامتوازی اجزای طراحی استفاده میشود.
قدم چهارم: رنگبندی را مشخص کنید
یکی از مهمترین اجزای هویت بصری رنگبندی است. رنگها همواره احساسات مختلفی را در مخاطب ایجاد میکنند و به همین دلیل توجه به رنگبندی میتواند کمک زیادی به برند کند. رنگهای مختلف نماد چیزهای مختلفی هستند و پاسخهای احساسی متفاوتی در افراد ایجاد میکنند.
پس هنگام گذر از مراحل طراحی هویت بصری برند خود حتماً به این موضوع توجه کنید که رنگبندی متناسب با ارزشها و هویت برند باشد. شخصیت کلی برند باید به رنگبندی آن بخورد. فرض کنید که شخصیت برند شما یک مدیر عامل بسیار آراسته است. رنگبندی برند نمیتواند زرد و قرمز باشد؛ بلکه باید از رنگهای وزینتر و سنگینتر استفاده کنید.
رنگبندی باید به گونهای باشد که مطابق و مناسب مخاطب هدف است. به همین دلیل خوب است پیش از هر چیز درباره روانشناسی رنگها اطلاعات بیشتری کسب کنید. در مقاله روانشناسی رنگها در سایت زیسا ما به بررسی انواع رنگها و معنای هر کدام پرداختیم.
قدم پنجم: لوگوی خاصی طراحی کند که بازتاب برند باشد
لوگو «صورت» برندتان است. دقیقاً میتوان گفت مهمترین چیزی که مخاطب از برند شما به خاطر میسپارد همین لوگوی شماست. پس در بین مراحل طراحی هویت بصری، شکل دادن به لوگو از همه چیز مهمتر است و اثر ویژهای در هویت بصری برند میگذارد. لوگو اولین چیزی است که مردم متوجهش میشوند بنابراین باید شخصیت و ارزشهایی که در برندتان وجود دارد را بازتاب دهد.
لوگو میتواند یک نشانه، آیکون یا حتی نام برند با تایپوگرافی خاصی بادش. به عقیده طراحان حرفهای از اساس لوگو باید منحصر به فرد، قابل جاگذاری در محیطها و شبکههای مختلف، ساده و به یادماندنی باشد.
قدم ششم: انتخاب فونتها
یکی از اجزای هویت بصری تایپوگرافی است. تایپوگرافی یعنی طریقهای که شما متن را به نمایش میگذارید. این شامل فونت، شکل قرارگیری حروف و هر قسمتی است که مربوط به طراحی نوشتار میشود. فونتی که انتخاب میکنید باید با جنبههای زیباییشناختی و لحن برندتان همخوانی داشته باشد. برای مثال یک برند رسمی و سنتی نمیتواند از فونتهای فانتزی استفاده کند در حالی که یک شرکت مدرن میتواند به راحتی از فونتهای خاص استفاده نماید. فونتهای دستخطی و دکوری نیز برای کارهای رسمی مناسب نیستند.
قدم هفتم: طراحی اشکال و عناصر طراحی
اشکال و عناصر طراحی نیز مانند رنگها در طراحی باعث ایجاد تصویری خاص در ذهن مخاطب میشوند بنابراین باید آنها را به دقت انتخاب کنید. قسمت گرافیک و طراحی یکی از مهمترین بخشهای کار است. بسیاری از جاذبههای بصری و ارتباطات در این مرحله از مراحل طراحی هویت بصری اتفاق میافتند. پس گرافیک یکی از قسمتهای مهم هویت بصری برند است.
برای مثال استفاده از انیمیشنها به جای تصاویر ساده میتواند احساسی خوشایند و جذاب به هویت برند اضافه کند. شکلهای خمیده و بدون لبه نیز میتوانند احساس اتحاد، عشق و اجتماع را تداعی کنند. در حالی که شکلهای دارای لبههای تیز مثل مثلث، مربع و مستطیل احساس اعتماد و ثبات را تداعی میکنند.
به همین دلیل میبینیم که طراحان در کارهایی که برای رستورانها، کافهها، مراکز تفریحی و… استفاده میکنند از اشکال هندسی بدون لبه و در کارهایی که برای بیزنسها و مراجع رسمی انجام میدهند از اشکال دارای لبه استفاده میکنند.
البته توجه کنید که استفاده بیش از اندازه از شکلهای لبه دار باعث میشود که برندتان خیلی خشک باشد و استفاده بیش از حد از اشکال منحنی میتواند باعث شود که برند بیش از حد سطحی و کودکانه باشد.
قدم هشتم: ایجاد انسجام در طراحی هویت بصری
مرحله بعدی در ایجاد هویت بصری برند این است که انسجام میان اجزای هویت بصری را به خوبی ایجاد و حفظ کنید. در برندینگ همه طراحیها در تمام پلتفرمها باید با هم انسجام، سازگاری و تناسب داشته باشند. انسجام یکی از مهمترین استراتژیهای برندینگ است.
هرچند در شرایطی که برندها برای رقابت باید در شبکههای اجتماعی مختلف و پلتفرمهایی که شبیه به هم نیستند حضور داشته باشند بسیار دشوار شده است. اما باید تلاش کرد که این انسجام را در سراسر این پلتفرمها حفظ کرد تا هر گاه مخاطب در هر جایی با برند شما مواجه میشود احساس آشنایی برایش تکرار شود.
این احساس آشنایی سبب میشود که برند در ذهن مخاطب نقش خود را پیدا کند. با این کار شما مشتریانی ثابت و وفادار برای خود خلق خواهید کرد.
قدم نهم: تطبیق داستان برند با طراحی هویت بصری
یکی دیگر از مراحل مهم طراحی هویت بصری این است که بتوانید داستان برند خود را داشته باشید. هر برندی از مرحله به وجود آمدن و شکلگیری تا مرحله اوج و رسیدن به نتیجه و ثمر دادن دارای یک داستان است. داستانی منحصر به فرد که مخاطب در ذهن داشته باشد.
داستان پشتِ برند نمایانگر مأموریت و اهداف شماست. در همان حال که هدفتان باید کاری کند که برند در جهت آن مسیر خاصی که شما هدف قرار دادید حرکت کند، داستان برند باید نشان دهد که چطور رسیدن به این مسیر را در فعالیتهای روزانه انجام میدهید.
این داستان باید با هویت برندی که سعی در ساخت آن دارید همخوانی داشته باشد. این داستان باید با طراحیهایی که از برند دارید و تمام خصوصیاتی که در طراحی به کار بردید تناسب داشته باشد. هویت بصری برند اگر قرار است موفق باشد در آخر کار باید با یک داستان خوب پشتیبانی شود زیرا این قصهها هستند که در آخر مخاطب به آنها فکر میکند.
قدم دهم: هویت بصری خود را در ویترین بگذارید
هرچه در قدمهای قبلی انجام شد عالی است اما در مرحله اجرا باید تلاشهای تبلیغاتی در هویت بصری را انجام دهید یعنی آن را به دیدگان مخاطبین برسانید و ببینید بازخوردشان چیست؟ آیا توانستهاید نظرشان را جلب کنید.
هویت بصری برندهای معروف همیشه دستخوش تغییر و تکامل بوده است زیرا آنها همواره با دریافت بازخوردهای فراوان جنبههای مختلف طراحی خود را به چیزی که هست بهبود دادهاند و با توجه به سلیقه طراحی در زمانهای مختلف، رویکردهای متفاوتی را اخذ کردهاند. شما میتوانید هویت بصری برند خود را در شکلهای زیر واقعاً ظاهر کنید:
- سایت اینترنتی
- مواد تبلیغاتی واقعی مثل بروشور
- لباس فرم کارکنان
- فضا و جو فروشگاه
- حضور در شبکههای اجتماعی
- ویدیوها
استفاده از تصویرگری قدرتمند و منسجم برای برند باعث میشوند که مشتریان با عمق بیشتری پیام شما را دریافت کنند و تجربهای به یادماندنی و ویژه از فعالیت و برندتان داشته باشند.
جذب متخصص در زمینه هویت بصری و طراحی
از آنجا که طراحی پروسهای خلاقانه است و نیازمند فعالیت دائم هنری و دقت در جزئیات است و همواره باید تکامل پیدا کند و تغییر کند نیاز است که متخصصی در زمینه طراحی هویت بصری داشته باشید. این را در ابتدای مراحل طراحی هویت بصری نیز میتوانید انجام دهید و از طراح حرفهای برای تمام این مراحل استفاده کنید.
طراح حرفهای تمام این پروسههای سخت و دشوار را برای شما انجام خواهد داد. شما فقط کافی است اطلاعات کافی راجع به هویت برند به او بدهید. آنها در طراحی ساختارهای بصری برند مهارت فراوان دارند و میتواند ساختارهای بصری موجود را نیز تداوم بخشند و بهتر کنند. به همین دلیل استفاده از یک تیم یا فرد حرفهای در زمینه طراحی برند میتواند قدرت هویت بصری شما را چند برابر کند.
جمعبندی
مراحل طراحی هویت بصری برند متعدد هستند و اجزای هویت بصری نیازمند توجه، خلاقیت و سلیقه زیباییشناسی. پس از طی کردن مراحل طراحی هویت بصری میتوانید از این موضوع اطمینان حاصل نمایید که برندتان دارای مخاطبینی است که شما و شخصیت برندتان را به خوبی میشناسند. هویت بصری برند باعث میشود مشتریان و مخاطبینی وفادار داشته باشید. به همین دلیل هویت بصری برندهای معروف خیلی خوب طراحی میشود و وقت، انرژی و فکر زیادی پشت آنها انجام میگردد.
هویت بصری یعنی تمام عناصر دیداری که مخاطب از طریق آنها با برندتان ارتباط برقرار میکند. بنابراین باید توجه کامل به تمام جزئیات داشته باشید و سعی کنید که به بهترین شکل آنها را انجام دهید. آیا تا به حال از هویت بصری در برند استفاده کردید؟ آیا برای لوگو و جزئیات طراحی خود برنامهریزی کردید و هدفمند عمل میکنید؟ تجربه شما از انجام این فعالیتها چیست؟
سؤالات متداول:
اجزای هویت بصری چیست؟
هویت بصری به مجموعه تمام عناصری گفته میشود که مخاطب از طریق آنها با برند شما ارتباط برقرار میکند. هرچند میتوان گفت لوگو، تایپوگرافی، رنگبندی و طراحیهای گرافیکی از مهمترین اجزای هویت بصری هستند. در مراحل طراحی هویت بصری باید تمام این اجزاء و خصوصیاتشان در نظر گرفته شوند.
هویت بصری برند چه اهمیتی دارد؟
داشتن هویت بصری برای برند دارای اهمیت فراوانی است. مخاطب از طریق اجزای بصری با برندتان ارتباط برقرار میکند و از طریق این ارتباط اعتمادسازی و جلب توجه صورت میگیرد. هویت بصری یکی از مهمترین جلوهها و بازتابهای برند شماست و به همین دلیل در طراحی آن باید توجه ویژهای به خرج دهید.
چرا باید خلق هویت بصری را به طراح حرفهای بسپاریم؟
طراحی هویت بصری فرایندی دشوار، پیچیده، نیازمند خلاقیت بالا و توجه به جزئیات فراوان است. ممکن است این کار برای افرادی که توانایی و مهارت کافی در طراحی ندارند دشوار باشد و مسیر نادرستی را پیش بگیرند. استفاده از طراح حرفهای با دانش کافی نسبت به اصول و بنیادهای طراحی میتواند به شما کمک کند این فرایند را راحتتر سپری کنید.