فهرست مطالب
آشنایی با هویت بصری شبکه آی فیلم
شبکه تلویزیونی آی فیلم یکی از پر مخاطبترین شبکههای ایرانی است. هویت بصری شبکه آی فیلم طوری طراحی شده که تلفیق هویت ایرانی و مدرن بودن را با هم داشته باشد. این شبکه سالهاست که با المانهای مختلف بصری تلاش کرده شخصیتی منحصر به فرد در میان شبکههای تلویزیونی برای خودش ایجاد کند.
مراحل طراحی هویت بصری به گونهای است که نیاز به دقت فراوان دارد. در این مقاله از استودیو طراحی زیسا تلاش میکنیم تا با بررسی مقدماتی ببینیم که آی فیلم برای نشان دادن هویت شبکه از چه عناصری استفاده کرده است و اجزای هویت بصری شبکه آی فیلم چه تأثیری در مخاطب ایجاد میکنند. در این مقاله ما را همراهی کنید.
هویت بصری شبکه آی فیلم از دید مسئول پروژه آن
بهترین راه برای فهم هویت یک برند این است که اول از همه سراغ ادعاها و خواستههای خود آنها برویم. مسئول پروژه گرافیکی شبکه آی فیلم باور دارد که هویت این برند باید تلفیقی از هویت ایرانی و مدرن بودن باشد. او در مصاحبهای با خبرگزاری فارس بیان کرده: « شبکه آیفیلم به عنوان یک شبکه پر مخاطب، از قبل یک هویت بصری برای خودش تعریف و سالها از آن استفاده میکرد. اما مدیریت احساس کرد ایجاد تغییراتی در هویت بصری فعلی، یک امر مهم و اجتناب ناپذیر است. »
بنابراین تغییر هویت بصری شبکه آی فیلم با این هدف صورت گرفت که ریتم گرافیک شبکه نسبت به گذشته سرعت بیشتری پیدا کند و از عناصر ایرانی و مدرن با هم استفاده شود. شعار این شبکه «آی فیلم، دوست خانواده من» است. بنابراین این شبکه باید تلاش کند تا در هویتش خانوادگی بودن را نیز بیاورد.
هویت بصری شبکه آی فیلم که اکنون طراحی شده تا یکی دو سال دیگر پا برجا باقی میماند. حالا باید ببینیم که اجزای هویت بصری آن چه تأثیری روی مخاطب دارند و چطور میتوانیم آنها را تحلیل کنیم. باید ببینم اثر هویت بصری برند آی فیلم برای مخاطب چیست؟
تحلیل هویت بصری شبکه آی فیلم
اول از همه نظر یکی از منتقدین سینما را درباره هویت بصری برند آی فیلم بررسی میکنیم. به عقیده این منتقد طراحی گرافیکی آی فیلم بسیار مناسب است و تغییر گرافیکی صورت گرفته مثل یک راهکار استراتژیک و متناسب با تغییر تکنولوژیک در کیفیت تصویری شبکه بوده و آن را به شکلی معنادار بازتعریف کرده است.
از نظر این منتقد هویت بصری به انداز محتوا اهمیت دارد و آی فیلم با استفاده از لوگویی متحرک توانسته به چند لایه بودن از حیث کارکردهای گوناگون کنداکتوری کمک کند. هر کدام از شبکههای آی فیلم در زبانهای مختلف از طیف رنگی منحصر به فردی بهره میبرند چون این شبکه منطقهای و بینالمللی است از المانهای ایرانی و اسلامی در گرافیک استفاده شده که میتواند نمادها و باورهای مشترک بین مسلمانان، ایرانیان و شیعیان را تقویت کند.
رنگبندیهای استفاده شده در هویت بصری شبکه آی فیلم تنها نکاتی نیستند که باید به آنها توجه کنیم بلکه خوب است به مدرن بودن لوگوی جدید این شبکه نیز توجه داشته باشیم. آی فیلم نه از عناصر سنتی بلکه حالتی خیالگونه و رویایی به لوگو داده که باعث میشود احساس زیباییشناسی سینماتیک این شبکه در آن مجسم شود.
در طراحی هویت بصری باید به چه عناصری توجه کنیم؟
همان طور که دیدید مهمترین چیزی که در شکلگیری هویت بصری شبکه آی فیلم نقش داشته، نمایی است که طراحان میخواستند مخاطب از این شبکه داشته باشد. بنابراین همیشه باید به خاطر بسپاریم هویت بصری مثل لباسی است که میپوشیم، مثل شانه زدن موی سرمان است. در کل تصویری است که دوست داریم مردم از ما داشته باشند.
بنابراین در آموزش طراحی هویت بصری همیشه باید به این موضوع توجه کنیم که تعریفمان از برندمان چیست و دقیقاً چه ارزشهایی را دنبال میکنیم. باید تلاش کنیم تا تمام آن ارزشها و خواستهها را در اجزای گرافیکی و بصری طراحی مجسم کنیم.
نکتهای که باید به آن توجه داشته باشیم انسجام هویت در طراحی است. هیچکس دوست ندارد با برندی که از بیماری اختلال چندشخصیتی رنج میبرد همراهی کند. برخی برندها رنگهای بدون ربط، اجزای کاملاً متفاوت و گاه متضاد را با هم به کار میگیرند و این فقط باعث گیج شدن مخاطب میشود و نهایتاً کاری میکند که مخاطب برند مورد نظر را رها کند یا احساس نزدیکی با آن نداشته باشد.
طراحان گرافیکی شبکه آی فیلم تلاش کردند تا هویت بصری این شبکه را طوری به وجود بیاورند که این انسجام در سراسر مسیر ارتباط مخاطب با برند برقرار باشد. یعنی مخاطب هر لحظه فرهنگ ایرانی-اسلامی را در بطن طراحیهای گرافیکی احساس کند.
همچنین آی فیلم با رنگبندی و دیگر اجزای هویت بصریاش تلاش کرده تا حسی اصیل و منحصر به فرد به مخاطب عرضه کند تا هر گاه مخاطب با این برند مواجه شد بتواند آن را تشخیص دهد و وفادارانه آن را دنبال کند.
جمعبندی
هویت بصری شبکه آی فیلم به عنوان یکی از پلتفرمهای برتر صدا و سیما طوری طراحی شده تا هویت ایرانی و مدرن را به طور همزمان مجسم کند. لوگو، رنگبندی و اجزای هویت بصری برند طوری هستند که حسی آشنا و دوستانه به مخاطب القا میکنند. برند آی فیلم یک برند خانوادگی است بنابراین ما در طراحیشان چیزی خارج از شکل و ساختارشکن نیز مشاهده نمیکنیم.
یادگیری از طراحی هویت بصری برندهای مشهور میتواند به ما کمک کند تا در تصمیمات خود پیرامون طراحی برندمان موفقیتآمیزتر عمل کنیم.
سؤالات متداول:
شبکه آی فیلم تلاش کرده در هویت بصری خود اجزایی به کار ببرد که نماد ایرانی بودن، مسلمان بودن و مدرن بودن را با هم داشته باشند تا از این طریق با مخاطبینش ارتباطی نزدیک برقرار کند.
از آنجایی که هویت بصری آی فیلم تا حدود زیادی مطابق و نزدیک به خواستههای طراحان و هویت برند است میتوان آن را طراحی موفقی دانست. این شبکه توانسته با ترکیب درست ایدهها و شکل صحیح بخشیدن به الگوهای بصری هم جذابیت شبکه را بیشتر کند و هم محیطی جذاب برای ارتباطگیری مخاطب با برند ایجاد نماید.