بارگذاری

آموزش طراحی سربرگ در هویت بصری| مقدماتی برای مبتدیان

آموزش طراحی سربرگ

فهرست مطالب

مهم‌ترین نکات آموزش طراحی سربرگ در هویت بصری برای مبتدیان

وقتی نامه‌ای دریافت می‌کنید خیلی فرق دارد که یک کاغذ سفید معمولی باشد یا این‌که سربرگ بالای آن طراحی شده باشد. آموزش طراحی سربرگ در هویت بصری یکی از مراحلی است که برای تشکیل و ایجاد هویت بصری قدرتمند باید از سر بگذارنید. سربرگ به عنوان فرصتی برای بازاریابی تلقی می‌شود و باعث درگیری مخاطب با برند می‌گردند.

جدا از هرچیز یکی دیگر از مزایای سربرگ این است که به برند شما اعتبار می‌بخشد. حتماً زیاد شنیده‌اید که طراحی سربرگ کار خیلی آسانی نیست. ما در این مقاله از استودیو طراحی زیسا قصد داریم با آموزش طراحی سربرگ در هویت بصری با استفاده از چند قدم ساده این کار را برای شما آسان کنیم.

 

قبل از اینکه با سربرگ آشنا بشی در لینک زیر به طور کامل با هویت بصری آشنا بشو⇓

[اینجا]

سربرگ چیست؟

به طور کلی سربرگ به طراحی پیش از چاپی گفته می‌شود که عالبا در بالا یا پایین نامه‌ها و مدارک اداری و تجاری یافت می‌شود. سربرگ یکی از اجزای هویت بصری است زیرا مخاطب از طریق آن با برند شما ارتباط برقرار می‌کند. از سر برگرگ برای نامه‌های مختلف می‌توان استفاده کرد از جمله: نامه‌های فروش، گواهی‌ها، قرارداد‌ها و…. بنابراین ابزاری است که می‌تواند هویت برند شما را در طول سالیان سال حفظ نماید.

پیش از آموزش طراحی سربرگ در هویت بصری خوب است بدانیم چه عناصری در آن دخیل هستند.

  • نام شرکت یا برند
  • لوگوی شرکت
  • اطلاعات ارتباطی از قبیل آدرس، شماره تلفن، ایمیل و وب‌سایت
  • رنگ‌های شرکت و برند
  • عناصر طراحی خاص مثل الگو‌های طراحی یا اشکال
  • شعار شرکت

شما به عنوان صاحب برند باید آموزش طراحی سربرگ در هویت بصری را به عنوان یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی هویت بصری جدی بگیرید. سربرگ باعث می‌شود برندتان در تمام دنیای کسب و کار مورد نظر قابل شناسایی باشد و ثبات هویت برند را حفظ می‌کند. به همین مهم است که آموزش طراحی سربرگ در هویت بصری را به خوبی یاد بگیرید.

سربرگ چیست

انواع روش‌ها برای طراحی سربرگ

روش‌های مختلفی برای طراحی سربرگ وجود دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • طراحی سنتی

طراحی سنتی سربرگ هم خیلی رسمی است و هم حرفه‌ای. همچنین احساس سنتی بودن را نیز به شما القا می‌کند. معمولاً شرکت‌هایی از این نوع طراحی استفاده می‌کنند که تاریخ بلندی دارند یا مجموعه‌های سنتی مثل مجموعه‌های حقوقی، مالی یا آموزشی از آن‌ها استفاده می‌نمایند.

سربرگی که رسمی و کلاسیک باشد از فضای سفید به شکل متعادلی استفاده می‌کند و متن با فونت‌های متداول در آن نوشته شده است. طراحی‌های سنتی سربرگ غالباً رنگ‌بندی بسیار محدودی دارند و از سیاه، سفید یا سایه‌های خاکستری استفاده می‌کنند.

  • طراحی مدرن

سربرگ‌های مدرن باید تمیز، حرفه‌ای و از نظر بصری جذابیت داشته باشند. همان طور که می‌دانید هویت بصری برند اثر زیادی در جذب و درگیر شدن مخاطب با برندتان دارد. یک سربرگ مدرن بازتابی از هویت و شخصیت برند است.

رویکرد مینیمالیستی در سربرگ‌های مدرن غالب است ولی رنگ‌های متنوع نیز می‌تواند در این سربرگ وجود داشته باشد تا آن را به خوبی برجسته نماید. برای برجسته کردن سربرگ می‌توان از جدول‌های رنگی، پس‌زمینه‌ها یا لوگو استفاده کرد.

برخی از طراحی‌های مدرن دارای طرح‌های دستی یا الگو‌هایی هستند که احساس منحصر به فرد بودن را به طراحی اضافه می‌نمایند. این عناصر را باید معتدل استفاده کرد چون اگر زیاد و شلوغ باشد، مخاطب سردرگم می‌شود.

چطور سربرگ خوب طراحی کنیم؟

سربرگی که برای شرکت و کسب و کار خود طراحی می‌کنید باید بیانگر هویت برند باشد نه که خودش چیزی جدا تلقی شود. بنابراین اولین قدمی که در طراحی سربرگ باید بردارید این است که دستورعمل طراحی هویت بصری برند خود را پیش رؤیتان بگذارید که شامل لوگوی برند، رنگ‌بندی و فونت‌ها می‌شود.

پس از این‌که تمام نکات مربوط به هویت برندتان را در نظر گرفتی نوبت این است که تمپلت مخصوص برای سربرگ را انتخاب کنید. این تمپلت باید نزدیک‌ترین شکل و طراحی را به هویت بصری شما داشته باشد. یعنی باید نیاز‌های اصلی‌ای که هویت بصری اقتضا می‌کند را برطرف نماید.

طراحی سربرگ از اول کار سختی است بنابراین اگر پیش‌زمینه‌ای در طراحی ندارید بهتر است سراغ تیم‌های حرفه‌ای بروید.

سعی کنید طراحی سربرگ را در ساده‌ترین حالت ممکن نگه دارید. در نظر داشته باشید که سربرگ اساساً بخشی از نامه‌هایی است که می‌فرستید. بنابراین به چشم و در دست خوب باشد. طراحی باید طوری باشد که محتوای نوشته و نامه مربوطه نیز از بین نرود و به خوبی به چشم بیاید.

به طور کلی نباید برای جلب توجه مخاطب دست به هر کاری بزنید. بهتر است از خود بپرسید که آیا با طراحی دارید سعی می‌کنید که محتوا را کمرنگ‌تر جلوه دهید یا نه؟ اگر در پاسخ به این سؤال شک دارید بهتر است که سربرگتان را ساده‌تر کنید.

در آموزش طراحی سربرگ در هویت بصری بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  • باید ابزار مورد نظر خود را انتخاب کنید. معمولاً می‌توانید از فوتوشاپ برای طراحی سربرگ استفاده کنید ولی ابزار‌های دیگری نیز موجود هستند که به سادگی می‌توان به وسیله آن‌ها سربرگ طراحی کرد.

از بهترین ابزار‌های موجود illustrator و inDesign هستند که هر دو به شما کنترل خوبی نسبت به تایپوگرافی و طراحی می‌دهند.

  • طراحی سربرگ درست مثل بقیه اجزای هویت بصری به ارتباط مؤثر، سودمند و هدفمند با مخاطب ربط دارد. معمولاً در یک نامه مهم‌ترین اطلاعاتی که باید به مخاطب برسانید این است که فرستنده نامه کیست بنابراین لازم است در طراحی سربرگ حتماً اطلاعات مهم مثل نام، ایمیل یا آدرس شرکت را وارد نمایید.
  • همیشه لازم نیست همه جزئیات را در طراحی سربرگ وارد کنید. ببینید دقیقاً لازم است چه جزئیاتی را مخاطب باید بداند. برخی اطلاعات و ملاحظات قانونی شاید باید درون سربرگ وارد شوند. پیش از طراحی سربرگ باید به این نکات توجه کنید.
  • از این موضوع اطمینان حاصل کنید که هنگام طراحی سربرگ برای بهبود هویت بصری برند، خیلی با دقت برندتان را معرفی کنید. مسأله صرفاً این نیست که لوگو بگذارید بلکه انتخاب رنگ‌ها، فونت و تصاویر استفاده شده در سربرگ نیز مهم هستند.
  • توجه داشته باشید که سربرگی که طراحی می‌کنید متناسب با جایی باشد که قرار است در آن قرار بگیرد. یعنی سربرگ نامه اداری با سربرگ قرارداد و… می‌تواند و باید فرق داشته باشد.
  • نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم جاگذاری مناسب هر یک از عناصر طراحی است. اندازه‌گیری طرح‌ها و اَشکال باید متناسب با صفحه باشند. به بزرگی و کوچکی و جاگیری هر کدام از آن‌ها در صفحه توجه کنید.

طراحی سربرگ به وسیله ورد

چطور به وسیله Microsoft Word سربرگ طراحی کنیم؟

در آموزش طراحی سربرگ در هویت بصری گفتیم که می‌توانید از نرم‌افزار‌هایی مثل فتوشاپ یا illustrator برای طراحی سربرگ استفاده کنید ولی حتی نیاز به کار با ابزار‌های گرافیکی نیست و به وسیله word نیز می‌توانید یک سربرگ خوب طراحی کنید.

برای طراحی سربرگ از طریق برنامه word ابتدا وارد شوید و سپس یک سند جدید را به عنوان تمپلت ذخیره کنید. ابتدا یک header به فایل اضافه کنید. در اینجا می‌توانید نام شرکت خود را وارد کنید. هر گونه اطلاعاتی که لازم است را به صورت متنی وارد می‌کنید و اگر می‌خواهید می‌توانید فونت، رنگ و دیگر مشخصه‌های متنی را از طریق منوی بالای صفحه تغییر دهید.

از طریق پنجره insert اضافه کردن عکس را انتخاب کرده تا لوگوی خود را به سربرگ اضافه کنید. در مرحله بعدی باید جاگذاری و اندازه لوگو را مشخص کنید. خیلی ساده با استفاده از کناره‌ها اندازه را تنظیم کنید طوری که متناسب با سربرگ باشد. می‌توانید با استفاده از پنل شکل‌ها، اجزای دیگری به سربرگ نیز اضافه کنید.

طراحی سربرگ به وسیله word آسان است ولی نباید انتظار داشته باشید تا خروجی خلاقانه و منحصر به فردی به دست بیاورید. بلکه بیشتر برای کار‌های رسمی و ساده مناسب است. بهتر است برای تقویت هویت بصری و برند از ابزار‌های دیگری مثل illustrator یا فوتوشاپ استفاده کنید.

آموزش طراحی سربرگ تصویری

فواید استفاده از سربرگ در هویت بصری چیست؟

تا اینجا با طراحی سربرگ آشنا شدیم ولی می‌خواهیم ببینیم که سربرگ چه تأثیری روی هویت بصری یک برند دارد. چندین اثر برای سربرگ در هویت بصری شناسایی می‌شود که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • بالا رفتن اعتبار

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های تأثیرات هویت بصری روی برند افزایش اعتبار است. یکی از راه‌های افزایش ارتباط از طریق هویت بصری ایجاد سربرگ طراحی شده است. این بهترین راه است که به مخاطبین، همکاران یا مشتریان خود نشان دهید که شرکت شما معتبر است. مسیری ساده برای ایجاد اعتماد است و محتوای نامه و فرستنده آن را قابل اعتماد جلوه می‌دهد.

  • بهبود ثبات هویت برند

یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های هویت بصری برند خوب این است که ثبات و انسجام داشته باشد. سربرگ طراحی شده به وسیله شما، مهم‌ترین جزئیات کسب و کار را به تمام کسانی که آن را دریافت می‌کنند می‌رساند. از آنجایی که شامل لوگو، آدرس، اطلاعات تماس و چیز‌هایی دیگر است اساساً مهم‌ترین چیز‌های اولیه‌ای که باید در مورد برندتان فهمیده شود در این سربرگ وجود دارد.

این به شما کمک می‌کند که آگاهی بیشتری نسبت به برندتان در میان مخاطبین به وجود بیاورید و از این طریق انسجام و ثبات هویت برند خود را در بین آن‌ها تضمین کنید.

  • برای برند اصالت ایجاد می‌کند

داشتن سربرگی حرفه‌ای یکی از بهترین راه‌هاست که کسی نتواند اسناد کلاه‌برداری از نام برندتان ایجاد کند. وقتی یک سربرگ خاص داشته باشید خیلی راحت‌تر است که صحت یا دروغ بودن یک سند را در مقایسه با سند اصلی فهمید.

بنابراین استفاده از سربرگ مناسب باعث می‌شود که برندتان خیلی درگیر فعالیت‌های کلاه‌بردارانه با نام شما نباشد و اصالت خود را تثبیت کند.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا نکات کلی آموزش طراحی سربرگ در هویت بصری برند را برای کسانی که مبتدی هستند بیان کنیم. مهم‌ترین چیز‌هایی که لازم بود در طراحی سربرگ رعایت کنید گفته شدند. آموزش طراحی سربرگ در هویت بصری یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی هویت بصری است زیرا مخاطب در سند‌های رسمی و نامه‌هایی که از جانب برندتان ارسال می‌شود با سربرگ نیز ارتباط بصری برقرار می‌کند.

سربرگ در برندینگ نقش مهمی دارد زیرا حاوی مهم‌ترین اطلاعاتی است که مخاطب یا مشتری باید از برندتان داشته باشد. این اطلاعات شامل نام، لوگو، آدرس و شماره‌های تماس و شعار برند نیز می‌شود. استفاده از سربرگ دارای مزایای فراوانی است که از مهم‌ترین این مزایا می‌شود به اعتبار بخشیدن به برند، دور کردن مشکلات حقوقی و قانونی به دلیل خرابکاری کلاه‌برداران و افزایش ثبات و انسجام به هویت برند اشاره کرد.

سؤالات متداول:

ابزار‌های زیادی وجود دارند که به وسیله آن‌ها می‌توانید سربرگ برندتان را با آن طراحی کنید. از جمله مهم‌ترین ابزار‌ها فوتوشاپ است ولی به دلیل پیچیدگی طراحی می‌توانید سراغ ابزار‌هایی مثل illustrator یا حتی adobe inDesign بروید. علاوه بر تمام این‌ها نرم‌افزار word نیز قابلیت افزودن سربرگ را نیز دارد ولی به دلیل سادگی بیش از حد سربرگ‌ها این نرم‌افزار توصیه نمی‌شود.

سربرگ در هویت بصری دارای مزایای زیادی است به همین دلیل آموزش طراحی سربرگ در هویت بصری می‌تواند به بهبود وضعیت برندتان کمک کند. اولاً استفاده از سربرگ باعث افزایش اعتبار کاری شما می‌شود و علاوه بر آن ثبات و انسجام هویت برند را بهبود می‌بخشد. یکی دیگر از مزایای اصلی استفاده از سربرگ این است که اصالت کاری به برند می‌دهد و شما را از مشکلات حقوقی‌ای که کلاه‌برداران ممکن است ایجاد کنند دور می‌کند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا