فهرست مطالب
هویت بصری چه اثری در برندینگ دارد؟
هویت بصری برند کجای دنیای آدم ها قرار گرفته؟ آدمها با تصاویر و جاذبههای بصری همیشه ارتباط برقرار میکنند. ما نسبت به بسیاری از حیوانات دیگر بیشتر به حس بینایی خودمان تکیه میکنیم و معمولاً تحت تأثیر آن هستیم. چشمانمان همیشه در طول تاریخ مشتاق زیبایی بوده است. از نقاشیها و مجسمههای هنرمندان تا زیبایی ویدیوهای تیک تاک در امروز، ما دنبال محتوای زیبا برای دیدن هستیم.
با توجه به این مقدمه اصلاً عجیب نیست بگوییم که هویت بصری برند در این دوره برای بسیاری از شرکتها دارای اهمیت فراوانی است. پاول رند یکی از بزرگترین طراحان گرافیک گفته است: «طراحی سفیر ساکت برند شماست. » این یعنی تمام چیزهایی که در مسیر طراحی برند وجود دارد، از شکل لوگو گرفته تا انتخاب رنگها، همه چیزهایی که به آنها هویت بصری برند میگوییم در انتخاب کاربران اثرگذار هستند. به همین دلیل به هیچ وجه نباید آن را دست کم بگیرید.
در این مقاله از استودیو طراحی زیسا با مفهوم هویت بصری در برندینگ آشنا خواهید شد و چرایی اهمیتش برایتان روشن میشود. سعی میکنیم نحوه وارد کردن آن به برند را نیز توضیح دهیم تا راهنمایی جامع در اختیارتان باشد.
معنای هویت بصری برند
به مجموعهای از عناصر مختلف بصری که کنار هم قرار گرفته باشند و نمایانگر برند نیز محسوب شوند هویت بصری برند گفته میشود. به طور دقیقتر Brand Visual identity یعنی ترکیبی از عناصر بصری مثل لوگو یا حتی رنگهای برند که مشتریان با آن برند مورد نظر را شناسایی میکنند. مثلاً چهار رنگ پنجرههای مایکرؤسافت بخشی از هویت بصری آنهاست یا رنگ قرمز و مشکی بخشی از هویت بصری شبکه پخش نتفلیکس است.
هویت بصری برند با هویت برند فرق دارد به عبارت دیگر وقتی هویت برند ترسیم شد میتوانید سراغ visual identity بروید به طوری که با هویت اصلی مطابقت داشته باشد. هویت بصری باعث تقویت و نمایان شدن ارزشهای اصلی و برنامهها و ماموریت برند شما میشود. استفاده از استراتژیهای بصری منسجم برای ارتباطگیری با مخاطب باعث میشود که حس وفاداری مخاطب به شما تقویت شود.
مهمترین ویژگیهای هویت بصری خوب چیست؟
هویت بصری برندهای معروف نشانگر سالها زحمت طراحان، ایده پردازان و متخصصین حوزه تبلیغات است. بنابراین در مراحل طراحی هویت بصری باید بدانیم چه چیزی یک هویت بصری خوب میسازد.
متناسب بودن
آیا تمام عناصری که استفاده کردهاید متناسب با مخاطب هدف هستند؟ آیا طراحیهایتان احساساتی که میخواهید را تشویق و ایجاد میکنند؟ مطمئن شوید که هر طراحی بصری مربوط به برند مناسب با شخص، هدف یا شرایطی خاص باشد.
تمایز
حتماً توجه داشته باشید که visual identity شما باید از دیگر رقبا متمایز داشته باشد و فرق کند. همچنین باید در ذهن مخاطب به خوبی بماند. آیا قابل شناسایی است؟ آیا مخاطبین آن را به خاطر میسپارند؟
سادگی
معمولاً تمام طراحیهای خوبی که میشناسیم پیچیده نیستند. طراحی پیچیده حتی برای طراح هم راحت است ولی پیدا کردن طراحی سادهای که قابل فهم باشد و در عین حال جذاب کار بسیار دشواری است. سعی کنید در طراحی اجزای هویت بصری سادگی را رعایت کنید.
بیزمان
چیزی که طراحی میکنید باید بدون زمان و منعطف باشد. نباید مجبور شوید مدام آن را تغییر دهید یا پس از چند سال مجبور به کنار گذاشتن همه طراحیها باشید. درست است که طراحی به مرور زمان تکامل پیدا میکند ولی سعی کنید عناصر اصلی را جوری تنظیم کنید که در این سیر تکاملی کنار گذاشته نشوند.
کارکرد داشته باشد
آیا میتوانید از همین طراحیها در هر رسانهای استفاده کنید؟ به خاطر داشته باشید که داراییهای بصری در سراسر پلتفرمها و فضاهای دیجیتال و غیردیجیتال مورد استفاده قرار میگیرند. ممکن است یک طرح در اینستاگرام جوابگو باشد ولی در توییتر نه. یا حتی ممکن است طرحی در تمام پلتفرمهای شبکههای اجتماعی کارایی داشته باشد ولی نمیشود از آن در بیلبوردهای سطح شهر استفاده کرد.
چرا هویت بصری برند مهم است؟
حالا که با تعریف visual identity و مهمترین کارهایی که برای خوب اجرا کردن آن لازم است آشنا شدیم بهتر است ببینیم اصلاً به چه کار میآید و تأثیرات هویت بصری روی برند چیست؟
ایجاد تفاوت
خلق یک visual idnentity قابل شناسایی و منحصر به فرد باعث میشود که برند شما از تمام رقبای دیگر تفاوت پیدا کند و ترقی یابد. ایجاد یک تصویر خاص و جذاب از خودتان نه فقط باعث میشود که کسب و کار و شرکت شما در بازار و محیطهای کاری جا پای محکمی پیدا کند بلکه در ذهن مخاطبین نیز به خاطر سپرده میشود.
یکی از مثالهای جالب شرکت Boxed Water است. صنعتی که تمام و کمال زیر سلطه بطریهای پلاستیکی است و هدف این شرکت متمرکز بر این است که استفاده از ضایعات پلاستیکی و آلومینیومی را کم کرده و جایگزینی برای آن پیدا کنند. مأموریتی بسیار دشوار و سخت! از یک طرف محصولات آنان کاملاً از رقبا متفاوت است و با زیبایی بصری به کلی در دستهبندی جداگانهای قرار میگیرند. آنها با طراحی شگفتانگیز و زیبای خود نه فقط کاری کردند که محصولشان ظاهر جذابی داشته باشد بلکه همزمان ایدئال و ارزشهای خود را تثبیت و تبلیغ میکنند.
ارتباطگیری
اگر مخاطب هدف بتواند اجزای هویت بصری شما را مرتبط با خودش بداند و به راحتی آن را درک کند، بهتر میتواند از برند شما استفاده کرده و انتخابتان کند. میتوانید تصور کنید که چطور هویت بصری برند نمایانگر تجربهای شخصیتر برای مخاطب است. برای مثال لوگوی شما غالبا به عنوان «صورت» برند شناخته میشود. حالا به این فکر کنید که طراحی مناسب visual identity میتواند باعث شود درکی عمیقتر بین شما و مصرفکنندگان به وجود بیاید.
انسجام
در تمام جنبههای مختلف برندینگ، انسجام یکی از نکات کلیدی است. این موضوع مخصوصا در هویت بصری دارای اهمیت خواهد بود و دقیقاً یکی از قسمتهایی است که اهمیت هویت بصری در آن خود را نشان میدهد. حفظ یک visual identity منسجم باعث میشود تجربه مخاطب از برندتان دلچسبتر بوده و مخاطب ارتباط بیشتری با برند شما برقرار کند. این موضوع در نهایت باعث افزایش وفاداری به برند میشود. هرچه بیشتر مصرف نندگان محصول شما را بشناسند، برایشان راحتتر است که آن را به دیگر محصولات ترجیح دهند.
علاوه بر این هرچه برند به مرور زمان تکامل پیدا میکند داشتن هویت بصریای که عمیقاً در ذهن آنها ریشه کرده باشد سبب افزایش پیشرفت برند میشوند. بنابراین میبینید که برندینگ و هویت بصری در مراحل و جنبههای مختلف ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. این visual identity باعث میشود مخاطب احساس آشنایی بیشتری با برند پیدا کرده و دچار ابهام نشود.
وفاداری
از دیگر تأثیرات هویت بصری روی برند این است که باعث افزایش وفاداری میشود. ساده بخواهیم بگوییم مشتریان به برندی وفادارند که آن را به خوبی بشناسند. طبق تحقیقات و آمارگیریهایی که انجام شده 84 درصد از مشتریانی که به یک برند وفادار میمانند کسانی هستند که ارزشهای شخصیشان با ارزشهای برند مورد نظر یکی است. با ایجاد هویت بصری برند آن هم به گونهای که مشتری بتواند آن را بفهمد و ارتباط برقرار کند باعث میشود ارزشهای شما به آنها منتقل شود و به این شکل ارتباط و اتصالی میان شما و مخاطب برقرار میشود که به سادگی از بین نمیرود. بنابراین در مراحل طراحی هویت بصری همیشه گفته میشود که توجه اساسی به ارزشهای اصلی و هویت خودِ برند صورت گیرد. هرچه بیشتر مخاطب بتواند خود را با محصول یا خدمات شما از طریق تجربیات بصری آشنا کند و بشناسد، ارتباط و وفاداریشان نیز به شما بیشتر و بیشتر خواهد شد.
آموزش طراحی هویت بصری قدرتمند برای برند
ایجاد visual identity قدرتمند برای برند نیازمند تلاش و دقت بسیار بالایی نسبت به جزئیات است. هویت بصری برندهای معروف با سالها تلاش و فعالیت مشترک طراحان و متخصصین تبلیغات و عوامل مختلف به وجود آمده است. حال سؤال ایجاست که چطور میتوانیم یک هویت بصری قوی برای برند خود بسازیم که تمام مزایا و ویژگیهایی که بالاتر بیان کردیم را داشته باشد. این مراحل را باید دنبال کنید:
از هویت برند استفاده کنید
قدم مهمی که در ایجاد visual identity مهم است این است که از هویت برند به خوبی استفاده کنید. ارزشها، اهداف و مأموریت خود را جداگانه در نظر بگیرید و درون این چارچوب به خوبی میتوانید هویت بصری برند را ترسیم کنید.
برای مثال کاری که شرکت LNDR انجام داده را در نظر بگیرید. این شرکت در ابتدا برای «سبک زندگیای که میکنیم، لباسهایی که میپوشیم و کسانی که با آنها میگردیم» ایجاد شد. محصولاتی که خودشان طراحی کردند بسیار ساده بودند. همین نقطه نظر نیز در هویت بصری LNDR به خوبی مجسم شده است. آنها از رنگهای خنثی و زیبایی ساده برای کارشان استفاده میکنند. چه در وبسایت و چه در صفحات اجتماعی اجزای بصری به راحتی قابل شناسایی هستند و هویت برند را مجسم میکنند.
مخاطب خود را بشناسید
تصور کنید آماده رفتن به یک مهمانی هستید و باید تصمیم بگیرید چه لباسی قرار است بپوشید. اولاً ممکن است به فکر مکان مهمانی بیفتید. آیا یک دورهمی دوستانه در باغ است؟ قرار است عروسی یا جشن خاصی باشد؟ وقتی که مکان و موضوع مهمانی را در نظر گرفتید آن موقع لباس خود را بر اساسش انتخاب میکنید.
همین موضوع موقع گذر از مراحل طراحی هویت بصری نیز صدق میکند. با درکی عمیق از بازار هدف میتوانید زبان مناسبی که مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند ایجاد کنید.
برای اینکه درک بهتری از مخاطب هدف داشته باشید و بهتر بتوانید خود را با آنان منطبق کنید باید اولاً شخصیت خریداران را در نظر بگیرید. سن، جنس، درآمد، تحصیلات، ارزشها، باورها و انگیزههایشان را با توجه به بافت فرهنگی و اجتماعیای که در آن زندگی میکنند در نظر بگیرید. باید مسیری روشن ترسیم کنید که دقیقاً برندتان قرار است با چه کسی صحبت کند. همین موضوع باعث میشود در طراحی هویت بصری برند تصمیمات دقیقتری بگیرید.
هدف برندتان را درک کنید
وقتی هدف پشت بیزنس خود را به خوبی بشناسید تصمیمگیری درباره هر جنبه از مراحل طراحی هویت بصری دشوار نخواهد بود. چه بخواهید کارت بیزنس طراحی کنید یا لوگو، چون هدفتان را میدانید راحتتر تصمیم خواهید گرفت. برای مثال پلتفرم خارجی دوران جدید آرامش روانی یا Real در حال فعالیت جدی بر مسیرهای جدید سلامت روان و ایجاد انقلابی در مفهوم تراپی آنلاین است. مأموریت برند صرفاً این نیست که اهمیت دادن به سلامت روان را عادیسازی کند بلکه آن را به عنوان کاری مهم و ارزشمند نشان دهد.
پالت آبی رنگ Real و تصویرگریهایی که در سایت و صفحات اجتماعی آنان با دست صورت گرفته همگی به شکل هوشمندانهای انتخاب شدهاند تا هدف برند یعنی قابل دسترس کردن تراپی برای نسل جدید است را تقویت کنند. روش طراحی آنها انسانگرا و گرم است. درست مثل محصولات و هدفشان!
همه چیز را با هم منطبق کنید
یکی دیگر از مراحل آموزش طراحی هویت بصری این است طرز کار هر کدام از رسانهها و شبکههای اجتماعی را به خوبی بفهمید. این دانش باعث میشود بهتر طراحی کنید و ارتباط مناسبتری با مخاطب برقرار کنید. درست است که برندتان سبک و سیاق مخصوص به خودش را دارد ولی باید بتوانید این سبک را در تمام شبکههای اجتماعی مختلف به خوبی پیادهسازی کنید.
از آنجا که طراحان مختلف روی دادههای گرافیکی متفاوت کار میکنند برای طراحی هویت بصری برند باید بتوانند هر داده بصری را مطابق با هویت برند و ساختار شبکه اجتماعی ترسیم کنند. این میتواند راهی برای قرار دادن لوگو در شبکههای اجتماعی مختلف باشد و یا اطمینان حاصل کردن از این موضوع که پالت رنگی برای سایت و فضاهای مختلف مناسب است.
منسجم کار کنید
انسجام داشتن در ارتباط با هویت بصری دو جهت دارد. اولاً مربوط به درون خود تیم است. تصمیماتی که تمام طراحان میگیرند باید با همدیگر مطابقت داشته باشد. هر کس نباید ساز خودش را بزند. این ناهماهنگی باعث ضعف کار برندینگ میشود. هدایت کردن فرایند خلاقیت با هدف و انسجام باعث میشود تمام قسمتهای فعالیت برندینگ با هم هماهنگ باشند.
دومین جنبه از انسجام مربوط به مشتریان، سهامداران و رقیبان است. برندینگ منسجم دقیقاً همان چیزی است که مشتریان را ثابت قدم نگه میدارد و کاری میکند که آنها مدام سراغتان بیایند. همچنین باید اشاره کنیم که انسجام به معنی دقت بیش اندازه و سختگیری نیست. هویت بصری برندینگ در طول زمان میتواند و باید پیشرفت کند و دچار تکامل شود.
در مراحل طراحی هویت بصری به چه عناصری باید توجه کنیم؟
اهمیت هویت بصری برای کسانی که به صورت تخصصی در حوزه کسب و کار، تبلیغات و طراحی کار میکنند پوشیده نیست. تأثیرات هویت بصری روی برند بسیار مشخص و واضح هستند. بنابراین باید حتماً ارتباط بین برندینگ و هویت بصری را بدانیم و سعی کنیم به بهترین شکل آن را پیادهسازی نماییم.
حالا سؤال اینجاست که چه عناصری، اجزای هویت بصری را تشکیل میدهند و به چه مواردی باید توجه خاص داشته باشیم.
اولین عنصر که «صورت» برند شماست لوگو است. طراحی لوگو یکی از مهمترین اجزای هویت بصری برند است و باید به آن توجه شود. باید از رنگها، شکل و تایپوگرافی مناسب استفاده کنید. بعد از لوگو به رنگبندی توجه کنید. رنگی که انتخاب میکنید با توجه به فعالیتتان میتواند از رنگهای گرم و شاد و آرامبخش و سرد باشد. بیش از 2 یا نهایتاً سه رنگ سعی کنید استفاده نکنید تا مخاطب گیج نشود. متون نیز باید به خوبی ترسیم شوند و شکل مناسب داشته باشند پس تایپوگرافی مورد بعدی است که در طراحی هویت بصری برند نقش مهمی دارد. عامل مؤثر دیگر که باید به آن توجه کنید گرافیک و تصویرگری است. تصاویر معانی خاصی را با خود به همراه دارند. به آسانی نمیتوان به آنها بیتوجه بود. یک تصویر خاص میتواند در آینده تبدیل به بخشی از هویت برندتان شود پس به این موضوع نیز در طراحی باید توجه کنید.
جمعبندی
در این مقاله تلاش کردیم مهمترین نکات پیرامون رابطه برندینگ و هویت بصری را بیان کنیم. اهمیت هویت بصری در برندینگ به هیچ عنوان قابل انکار نیست. ما به نکات متعددی از قبیل اینکه چه چیزهایی هویت بصری برند را تقویت میکنند اشاره کردیم و همچنین دقیقاً عواملی که باعث اهمیت این موضوع در برندینگ میشوند بیان شد. ویژگی برند قوی داشتن هویتی قدرتمند و پویا است. تمام این نکات و این فرایند میتوانند باعث استحکام و تقویت کار شما شوند بنابراین حتماً باید توجه خاص خود را به این مسأله معطوف کنید.
سؤالات متداول:
- مهمترین اجزای هویت بصری چه هستند؟
تمام دادههای تصویری که مخاطب را به برندتان مرتبط میکند، اجزای هویت بصری محسوب میشوند ولی به طور کلی میتوان گفت لوگو، تایپوگرافی، تصویرگری، گرافیک و رنگبندی مهمترین قسمتهایی هستند که در تشکیل یک هویت بصری نقش ایفا میکنند.
- تأثیرات هویت بصری برای برندینگ چیست؟
داشتن هویتی منسجم که مخاطب بتواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند از جمله مهمترین کارهایی است که هویت بصری برای برند انجام میدهد. با تشکیل یک هویت بصری خوب، برند شما در ذهن مخاطب ثبت میشود و شما مشتریان و مخاطبینی وفادار و دائمی برای خودتان کسب میکنید. همین موضوع باعث بالا رفتن اعتبار کاری نیز میشود.