فهرست مطالب
تأثیرات هویت بصری روی برند چیست؟
بررسی تأثیرات هویت بصری روی برند به ما کمک میکند اهمیت این موضوع را در دنیای طراحی و دیزاین را بهتر درک کنیم. در مقاله از استودیو طراحی زیسا به یک سوال مهم پاسخ میدهیم :: چرا هویت بصری مهم است؟
پاسخ ساده این خواهد بود که میتواند روی دید اول مشتریان از برندتان اثر بگذارد. همچنین اثری ماندگار روی آنها خواهد گذاشت.
به همین دلیل است که باید مطمئن شوید که هویت بصری برند مثبت و خوب است و اثری پایدار میگذارد. تأثیرات هویت بصری روی برند را نمیشود انکار کرد. به همین علت برای اینکه اثری خوب بر مخاطب بگذارید باید اول از این موضوع مطمئن شوید که برندتان با دیگر برندها تفاوت دارد.
حتماً بخوانید: در لینک زیر همه چیز را درباره هویت بصری کاملا رایگان بیاموزید⇓
درست مانند طراحی لوگو باید هویت بصریتان خاص باشد و در عین حال سادگیاش را حفظ کند. متمایز باشد و در عین حال قابل شناسایی. تفاوت صرفاً باعث نمیشود که چیزی در ذهن مخاطب باقی بماند. حالا سؤال اینجاست که چرا هویت بصری مهم است و چطور میتوانیم از آن برای تقویت برند استفاده کنیم؟
هویت بصری باعث آگاهی مشتری نسبت به برند و شناساییاش میشود
اولین چیزی که باید بدانید این است که برندتان همان تصویری است که مردم از شما میبینند و چیزی است که موقع شنیدن در مورد کسب و کارتان میشوند. دقیقاً همین طور که گفتیم فقط یک تصویر است. همین موضوع کافی است که به اهمیت هویت بصری در برندینگ پی ببرید و ارتباط هویت بصری و برندینگ را تصور کنید.
مثلاً به شرکت تولید غذایی مک دونالد فکرک کنید. احتمالاً اولین چیزی که به ذهنتان میرسد لوگو، منوی غذا و لباس فرمشان است. همچنین احتمالاً خیلی سریع یاد طراحی داخلی رستوران خواهید افتاد. هیچ کدام از این نشانهها زبانی نیستند، بلکه همه تصاویری هستند که به خاطر میآورید.
به عبارت دیگر هویت بصری در برندینگ بخش مهمی از آگاهی مشتری نسبت به برند شناسایی شدن برند توسط آنهاست. شناخته شدن برند به این معناست که افراد خیلی راحت میتوانند نام شرکت، لوگو و احتمالاً کاری که میکنید را بگویند.
کسانی که برندتان را شناسایی میکنند لزوماً خریدار نیستند یا شاید حتی طرفدارتان هم نباشند. مثلاً ممکن است شما در ایران زندگی کنید و احتمالاً سراسر عمرتان پا به مغازه مک دونالد هم نگذارید ولی آن را میشناسید. این به شهرت و اعتبار برند اضافه میکند.
مخاطب هدفتان را بهتر میشناسید
در حالی که برخی از کارآفرینان دارند میراثی از خود باقی میگذارند یا تصویری از خودشان میگذارند واقعیت این است که داستان کسب و کارتان داستان شما نیست بلکه داستانی درباره مشتریان و مخاطبین شماست. به همین دلیل باید قبل از اینکه درباره برندتان داستانسرایی کنید، قهرمانتان را بشناسید. به همین دلیل نیاز است از مخاطبینتان سؤال کنید و ببینید که چه چیزهایی میخواهند.
نظرسنجیها و روشهایی که پرسوجوی آنلاین میکنند ممکن است راحتترین کارها و قابل اعتمادترین روشها برای دستیابی به چنین اطلاعاتی باشند. ولی غیر از این لازم است که به شبکههای اجتماعی توجه کنید. ببینید مخاطبین با هویت بصری شما چطور ارتباط برقرار میکنند. در چه جایی بیشتر علاقه نشان میدهند و کجا کمتر. شناخت مخاطبین یکی از تأثیرات هویت بصری روی برند است.
هویت بصری احساس تداوم میدهد
هرقدر از عمر برند و شرکتتان میگذرد، رشد و پیشرفت میکنید. همراه با این ممکن است لازم باشد که لوگوی خود را عوض کنید یا شعارتان را به نسبت زمان تغییر دهید. وقتی این اتفاق میافتد باید نوعی احساس تداوم به مخاطب بدهید. انگار با وجود تغییر هنوز برندتان همان است که بوده.
رها کردن تمام طراحیهای قدیمی فقط باعث نمیشود که برگردید سر خانه اول بلکه بسیار بدتر است. برخی از وفادارترین مشتریان شما به صورت احساسی به آن نمادها و طراحیها وابسته شدند. یعنی به نوعی احساس تعلق میکنند و ممکن است از این تغییر در هویت بصری به شدت عصبانی شوند. قطعاً لازم نیست چنین ریسکی را بپذیرید.
پس داشتن هویت بصری قدرتمندی که نیاز نباشد همیشه آن را تماماً تغییر دهید باعث میشود یک حس ثبات و تداوم در ارتباط میان شما و مشتریان برقرار شود. تداومی که باعث ایجاد حس وفاداری و تعلق خواهد شد. این باعث میشود همیشه مشتریان ثابتتان را داشته باشید. بنابراین حس تداوم یکی دیگر از تأثیرات هویت بصری روی برند است.
هویت بصری باعث تحریک احساسات مخاطب میشود
اینکه یک هویت بصری قدرتمند داشته باشید باعث میشود برندتان شخصیتی منحصر به فرد داشته باشد. هویت بصری برند میتواند تصویری مثبت و احساساتی دلپذیر در روان مخاطب ایجاد کند.
هویت بصری باید برای شرکت شما خاص باشد. آیا برندتان مدرن و رو به جلو فکر میکند و مثل گوگل است؟ یا مثلاً برندی است که به فکر ماجراجویی و کارهای بیرونی است مثل علی بابا؟ هر شرکت و هر برند باید هویت بصری خاص خود را بیافریند زیرا تأثیرات هویت بصری برای برند زمانی حاصل میشود که مخاطب بتواند ارتباطی بین برند و هویت بصری برقرار کند.
به عبارت دیگر شما باید احساسات درست را در مخاطب بیافرینید. جذب کامل زمانی اتفاق میافتد که هویت بصری طوری طراحی شده باشد که مخاطب با نگاه کردن به جاذبههای بصری حرف شما را بفهمد و به خوبی آن را درک کند. بگذارید کمی بیشتر این موضوع را تحلیل کنیم.
هویت برندتان باید احساسات خاصی را برای مشتریان بالقوه ایجاد کند و درک و نیازهایی که دارند را پاسخگو باشد. تبلیغات، بستهبندی، رنگبندی، لوگو و حتی طراحی ساختمان و ماشینهایتان نیز تأثیری احساسی روی مخاطب میگذارند و بسیار مهم هستند.
اما آیا این موضوع به این معناست که موقع تصمیمگیری هم بدرد میخورند؟ فکر کنید میخواهید از فروشگاه روغن بخرید. وقتی به قسمتش در فروشگاه مراجعه میکنید دهها انتخاب و بلکه بیشتر جلویتان قرار گرفته است. تنها راهی که بینشان فرق بگذارید از طریق هویت بصری است یعنی لوگو، رنگ، فونت، طراحی و هر چیزی که به آن مربوط است. پس بین هویت بصری و برندینگ همیشه رابطه تنگاتنگی وجود داشته است.
چه فاکتورهایی غیر از هویت برند وجود دارند؟
عده کمی صرفاً از روی هویت برند طرفدارتان میشوند. عوامل زیادی باید دست به دست هم بدهند تا افراد تبدیل به خریدار یا مصرفکنندگان برند شوند. در مثال روغن که بالاتر گفتیم این پروسه باید طی شود تا شخص علاقه به خرید پیدا کند:
- مقرون به صرفهترین گزینه
- بهبود وضعیت پخت و پز
- روغنی که طبیعی باشد و از مواد مضر خالی باشد
- اخیراً تبلیغی درباره روغن دیده و میخواهد آن را امتحان کند
حتی با وجود این مؤلفههای محدود باز هم یک سری گزینهها وجود دارند که همزمان همه را دارند. علاوه بر اینها بستهبندی، طراحی و شکل ارائه محصول نیز روی مخاطب اثر میگذارد. مشتری در اینجا ممکن است برای جزئیات بیشتر روی بسته را بخواند. اگر طراحی بسته مناسب نباشد و احساس خوبی به آنها ندهد ممکن است محصول را رها کند. بنابراین میبینیم در تمام مراحل، پیش از ورود به فروشگاه، داخل فروشگاه و بررسی مستقیم محصول، ارتباط بصری نقش مهمی دارد.
تأثیرات هویت بصری در همه جای پروسه برندینگ مشاهده میشود و نمیشود آنها را نادیده گرفت. تنها با یک هویت بصری قدرتمند است که میتوانیم اطمینان حاصل کنیم برندینگ موفقی خواهیم داشت. در ادامه مقاله خواهیم دید چطور میتوانیم یک هویت بصری قدرتمند بسازیم تا تأثیرات هویت بصری روی برند آشکار شود.
چطور هویت بصری قدرتمندی بسازیم؟
برای اینکه هویت بصری برند شما به بهترین شکل ساخته شود باید اول عناصری که متناسب با هویت برندتان هستند را شناسایی کنید.
نباید مخاطبتان را گیج کنید. باید کاری کنید که آنها بتوانند در اولین نگاه شما و آنچه به آنها ارائه میکنید را بشناسند.
اگر رنگها با برندتان مطابقت نکند، مشتریان شما ممکن است احساس کنند چیزی درست کار نمیکند و به جای آن سراغ بهترین انتخاب بعدیشان بروند
دومین نکتهای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هویت بصری برند باید خاص باشد ولی در عین حال ساده. یادتان باشد که باید مقابل رقبا بایستید. اگر هویت برند برجسته و خاص نباشد نمیتوانید با دیگران رقابت کنید.
هرچند خاص بودن به این معنا نیست که باید بیش از حد پیچیده باشید و طوری خود را بروز دهید که هیچ کس حتی منظور شما را نفهمد. در اجزای هویت بصری همواره باید نوعی سادگی و صمیمیت نیز وجود داشته باشد تا مخاطب بتواند با برند و محصولتان ارتباط برقرار کند.
برای اینکه تأثیرات هویت بصری روی برند را به بهترین شکل به دست بیاورید لازم است خود را جای مخاطب بگذارید. اگر این کار را بکنید میفهمید که آنها چیزی نو و خاص و در عین حال ساده و هوشمندانه میخواهند.
اگر مشتری یا مخاطب تجربهای دلپذیر از رو به رویی با هویت بصری برند داشته باشد به این معناست که احتمال زیاد برخواهد گشت و دوباره سراغتان را میگیرد. همین رفت و برگشت مجدد مشتری یا مخاطب باعث میشود خیلی آرام ارتباطی عمیق و ناگسستنی و وفادارانه با او ایجاد کنید.
جمعبندی
در این مقاله تلاش کردیم تا به تأثیرات هویت بصری روی برند بپردازیم. نکات مهمی وجود دارند که باعث میشوند اهمیت هویت بصری بالا برود. از جمله شناخته شدن برند و آگاهی مخاطبین از شخصیت برندتان. به علاوه ایجاد ارتباطی عمیق و وفادارانه بین مخاطب و برند از جمله مهمترین تأثیرات هویت بصری روی برند است. به نظر شما دیگر چه چیزهایی میتواند از مزایای داشتن هویت بصری خوب تلقی شود؟ با ما به اشتراک بگذارید.
سؤالات متداول:
به مجموعه عناصر و اجزایی که مخاطب یا مشتری از طریق آنها با برند شما ارتباط برقرار میکند هویت بصری میگویند.
میتوان گفت لوگو، رنگبندی، تایپوگرافی، تصویرگری و طراحی مهمترین قسمتهای یک هویت بصری هستند.