فهرست مطالب
۱۵ جزء مهم در هویت بصری را بشناسیم
چرا باید به اجزای هویت بصری اهمیت بدهیم؟ هر شرکت یا برندی برای موفقیت و مشخص شدن مسیر کلیاش، خطوطی را ترسیم میکند که شامل ارزشها، باورها، اهداف، مأموریت، ساختار و نظام کلی آن شرکت و برند است. مجموع اینها یک هویت از آن برند میسازد. ما در این مقاله از استودیو زیسا به بررسی و معرفی این موارد میپردازیم.
به تمام جنبههایی که در این هویت، مشتری یا مخاطب با آن ارتباط بصری برقرار میکند، هویت بصری میگویند. ایجاد هویت بصری قدرتمند به برندها کمک میکند تا داستان و نگرش خود را به کاربر منتقل کنند و با ایجاد رابطهای عمیق، پایدار و وفادار، مشتریان و مخاطبان خود را ثابت نگه دارند.
مراحل طراحی هویت بصری و ایجاد آن خیلی آسان نیست. هویت بصری برندهای معروف در طول زمان شکل گرفته و تلاشهای زیادی در ظرأفت طراحی و معنادار کردن اشکال، تصاویر و رنگها صورت گرفته است.
پیش از آغاز به کار طراحی باید آموزش طراحی هویت بصری را دیده باشید و حتماً با اجزای هویت بصری آشنا شده باشید. اجزای هویت بصری زیاد هستند و موارد مختلف و متفاوتی را شامل میشوند به همین دلیل لازم است تا دقیق آنها را بررسی کنیم و هر جزء و نسبتش با کل هویت بصری برند را لحاظ کنیم.
۱. گرافیک
وقتی در موضوع هویت بصری بحث گرافیک به میان میآید منظورمان طراحیهایی است که با دست کشیده شده یا به صورت دیجیتالی طراحی میشوند. طراحی مناسب میتواند کاربر را به خود جذب کند یا سطح کاری شما را تعیین نماید.
این طراحیها لزوماً قرار نیست پیچیده باشند بلکه میتواند در شکلهای ساده نیز قرار گیرند. اینکه بستهبندی محصول را به صورت دایرهای، مربعی یا مثلثی قرار دهید در زمینه هویت بصری زیر مجموعه گرافیک قرار میگیرند.
هویت بصری برندهای معروف همگی گرافیک فوقالعاده ظریف و مناسبی برای شرکت و برند خود انتخاب میکنند. اگر گرافیک یک محصول و برند چشمگیر باشد میتوانند به راحتی مخاطب را به خود جذب کرده و برند خود را در ذهن آنها حک کنند.
۲. انیمیشن
اکثر برندهای معروف از انیمیشنها و تصاویر متحرک برای جذب مخاطبین استفاده میکنند. بعضی وقتها ما یک برند را صرفاً بر اساس تصویری انیمیشنی به خاطر میسپاریم.
برای مثال برند سامسونگ در بسیاری از تبلیغات خود از انیمیشن معروف «سونیک» استفاده کرده بود. این تصویر در ذهن مخاطب ثبت میشود و دلیلی برای جذب او به برند مورد نظر میگیرد.
تمام اجزای هویت بصری مهم هستند و مثل قطعات پازل کنار هم قرار میگیرند تا برند و شرکت شما را خوب جلوه دهند.
۳. آیکونها
در برندسازی همه چیز مهم است. حتی ریزترین و کوچکترین جزئیات که آیکونها باشند نیز مهم هستند. گاهی طراحی یک آیکون کاربرپسند میتواند به جذابیت محصول یا سایت مورد نظر اضافه کند.
بررسیها نشان میدهند که کاربران شبکههای اجتماعی معمولاً به آیکونهای ساده و کلاسیک بیشتر توجه نشان میدهند. هرچه آیکون محصولات، سایت یا چیزی که عرضه میکنید متناسبتر باشد، میتوانید انتظار داشته باشید که کاربر نسبت به محصول توجه بیشتری نشان دهد و بیشتر خواستار آن باشد.
۴.تایپوگرافی
تنها تصاویر نیستند که باعث برانگیخته شدن احساسات میشوند بلکه واژگان و کلمات هم به ذهن میمانند. تایپوگرافی قسمتی از هویت بصری است که در آن به شکل و طریقه نمایش متن در برندینگ پرداخته میشود. هزاران فونت و استایل مختلف برای قرار دادن متن در برندینگ وجود دارد اما کدام برای شما مناسب است؟
در تایپوگرافی میخواهیم هویت بصری برند طوری خود را در متن نشان دهد که با اهداف و ارزشهایی که برای شرکت تعریف کردهایم سازگار باشد. برای مثال استفاده از فونتهای سنتی و ایرانی برای رستورانی ایتالیایی نامناسب است. استفاده از شکل متنهای فانتزی و در هم برای محیطهای رسمی و شرکتهای بزرگ نمیتواند انتخاب خوبی باشد.
وقتی از میان اجزای هویت بصری به تایپوگرافی فکر میکنید فقط نباید هدفتان طراحی لوگویی جذاب باشد بلکه تمام متنهایی که در برندینگ استفاده میکنید، از فونت وبسایت و بروشور گرفته تا تابلویی که در فروشگاه نصب کردهاید همگی از اجزای هویت بصری در قسمت تایپوگرافی هستند.
۵.لوگو
یک شهروند آمریکایی یا اروپایی با دیدن حرف M یاد رستورانهای مک دانلد میافتد. با دیدن سیب گاززده شده یاد شرکت اپل میافتد. حرف N بزرگ به رنگ قرمز برای اهل فیلم و سریال فقط یادآور یک چیز است: نتفلیکس! هنگامی که کاربر با برند ارتباط برقرار میکند یکی از اجزای هویت بصری لوگوست.
لوگو به عنوان نماد شرکت یا برند شماست. چیزی است که همه شما را به وسیله آن میشناسند و از آن برای یادآوری نام شما استفاده میکنند. لوگو جزئی از هویت بصری برند است و در مراحل طراحی هویت بصری توجه ویژهای به آن میشود. بخشی از هویت بصری برندهای معروف با توجه به لوگوی آنها در طول زمان شکل گرفته است.
هویت بصری برندهای معروف بر پایه لوگو میتواند بسیار اثرگذار باشد. برای مثال برخی از شرکتها عبارتند از:
- مک دانلد
- مایکرؤسافت
- گوگل
- فیسبوک
۶.رنگبندی
ما به طور مداوم با رنگهای اطرافمان ارتباط برقرار میکنیم. رنگها میتوانند احساسات خاصی در ما برانگیزانند به همین دلیل روانشناسی رنگها و فهم کارکرد آنها در ذهن مخاطب میتواند نقشی جدی در مراحل طراحی هویت بصری داشته باشد. رنگبندی از اجزای هویت بصری است.
تقریباً تمام شرکتهای بزرگ و برندهای مطرح دنیا با توجه به شکلی که میخواهند خود را به مخاطب عرضه کنند به رنگبندی توجه نشان میدهند. رنگها نه فقط علائم هشداری و رفتاری، بلکه باعث ایجاد احساسات و علاقه نیز در مخاطب میشوند.
هنگام آموزش طراحی هویت بصری معمولاً خواسته میشود که روی دو یا نهایتاً سه رنگ تمرکز شود. معمولاً برنامهها برای ایجاد حس راحتی و دوری از هرج و مرج در ذهن مخاطب از یک رنگ خاص استفاده میکنند. آن رنگ مخصوص آن سایت، برنامه یا برند باقی میماند و در خاطره مخاطب ثبت میشود.
باید در مراحل طراحی هویت بصری به انسجام رنگها توجه داشته باشید. مثلاً اگر رنگبندی آبی و سفید را برای لوگو به کار بردید نباید در سایت از رنگ سبز و مشکی استفاده کنید. این کار به مخاطب حس خوبی نخواهد داد. طراحات به طور کلی یک رنگ اصلی و یک رنگ فرعی برای پسزمینه اختصاص میدهند. رنگ سومی نیز در کار است که برای فرق گذاشتن بین بخشهای مختلف از آن استفاده میشود.
رنگبندی یک گزینه کاملاً اختیاری و سلیقهای است بنابراین لزومی ندارد که حتماً از رنگ خاصی استفاده کنید بلکه میتوانید از سیاه و سفید هم برای رنگبندی برند استفاده کنید و ابداً در ایجاد هویت بصری برند اثر منفی ندارد.
۷.تصویرگری
مورد دیگری که میان اجزای هویت بصری باید به آن توجه کنیم تصویرگری است. هر عکس یا داده تصویری یا حتی محتوای ویدیویی که در برند استفاده شود دارای تصویرگری است. حتی اگر شخصی به عنوان چهره اصلی برند شناخته شود باز هم تصویرگری در آن دخیل است.
پس این قسمت از میان اجزای هویت بصری جزء موارد مهمی است که حتماً باید به آن توجه ویژه شود. موقعی که بحث سر مراحل طراحی هویت بصری میرسد باید توجه کنیم که تصویرگری بیشترین بازنمایی از شخصیت برند را داشته باشد و مهمتر از همه بتواند به خوبی با مشتریان ارتباط برقرار کند.
بنابراین در آموزش طراحی هویت بصری گفته میشود علاوه بر اینکه باید شخصیت برند خود را به خوبی بشناسید لازم است شخصیت کاربران و مشتریان را نیز شناسایی کنید.
ویژگیهای مهمی که در یک تصویرگری خوب به آنها توجه میکنیم از این قبیلاند:
- متناسب با روحیه شرکت و بر اساس اهداف هستند؛
- کاربران با تصویرها ارتباط خوبی برقرار کرده و همذات پنداری میکنند؛
- تصویرها بیش از حد پیچیده نبوده و خلاقانه طراحی شدهاند.
تصویرگری از میان اجزای هویت بصری بیشترین عنصری است که مربوط به مخاطب هدف است زیرا وقتی مخاطب در حال تماشای تبلیغ یک برند است یا تصاویر آن را میبیند دوست دارد با این تصاویر همذات پنداری کند و خود را جای آنها بگذارد. پس شناخت مخاطب میتواند نقشی حیاتی و کلیدی در شکل دادن تصویرگری در هویت بصری داشته باشد.
۸.طراحی داخلی
این مورد از اجزای هویت بصری فقط مخصوص به برندها و شرکتهایی است که دارای فروشگاه یا دفتر خارجی هستند و مشتری/کاربر برای بازدید میتواند به آنجا نیز برود. از لحظهای که مشتری وارد فروشگاه میشود، طراحی داخلی نمادی از شخصیت و کلاس کاری شماست.
طراحی داخلی منظم میتواند حس امنیت و اعتماد به کاربر بدهد. نورپردازیها، تابلوهای روی دیوار، طرز قرار گرفتن میزها و صندلی همگی جزء هویت بصری برند محسوب میشوند و باید در مراحل طراحی هویت بصری به تک تک این جزئیات توجه کافی شود.
۹.بستهبندی
از جمله اجزای هویت بصری که کمتر به آن توجه میشود بستهبندی است. وقتی از یک فروشگاه خریداری میکنید حتی جعبه یا پاکتی که محصول در آن قرار میگیرد نیز از نظر مشتری دور نمیماند. این یکی از جذابیتهای هویت بصری است: شما همیشه زیر نظر هستید!
طراحی و بستهبندی باید طوری باشد که مخاطب کار شما را جدی بگیرد و بداند که از یک فروشگاه قوی و با اعتبار بالا خرید کرده است. معمولاً شرکتهای برتر جهان از بستهبندیهای مخصوص با لوگوی خاص خودشان استفاده میکنند تا علاوه بر اینکه اعتبار خود را بالا ببرند از بستهبندی برای تبلیغ محصول و شرکت خود نیز استفاده کنند.
۱۰.لباسهای فرم
ظاهرتان چطور است؟ به لباسهایتان میرسید؟ گفتیم که یکی از جذابیتهای هویت بصری این است که همیشه زیر نظر هستید و این زیر نظر بودن شامل لباس و سر و وضع کارکنان هم میشود. سعی کنید برای رسیدگی به این قسمت از اجزای هویت بصری، لباسهای فرم کارکنان را طوری طراحی کنید که با ارزشها و شخصیتی که میخواهید از شرکت بازنمایی شود مطابقت داشته باشد.
لباس فرم یک شرکت تجاری نباید عادی و اسپرت باشد و لباس فرم یک فروشگاه لباس نباید رسمی و خشک باشد. هر لباس مناسب فضای مخصوص به خودش است و شناسایی بهترین لباس فرم از مراحل طراحی هویت بصری است. وقتی مخاطب وارد فروشگاه میشود به صورت ناخودآگاه به این نکات ریز توجه نشان میدهد و از این جهت شما هم باید به این موضوع توجه کنید.
۱۱.آگهی تبلیغاتی
برخی از برندها و شرکتها همچنان از آگهیهای تبلیغاتی استفاده میکنند. آگهی میتواند یکی از اجزای هویت بصری برند تلقی شود چون مخاطب کوچه و بازار همیشه با آن رو به روست و برخوردهای تصادفی با این آگهیهای تبلیغاتی دارد. طراحی مناسب یک آگهی تبلیغاتی میتواند اثر مهمی در هویت بصری برند بگذارد.
بنابراین در آموزش طراحی هویت بصری به شما نحوه تولید و طراحی آگهیها نیز گفته خواهد شد. از موارد مهم در طراحی آگهی تبلیغاتی نحوه نوشتن تبلیغ، رنگبندی و استفاده از تصاویر است. اینها مجموعاً میتوانند در نحوهای که مخاطب برند شما را میفهمد اثر بگذارند و در هویت بصری شما شریک باشند.
۱۲.بروشور
در بسیاری از مراکز برای معرفی کلی محصولات و خدمات شرکت یا برند از بروشورها استفاده میشود. در بین اجزای هویت بصری برند یکی از بهترین روشها برای معرفی و شناساندن شرکت و محصولاتش به مخاطب استفاده از بروشور است.
مخاطب میتواند در چند دقیقه با کلیت پروژه شما و اعتبار کاریتان آشنا شود و خود را در فضایی که شما برایشان درست کردهاید خواهند دید. طراحی بروشور مناسب در مراحل طراحی هویت بصری موجود است و توصیه میشود که در این صفحات سعی کنید داستان و روایتی از برند خود ارائه داده و مهمترین دستاوردها را مطرح کنید. سعی کنید به مخاطب احساس اطمینان خاطر و اعتماد دهید.
۱۳.بیلبوردهای تبلیغاتی
در سطح شهر، کنار اتوبان، روی پلهای عابر پیاده و جاهای دیگر همیشه بیلبوردهای تبلیغاتی میبینیم. تبلیغاتی که در نگاهی چند ثانیهای قرار است یک برند یا محصول خاص را به ما معرفی کنند.
شاید در نگاه اول این موضوع چندان مهم به نظر نرسد ولی توجه کنید هویت بصری برندهای معروف در سطح جهان نیز از راه استفاده از همین قدمهای کوچک و ناچیز بوده است زیرا طراحی هویت بصری صرفاً انجام یک کار نیست بلکه انجام دادن مجموعهای از فعالیتهاست که برای برند هویت میآفریند.
در آموزش طراحی هویت بصری گفته میشود بیلبوردهای تبلیغاتی نباید مخاطب را گیج کنند یا پیامی طولانی عرضه کنند. از آنجا که مخاطب فقط به صورت لحظهای و گذرا قرار است به شما نگاه کند باید صاف و مستقیم بروید سر اصل مطلب! حرف خود را بزنید و اجازه دهید آن حرف در خاطره مخاطبتان ثبت و ضبط شود.
۱۴.آگهیهای دیجیتال
این روزها کمتر کسب و کار و برندی پیدا میشود که سراغ آگهیهای دیجیتال و تبلیغ در فضای مجازی نرود. شبکههای اجتماعی فرصتی برای برندها و کسب و کارها فراهم کردهاند تا هویت بصری خود را از طریق پلتفرمهای مختلف به نمایش بگذارند.
هویت بصری برندهای معروف در سطح جهان با استفاده از شبکههای اجتماعی و آگهیهای دیجیتال در رسانههای مختلف بوده است. هر رسانهای شکل خاص تبلیع خودش را دارد بنابراین آموزش طراحی هویت بصری در شبکههای اجتماعی مختلف از ضروریاتی است که هر برند باید نسبت به آن آگاهی داشته باشد.
۱۵.پروفایل آنلاین
اجزای هویت بصری فقط در ظاهر بیرونی و خارجی شما نیست بلکه حضور و شخصیت آنلاین برند نیز با مخاطب ارتباط و پیوند برقرار میکند. بنابراین حضور آنلاین نیز یکی از مهمترین اجزای هویت بصری است. صفحات شبکههای اجتماعی، وبسایتها و حتی آدرس ایمیل نیز میتواند در دید مخاطب نسبت به هویت، شخصیت و اعتبار برند شما اثرگذار باشد.
مجموع این ارتباطاتی که مخاطب در شبکههای اجتماعی با برندتان برقرار میکند باعث میشود که تصویری کامل از کلیت شرکت در دستش قرار گیرد بنابراین در مراحل طراحی هویت بصری برند باید حتماً به شخصیت و حضور آنلاین خود نیز توجه داشته باشید.
سخن پایانی
چرا باید به اجزای هویت بصری اهمیت بدهیم؟ نکته اینجاست که هویت یک برند مثل هویت یک انسان فقط با یک عنصر و جزء تشکیل نمیشود. فکر کنید موقع تربیت فرزند به او بگویید که تنها خود را با ملیتش بشناسد. هیچ چیزی در مورد خانواده، نام، جهان بیرونی، جنسیت و دیگر عناصر تشکیلدهنده هویت نداند.
او دچار بحران از همگسیختگی شخصیت خواهد شد. هویت برند نیز شبیه به همین است. وقتی میخواهید هویت بصری برند خود را شکل دهید فقط یک بروشور یا لوگوی خوب شما را نجات نمیدهد، خاص نمیکند، هویت مجزا نمیسازد. بلکه مجموع تمام این پانزده موردی که ذکر کردیم به شما شخصیتی منحصر به فرد میدهند.
اجزای هویت بصری ممکن است با توجه به برند و کاری که انجام میدهید تغییر کنند ولی کارایی کلی هویت بصری برای همه برندها یکسان است. هویت بصری کاری میکند که مخاطب با شما، شخصیت برندتان، محصولاتتان و خدماتی که ارائه میکنید ارتباط برقرار کند و به شما و کارتان احترام بگذارد! اگر خو را جذب کنید تبدیل به مشتری وفادارتان خواهد شد.
سؤالات متداول:
- آیا طراحی داخلی یکی از اجزای هویت بصری در همه برندهاست؟
خیر طراحی داخلی فقط در جایی کارایی دارد و از اجزای هویت بصری شناخته میشود که برند یا فروشگاه مورد نظر مکانی واقعی در دنیای بیرونی باشد. در غیر این صورت طراحی داخلی در هویت بصری نقشی ندارد.
- چرا هویت بصری برند مهم است؟
چون شما همیشه در حال برقراری ارتباط با مخاطب هستید و دنبال کسانی میگردید که کار شما را معتبر بدانند و تبدیل به مخاطبین یا مشتریان وفادار شوند. این اتفاق فقط زمانی رخ میدهد که شما با ایجاد هویت بصری مناسب آنها را به خود جذب کرده و از طریق این فرایند ایجاد اعتماد و اعتبار کنید.