فهرست مطالب
همه چیز درباره استراتژی برند
استراتژی در برند فرآیند تعریف و اجرای اقداماتی است که نحوه درک شدن برندتان توسط مخاطین هدف را شکل میدهد. این شامل ایجاد یک هویت واضح و ثابت برای برند، انتقال ارزشهای مورد نظرتان در هویت سازمانی و ارائه یک تجربه مثبت و جذاب از برند است که مخاطب به آن علاقهمند شده و آن را دنبال کند.
استودیو برندینگ زیسا اعتقاد دارد هویت برند یعنی بتوانید پیام خود را در تصاویر، صداها، کلمهها و هر جایی که مخاطب در آنجا با برندتان ارتباط برقرار میکند بیان کنید. این شامل عناصری است که برند شما را قابل تشخیص و متمایز میکند؛ مانند لوگو، پالت رنگی، تایپوگرافی، تصاویر، لحن صدا و شخصیتی که از برند نشان میدهید.
هویت بصری برند زیرمجموعهای از هویت برند شماست که بر جنبههای گرافیکی تمرکز دارد. نام تجاری شما شامل انتخابهایتان در زمینه طراحی است که پیام و هویت برندتان را از طریق عناصر بصری منتقل میکند؛ مانند اشکال، نمادها، تصاویر، عکسها، فیلمها، انیمیشنها و تصاویر گرافیکی.
استراتژی برند برای ایجاد یک هویت قوی و بهیادماندنی ضروری است. شما را از رقبا متمایز میکند و با مشتریانی که دارید ارتباطی نزدیک و مستقیم برقرار میکند. این به شما کمک میکند:
- برند خود را با اهداف و چشمانداز کسبوکار خود هماهنگ کنید
- بازار هدف و خصوصیات مشتری خود را تعریف کنید
- برند خود را از سایر مارکهای مشابه یا رقیب متمایز کنید
- ارزش پیشنهادی و مزایای منحصر به فرد خود را به مشتریان منتقل کنید
- اعتماد و اعتبار ایجاد کنید و وفاداری مشتریان با برند را افزایش دهید
- یک تصویر منسجم و ثابت در تمام نقاط ارتباط مشتری با برند ترسیم کنید
- افزایش آگاهی و شناخت برند
- افزایش رضایت و حفظ مشتری
- افزایش فروش و درآمد
چگونه استراتژی در برند ایجاد کنیم؟
ایجاد استراتژی در برند نیاز به یک درک کامل از کسب و کار، بازار و مشتریان دارد. همچنین شامل یک رویکرد خلاقانه و استراتژیک برای توسعه و پیادهسازی هویت برندتان میشود. در اینجا چند مرحله وجود دارد که میتوانید برای ایجاد یک استراتژی موفق در برندینگ آنها را دنبال کنید:
محاسبه کنید
یک حسابرسی دقیق از وضعیت برند انجام دهید. محاسبه کردن برند شامل تجزیه و تحلیلی از عملکرد فعلی برند، نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیداتی است که با آن روبهرو هستید. این به شما کمک میکند تا ارزیابی کنید که برندتان چقدر با اهداف تجاری هماهنگ است، چگونه با رقبا مقایسه میشود، مشتریان چگونه آن را درک میکنند و در چه زمینههایی نیاز به بهبود یا تغییر دارند.
هدفگذاری
هدف برند خود را مشخص کنید. هدف برند دلیل وجود برند در فراسوی چارچوب کسب درآمد است. این ارزش یا مأموریت اصلیای است که تجارت شما را هدایت میکند و الهامبخش مشتریانتان میشود. هدف برند باید به سؤالاتی پاسخ دهد: چرا این کار را انجام میدهید؟ چه مشکلی را حل میکنید یا چه نیازی را برطرف میکنید؟ چگونه تأثیر مثبتی بر جهان یا زندگی مشتریان خود میگذارید؟
شناسایی شخصیت مخاطب
مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید. مخاطبان هدف گروه خاصی از افراد هستند که به احتمال زیاد از شما خرید میکنند یا از محصولات یا خدماتی که ارائه میکنید سود میبرند. برای تدوین استراتژی در برند باید بدانید که آنها چه کسانی هستند، چه میخواهند، به چه چیزهایی نیاز دارند، برای چه چیزهایی ارزش قائل هستند، چه انتظاراتی دارند و چگونه رفتار میکنند.
شما میتوانید از ابزارهایی مانند تحقیقات بازاری، نظرسنجی بین مشتریان، مصاحبهها، گروههای متمرکز، شخصیتها و نقشههای سفر خریدار برای به دست آوردن بینش در مورد مخاطبان هدف استفاده کنید.
UVP را توسعه دهید
ارزش پیشنهادی خاص خود (UVP) را توسعه دهید. UVP بیانیهای است که به طور خلاصه میگوید که چه چیزی برند شما را از دیگران متمایز میکند و چرا مشتریان باید شما را به جای آنها انتخاب کنند. این باید مزایا یا نتایج اصلیای را که به مشتریان خود ارائه میدهید و آنها نمیتوانند در جای دیگری به دست آورند برجسته کند.
UVP باید واضح، مختصر، قانعکننده و مرتبط با مخاطبان هدف باشد. نام تجاری، لوگو و شعار خود را شکل دهید. نام برند، لوگو و شعارتان باید قابل مشاهدهترین عناصر هویت برند شما هستند و باید برای استراتژی در برند توجه ویژهای به آنها داشته باشید. باید هدف برند، UVP، شخصیت و لحن صدای شما را منعکس کنند. آنها همچنین باید به یاد ماندنی، جذاب، برای تلفظ آسان و متمایز از برندهای دیگر در صنعت یا جایگاه شما باشند.
رنگبندی مناسب را انتخاب کنید
پالت رنگ، تایپوگرافی، تصاویر و سایر عناصر طراحی خود را انتخاب کنید. اینها اجزای هویت بصری هستند که پیام برند و هویت شما را از طریق نشانههای بصری منتقل میکنند. آنها باید با نام برند، لوگو و شعار شما سازگار باشند و زیباییشناسی هماهنگ و جذابی برای برندتان ایجاد کنند. رنگبندی و به طور کلی اجزای هویت بصری در شکلگیری استراتژی در برند بسیار مهم است. همچنین باید در نظر داشته باشید که چگونه این عناصر در رسانهها و پلتفرمهای مختلف مانند چاپ، وب، رسانههای اجتماعی و ویدیویی کار میکنند.
لحن برند را مشخص کنید
صدا و لحن برند خود را تعیین کنید. صدای برندتان راهی است که از طریق کلمات با مشتریان خود ارتباط برقرار میکنید. این نشاندهنده شخصیت، ارزشها و نگرش برند شماست. لحن برندتان، تنوع صدایی که برای برند انتخاب میکنید بسته به زمینه، موقعیت یا مخاطب تعیین میشود.
این نشان میدهد که چگونه صدای برند خود را برای انتقال احساسات یا حالات مختلف تطبیق میدهید. شما باید صدا و لحن منسجم و ثابتی را در تمام عرصههای ارتباطاتی برند خود داشته باشید؛ مانند محتوای سایت، پستهای بلاگ، ایمیلها، پستهای شبکههای اجتماعی و تبلیغات.
گایدلاین یا راهنمای برند ایجاد کنید
باید برای استراتژی در برند یک گایدلاین طراحی کنید. راهنمای سبک برند سندی است که قوانین و دستورالعملهای استفاده صحیح و مداوم از عناصر برند را مشخص میکند. این به شما کمک میکند تا تصویر یکپارچه و منسجم برند را در تمام نقاط ارتباط با مخاطب حفظ کنید و از سردرگمی یا ناهماهنگی بین اعضای تیم، شرکا یا فروشندگان خود جلوگیری کنید. گایدلاین استفاده از برندتان باید شامل اطلاعاتی مانند:
- هدف برند شما، UVP و مخاطبان هدف
- نام برند، لوگو و برچسب و نحوه استفاده صحیح از آنها
- پالت رنگی، تایپوگرافی، تصاویر و سایر عناصر طراحی و نحوه اعمال آنها در رسانهها و پلتفرمهای مختلف
- صدا و لحن برند و نحوه نوشتن برای کانالها و اهداف مختلف
- بایدها و نبایدهای برند و نمونههایی از اقدامات خوب و بد
اجرایی کردن استراتژی در برند چطور است؟
حالا نوبت آن میرسد که استراتژی در برند خود را اجرایی کنید. هنگامی که استراتژی برند و راهنمای سبک خود را ایجاد کردید، باید آنها را عملی کنید. شما باید هویت برندتان را در تمام نقاط ارتباطی برند با مخاطب خود اعمال کنید؛ مانند سایت، محصولات نمایشی رسانههای اجتماعی، کمپینهای بازاریابی ایمیلی، بستهبندی محصول، طراحی فروشگاه، خدمات مشتری و غیره.
شما همچنین باید استراتژی برند خود را با اعضای تیم، شرکا یا فروشندگان در میان بگذارید و اطمینان حاصل کنید که آنها از دستورالعملها و استانداردهای برندتان پیروی میکنند.
استراتژی در برند را نظارت و ارزیابی کنید زیرا ایجاد استراتژی برند به یکباره اتفاق نمیافتد. این کار یک فرآیند دائمی است که نیاز به نظارت و ارزیابی همیشگی دارد. شما باید اثربخشی استراتژی در برند و تأثیر آن بر اهداف کسبوکار و رضایت مشتری را بسنجید.
همچنین باید تغییرات بازار، صنعت یا ترجیحات مشتری را پیگیری کنید و استراتژی برند خود را بر اساس آن تنظیم کنید. میتوانید از ابزارهایی مانند تجزیه و تحلیل، بازخورد، نظرسنجی یا بررسی آمار برای جمعآوری دادهها و بینشهای مربوط به عملکرد برند خود استفاده کنید.
نتیجهگیری
استراتژی برند پایه و اساس ایجاد هویت برندی قوی و به یاد ماندنی است که مشتریان را جذب و حفظ میکند. این شامل ایجاد یک هویت تجاری روشن و ثابت است که اهداف، ارزشها و شخصیت تجاری شما را منعکس میکند. همچنین شامل UVP و ارائه تجربهای مثبت و جذاب از برند است.
با دنبال کردن مراحل ذکر شده در این مقاله میتوانید یک استراتژی برند موفق ایجاد کنید که به شما کمک میکند از رقبا متمایز شوید و کسبوکار خود را توسعه دهید. به یاد داشته باشید که همیشه مخاطبان هدف را در اولویت بگذارید، حرفهای و اصیل باشید و در تمام نقاط ارتباطی برند با مشتری ثبات و انسجام را حفظ کنید.
خلق استراتژی در برند به شما کمک میکند تا بتوانید هویت سازمانی خود را تقویت کنید و آن را به گونهای تنظیم کنید که مشتری با شخصیت سازمان شما آشنا باشد. ما در زیسا به شما خدمات استراتژی در برند را ارائه میکنیم و در زمینه مشاوره در برندینگ تلاش میکنیم تا به شما نقاطی که لازم است در آنها فعالیت کنید و پیشرفت کنید را نشان دهیم.