بارگذاری

مراحل اساسی طراحی هویت بصری | قدم به قدم

مراحل طراحی هویت بصری قدم به قدم

فهرست مطالب

مراحل طراحی هویت بصری

انجام مراحل اساسی طراحی هویت بصری برای یک برند گام مهمی در شکل دادن به تصویری ثابت و قابل تشخیص برای آن برند است. مخاطبین شما قرار است از طریق این تصویر با شما ارتباط برقرار کنند. یک هویت بصری خوب، شخصیت، ارزش‌ها و فعالیت‌های یک برند را به مخاطبان هدف منتقل می‌کند و به آن‌ها نشان می‌دهد هنگام مواجهه با برند شما دقیقاً با چه چیزی رو به رو می‌شوند.

ما در این مقاله از استودیو برندینگ زیسا قصد داریم با توجه به نمونه هویت بصری موجود در بازار و برندینگ تلاش کنیم تا گام به گام تمام مراحل طراحی هویت بصری را برررسی کنیم و ببینیم چطور می‌توانید یک هویت بصری مناسب که بتواند برندینگ شما را به شکلی دقیق و کامل انجام دهد را به دست بیاورید.

 

سفارش هویت بصری استودیو زیسا

 

گام اول از مراحل اساسی طراحی هویت بصری: درک هویت برند

گام اول به دست آوردن درک کاملی از برند است. این شامل تحقیق در مورد تاریخچه شرکت، ماموریت، ارزش‌ها، مخاطبان هدف و رقبا می‌شود. انجام مصاحبه‌ها با سرمایه‌گذاران اصلی، برای فهم بهتر نقاط قوت و ضعف برند و آرمان‌های آینده مفید است.

گام دوم: تعیین ماهیت برند

پس از جمع‌آوری اطلاعات، ماهیت یا ویژگی‌های اصلی برند را تعیین کنید. چه چیزی برند را متمایز می‌کند؟

هویت بصری برند چه احساسات و ارزش‌هایی را باید در مخاطبان القا کند؟

این گام پایه‌ای برای فرآیند طراحی است. در واقع شما در این مراحل دارید تصمیم‌گیری‌هایی راجع به هویت برند انجام می‌دهید. هرچه به طور مشخص‌تر درباره آن تصمیم‌گیری کنید و وضوح بیشتری در درک برند داشته باشید، نتیجه طراحی بهتر خواهد بود و ادامه مراحل طراحی هویت بصری آسان‌تر می‌شود.

مراحل طراحی هویت بصری برند

گام سوم: ایجاد استراتژی برند

یک استراتژی جامع برای برندینگ ایجاد کنید که جایگاه برند، پیام‌رسانی و عناصر بصری را مشخص کند. این استراتژی به عنوان یک مستند راهنما در طول مراحل اساسی طراحی هویت بصری عمل می‌کند و در آینده به حفظ ثبات و انسجام کمک می‌کند.

گام چهارم: طراحی لوگو

لوگو سنگ بنای هویت بصری برند است. باید ساده، قابل یادآوری و بازتاب‌دهنده شخصیت و ارزش‌های برند باشد. لوگو می‌تواند به صورت متنی، مخفف متن یعنی مثل یک حرف یا واژه، تصویری، طرح گرافیکی یا ترکیبی از این عناصر باشد. حالا گفتن این‌که لوگو را باید بر این اساس طراحی کنیم آسان است.

هر کس که تا حد مقدماتی با این‌که هویت بصری چیست آشنا باشد می‌داند که لوگو یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی هویت بصری است. سؤال این جاست که چطور باید لوگو را طراحی کنیم؟

  • نمودارکشی: شروع کار از نمودار کشیدن از ایده‌های مختلف لوگو به صورت دستی روی کاغذ، با تجربه‌های مختلف از شکل‌ها، نماد‌ها و انتخاب‌های تایپوگرافی است. یعنی اول باید طرح‌های اولیه متعددی بکشید. در این مرحله، بهتر است هویت و مخاطبان هدف برند را در نظر داشته باشید و سعی کنید طراحی را بر آن اساس بکشید.
  • طراحی دیجیتال: پس از کشیدن چند نمودار، به نرم‌افزار طراحی دیجیتالی مانند Adobe Illustrator بروید و نسخه‌برداری از نمودار‌های لوگو را ایجاد کنید. سعی کنید طرح‌هایی که دستی و روی کاغذ کشیدید را در نرم‌افزار به خوبی ترسیم کنید. این کار به اندازه‌گیری آسان بدون کاهش کیفیت کمک می‌کند.
  • انتخاب رنگ: انتخاب رنگ‌هایی که با شخصیت برند هماهنگ هستند و با مخاطبان هدف ارتباط برقرار می‌کنند. در این مرحله، روان‌شناسی رنگ‌ها و نحوه‌ی تحریک احساسات خاص را در نظر بگیرید. ببینید چه رنگی می‌تواند دقیق‌تر پیام برند را مشخص کند. سعی کنید با روان‌شناسی رنگ‌ها آشناتر شوید. ما قبلاً خیلی مفصل درباره این موضوع صحبت کردیم.
  • انتخاب قلم: انتخاب مجموعه‌ای از فونت‌ها برای سرتیتر، زیرتیتر و متن‌ها که با لوگو هماهنگی دارند و مخاطب در مواجهه با لوگو با آن‌ها مواجه می‌شود نیز لازم و ضروری است.

گام پنجم: طراحی عناصر بصری پشتیبان

با داشتن لوگو، روی طراحی عناصر بصری پشتیبان تمرکز کنید که هویت بصری برند را تقویت می‌کنند. این عناصر شاید در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسند ولی در واقع از اهمیت بالایی برخوردارند و می‌توانند اثر بالایی روی جایگاه برند شما و هویت بصری داشته باشند.

  • پالت رنگی: یک پالت رنگی یکپارچه بسازید که با لوگو هماهنگی داشته باشد و در تمام اجزای هویت بصری برند قابل استفاده باشد. رنگ‌های اصلی و ثانویه را برای تنوع انتخاب کنید. سعی کنید یکپارچگی و انسجام رنگ‌ها حفظ شود.
  • فونت: یک مجموعه از فونت برای کار‌های مختلف و بخش‌های مختلف استفاده کنید. فونت روی ذهن مخاطب از هویت برندتان اثرگذار است و بنابراین در انتخاب آن باید دقت کنید. اگر کارتان رسمی است از فونت‌هایی استفاده کنید که لبه‌های تیزتر دارند.
  • سبک تصاویر: سبک تصاویری که به طور مداوم در ارتباط با برند استفاده می‌شوند را معین کنید. این می‌تواند شامل عکس‌ها، نقاشی‌ها یا کار‌های گرافیکی باشد که با هویت برند مطابقت داشته باشند.
  • آیکون‌ها: یک مجموعه آیکون ایجاد کنید که برای نمایش محصولات، خدمات یا ویژگی‌های مختلف استفاده شوند. آیکون‌های خاص باعث می‌شوند که تمایز شما نسبت به دیگران مشخص‌تر شود و مخاطب هدف ارتباط نزدیک‌تری با برند برقرار نماید.

گام ششم: طراحی فرهنگ تبلیغاتی برند

فرهنگ تبلیغاتی برند شامل انواع محتوا‌های تبلیغاتی و برخورد‌هایی است که برند با مخاطبان خود برقرار می‌کند. مثلاً کارکنان شرکت اپل می‌دانند در فروشگاه‌ها چطور باید با مخاطب برخورد کنند و دستورعمل‌های خاصی برای آن دارند. هر شرکت فرهنگ مخصوص به خودش را دارد. برای موارد زیر باید قالب‌هایی بسازید تا فرهنگ تبلیغاتی برندتان روشن شود:

  • کارت ویزیت: یک کارت ویزیت حرفه‌ای و به‌یادماندنی طراحی کنید که لوگو، رنگ‌های برند و اطلاعات تماس را شامل شود.
  • سربرگ: با ایجاد سربرگی که حاوی اطلاعات تماس برند باشد، از ثبات و انسجام در تمام جنبه‌های ارتباطات نوشتاری اطمینان حاصل کنید.
  • بروشور‌ها و کاتالوگ: قالب‌هایی برای محتویات تبلیغاتی ایجاد کنید که هویت بصری برند و پیام‌رسانی آن را حفظ کنند. بروشور و کاتالوگ می‌تواند گزینه‌ای بسیار مناسب برای معرفی محصولات، ارزش‌ها، هویت و شخصیت برند باشد و به راحتی مخاطب را با شما و کارتان آشنا می‌کند.
  • گرافیک شبکه‌های اجتماعی: قالب‌هایی برای پست‌ها، تصاویر پروفایل و تصاویر کاور شبکه‌های اجتماعی طراحی کنید تا هماهنگی را در پلتفرم‌های مختلف حاصل کنید. این هماهنگی باعث می‌شود هر گاه مخاطب وارد پلتفرمی مربوط به شما شد احساس کند به خانه دوستی آشنا آمده است
  • طراحی وب‌سایت: یک وب‌سایت جذاب و مورد پسند کاربر طراحی کنید که با هویت بصری تعیین شده برند همخوانی داشته باشد. از پالت رنگی، فونت و سبک تصاویری که قبلاً انتخاب کردید، استفاده کنید.

طراحی هویت بصری با کمترین قیمت

گام هفتم: تهیه نمونه دفترچه هویت بصری

دفترچه هویت بصری یا راهنمای برند برای حفظ ثبات در تمام نقاط ارتباطی برند با مشتری و طراح بسیار مهم است. این دفترچه به عنوان یک مرجع برای همه افرادی که از برند استفاده می‌کنند، عمل می‌کند. این موارد را در دفترچه هویت بصری ذکر کنید:

  • استفاده از لوگو: دستورالعمل‌های مورد نیاز برای روش استفاده از لوگو را مشخص کنید. از جمله حداقل اندازه، فضای خالی و تغییرات رنگی که از نظر شما مجاز هستند. نتیجه همه کار‌هایی که برای طراحی لوگو در مراحل اساسی طراحی هویت بصری کردید را باید مطرح کنید.
  • استفاده از رنگ: اطلاعات مربوط به پالت رنگی اصلی و ثانویه را ارائه دهید و راهنمایی‌هایی برای استفاده از رنگ‌ها در شرایط مختلف ارائه دهید.
  • استفاده از فونت: نحوه استفاده از فونت‌ها در انواع محتوا‌ها را توصیف کنید.
  • سبک تصاویر: سبک‌های تصاویر مجاز را توضیح دهید و نمونه‌هایی از نحوه صحیح و ناصحیح استفاده از آن‌ها بیاورید.
  • سبک زبانی: سبک زبانی برند، انتخاب واژگان و راهنمایی برای ارتباط دائم را تعیین کنید.
  • نمونه‌های اجرایی: نمونه‌هایی از نحوه صحیح و ناصحیح اجرای اجزای هنویت بصری برند را آورده و نکاتی را که باید در طراحی‌های آتی رعایت شود، شرح دهید.

گام هشتم: آزمون و اصلاح

قبل از نهایی کردن هویت بصری، آن را در انواع پلتفرم‌ها و رسانه‌ها تست کنید. نظرات مخاطبان هدف و یا سرمایه‌گذاران را جمع‌آوری کنید. تنظیمات لازم را برای اطمینان از این‌که هویت بصری برند به خوبی نمایان می‌شود، انجام دهید. سعی کنید با آزمون و خطا به نتیجه دل‌خواه برسید. آزمون و اصلاح یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی هویت بصری پیش از تأیید نهایی آن است.

گام نهم: راه‌اندازی و نظارت بر عملکرد

با تأیید نهایی هویت بصری، برند را در هر جا که با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند، از جمله کانال‌های فیزیکی و دیجیتال راه‌اندازی کنید. به‌طور مداوم هویت بصری را نظارت کنید و از ثبات در ارتباطات برند با مخاطبین اطمینان حاصل کنید. به این صورت توانستید تمام مراحل طراحی هویت بصری را پشت سر بگذارید. اما فقط یک مرحله باقی می‌ماند!

گام دهم: تکامل با برند

هویت بصری برند ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد تا همچنان به‌روز و جدید باقی بماند. در دوره‌های مختلف عملکرد برند را ارزیابی کرده و تغییرات لازم را با حفظ ماهیت برند اعمال کنید. این تکامل را در شکل‌گیری هویت بصری برند‌های معروف به خوبی مشاهده می‌کنیم. تغییر همواره برای ارتباط مؤثر لازم است.

جمع‌بندی

در این مقاله مهم‌ترین مراحل طراحی هویت بصری را بیان کردیم و گفتیم چطور می‌توانید یک هویت بصری قدرتمند و مفید را برای مخاطب خود ایجاد کنید. ده گام اصلی و مهم در مراحل اساسی طراحی هویت بصری را شمردیم و مهم‌ترین جنبه‌هایی که در هر کدام باید توجه کنید را نیز بیان کردیم. امیدوارم که بتوانید برای برند خود هویت بصری قدرتمندی را با استفاده از این راهنما خلق کنید!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا