فهرست مطالب
تحلیل و بررسی هویت بصری برند علی بابا
یکی از معروفترین و موفقترین برندهای حال حاضر ایران «علی بابا» است. بررسی هویت بصری علی بابا به دلیل تغییراتی که اخیرا در آن رخ داده میتواند جالب باشد.
این پلتفرم خدمات مسافرتی توانسته در سالهای اخیر فضایی منحصر به فرد و جذاب برای مخاطبین و مشتریان فراهم کند. بنابراین میتوانیم از دستورعملهای آنها در طراحی و ایدهپردازیهایشان راهکارهایی برای طراحی هویت بصری برند پیدا کنیم.
هویت بصری علی بابا اخیراً دچار تغییراتی شد و آنها اصطلاحاً ریبرندینگ انجام دادند. در بیانیهای که در خود سایت علی بابا منتشر شده آمده است:
«حضور علیبابا در جهانهای متفاوت سفر که همزمان با هم و به فراخور نیازهای متنوع هر مسافر بروز و ظهور مییابند، به طراحی طیف گستردهای از طرحها ترجمه شده تا هویت جدید برند علیبابا با خاصیت “تحول مداوم سفر” منطبق و همراستا باشد.»
همان طور که میبینید این برند توانسته برای لوگوی جدید خود یک داستان جذاب و منحصر به فرد طراحی کند. حال در ادامه این مقاله از استودیو زیسا قصد داریم اصول هویت بصری برند علی بابا را با توجه به ادعاهای خود طراحان بررسی نماییم.
اصول طراحی هویت بصری علی بابا چیست؟
اصول دیزاین یا طراحیای که علی بابا به کار برده برای این است که تجربه کاربر از این برند منسجم و نزدیک باشد. این برند اصول خود را در پنج عنصر مختلف تقسیمبندی کرده است:
طراحی استراتژیک
به گفته خالقان و بنیانگذاران این برند، علی بابا راهکاری کامل درباره موضوع مسافرت و گردشگری ارائه کرده است. یعنی فضایی که به کاربر اجازه میدهد به راحتی معضلات و مشکلات سفر را حل کند. دیزاینی که علی بابا در هویت بصری برند طراحی کرده تلاش میکند که در راستای همین موضوع و همین اصل باشد. یعنی طراحی در خدمت حل مسائل ارتباطی و کسب و کاری است.
طراحی خلاق
یکی دیگر از اصول اساسی در مراحل طراحی هویت بصری برند علی بابا استفاده از خلاقیت است چرا که نوآوری از اساسیترین صفات این برند است. خلاقیت در طراحی هویت بصری برندهای معروف یکی از عناصر اساسی است. به همین خاطر آنها تلاش کردند تا خلاقیت را به عنوان یک مدل ذهنی در فرایند دیزاین وارد کنند که باعث شود خروجی طراحی جاندار و پویا باشد.
کمینهگرایی طراحی
هوشمندی شخصیت برند علی بابا یعنی اینکه آماده و حاضر است و در تمام محدودیتها میتواند برای مخاطبش فرصت ایجاد کند. کمینهگرایی خصوصیتی در طراحی است که علی بابا قصد داری هوشمندیاش را در آن مجسم کند. طراحی سایت و دیگر قسمتهای هویت بصری علی بابا طوری بوده که کمترین استفاده از عناصر فرمی در آن باشد. یعنی هر چیزی که تعریف یا کارکرد روشنی ندارد از طراحی حذف میشود.
طراحی پویا
از آنجایی که برند علی بابا در تمامی مراحل مسافرت همراه مشتریان است باید خود را با شرایط گوناگون آماده کند. آمادگی یعنی پویایی و به همین دلیل است که برند علی بابا سعی کرده پویایی را به شکلی کامل در طراحی برند آماده کند.
طراحی متمایز
نگاه برند علی بابا به مفهوم سفر باعث شده آنها به طراحی متمایز رو بیاورند. سفر همیشه با تغییر و تفاوت همراه است و در طراحی علی بابا یکی از اصولیترین مفاهیم است. در هر جنبه و موقعیتی در کنار اینکه پیشنهادی نوآورانه و خلاقانه ارائه میشود، تمایز آن موقعیت ارتباطی نیز در نظر گرفته میشود که برگرفته از نوع نگاه برند علی بابا به مفوم سفر است.
میبینید که یک برند معروف در طراحی هویت بصری چطور با فکر و هوشمندانه عمل میکند؟ تک تک جزئیات از طراحی لوگو، دیزاین، انتخاب رنگها و حتی کوچکترین سایهها باید بر مبنای این اصول باشند تا هویت بصری علی بابا مطابق خواسته اصلیشان برای برقراری ارتباط مخاطب با آنان باشد.
تحلیل هویت بصری برند علی بابا
وقتی هویت بصری برند علی بابا معرفی شد افراد زیادی نظرات مثبت و منفی خود را چه تخصصی و چه غیر تخصصی ارائه کردند. از نظر بسیاری از افراد لوگویی که علی بابا طراحی کرده بسیار مناسب است.
نکته جالب توجه در برند علی بابا مسأله ماجراجویی یا آرکتایپی است که انتخاب میکنند. شخصیت علی بابا در داستان خاصش شخصیتی رادیکال و ماجراجوست ولی طراحی هویت بصری علی بابا بسیار محتاطانهتر بوده است.
نکته دیگری که باید در زمینه هویت بصری علی بابا در نظر گرفت این است که لوگوتایپ فارسی ندارد. به نظر میرسد که این نقطه ضعفی ضروری برای برندی با این شهرت و محبوبیت است.
برخی از طراحان باور دارند که جنبههای جادویی و خلاقانه ماجرای هویت بصری علی بابا در آینده و در جهت تناسب با شخصیت علی بابا در دنیای جادویی و افسانهایش در ادامه تکامل خواهند یافت.
طراحان میگویند که قضاوت زود است و احتمالاً باید دید در آینده علی بابا چه تغییراتی در جهت هویت بصری جدیدش به وجود خواهد آورد.
اگر این تحلیل را با یک جمله پایان ببریم خوب است که برگردیم سراغ بیانیه ریبرندینگ این پلتفرم که در جمله آخرش گفته شده: «میخواهیم مثل همیشه همسفرِ سفری باشیم که از دامنه خیال تا مرور خاطرات شیرین وسعت دارد.» شاید این برند بتواند با هویت بصری جدیدش مسیری تازه و سفری تازه برای مخاطبینش به وجود بیاورد.
سخن آخر
هویت بصری علی بابا مشتمل بر اصول مختلفی است و قدمهایی که برای طراحی لوگو و بخشهای مختلف طراحی سایت در نظر گرفته شده همگی بر اساس اهدافی بوده که این برند قصد داشته به مخاطب منتقل کند.
با این وجود نمیتوان هویت بصری علی بابا را بدون نقص دانست و باید توجه کرد که این برند همواره در حال تغییر، تحول و تکامل است. میتوان تصور کرد که این برند توانسته به خوبی تغییر و ریبرندینگ را مدیریت کرده و داستانی جذاب برای پلتفرم خود بیان کند.
همه اینها در کنار هم به موفقیتشان میافزاید و باعث برقراری ارتباطی دوستانه و وفادارانه بین برند و مشتریان میگردد.
سؤالات متداول:
این شرکت پنج اصل اساسی را برای طراحی برند خود مطرح کرده است. آنها به طراحی استراتژیک، خلاق، پویا و متمایز باور دارند و علاوه بر اینها به دلیل نگرش خاصی که به مفهوم سفر دارند، کمینهگرایی را یکی از اصول طراحی تلقی میکنند.
همان طور که از نامش پیداست برند علی بابا برگرفته از یک شخصیت داستانی در ماجراجوییهای سندباد است. این برند تلاش کرده با توجه به هویت و کارکتر این شخصیت، شکل و ساختار برند خود را نظم دهد. برند علی بابا به شکلی موفقیتآمیز توانسته تصویری خاص از برند خود ایجاد کند.