بارگذاری

کاربرد هویت سازمانی در ارگانها و سازمانها

کاربرد هویت سازمانی

فهرست مطالب

کاربرد هویت سازمانی

ما انسان‌ها به صورت طبیعی صفات و خصوصیات خاصی را به یک شخص یا چیز نسبت می‌دهیم و آن را به عنوان هویتشان تلقی می‌کنیم. دقیقاً همین موضوع را برای سازمان‌ها نیز انجام می‌دهیم و حتی گاهی این فرایند می‌تواند به صورت ناخودآگاه صورت گیرد. به همین دلیل است که کاربرد هویت سازمانی دارای اهمیت می‌شود.

سازمان‌ها می‌توانند داستان کسب و کارشان را مدیریت کنند و به آن شخصیت، هویت و تجربه‌ای منحصر به فرد اضافه کنند. حالا در این مقاله از زیسا قصد داریم بررسی کنیم که به طور کلی کاربرد هویت سازمانی چیست و چه نقشی می‌تواند در برندینگ داشته باشد.

هویت سازمانی چیست؟

هویت سازمانی تمام فعالیت‌های یک سازمان است و این‌که چطور خود را به عموم عرضه می‌کند. هویت سازمانی شامل رفتار، ارتباطات و نحوه فهمیده شدن برند توسط مصرف‌کنندگان می‌شود. یک هویت سازمانی قوی و فرهنگ قدرتمند شرکتی هر دو مهم هستند چون به سازمان اجازه می‌دهند نحوه شناخته شدن خود توسط مشتریان را مدیریت کنند.

 

ارزش هویت سازمانی

 

ارزش هویت سازمانی چیست؟

اگر هویت سازمانی به شکل منسجم به کار گرفته شود، ارتباطات با مشتریان بهتر می‌شود و پیچیدگی هنگام مواجهه با برند کاسته خواهد شد. همچنین استفاده از هویت سازمانی باعث افزایش وفاداری مشتریان و محافظت از خواسته‌های برند می‌گردد.

چه یک شرکت 500 نفره بزرگ باشید یا یک استارتاپ کوچک، هویت برای سازمان شما بسیار مهم است. داشتن هویت سازمانی قوی و مثبت مهم است چون مستقیماً به موفقیت یک کسب و کار و شکل‌گیری طرز فکر مشتریان و مخاطبین ارتباط دارد. کاربرد هویت سازمانی قوی این است که باعث می‌شود درک افراد از شرکت با اعتماد بیشتری همراه شود که این یکی از اصلی‌ترین فاکتور‌ها هنگام مارکتینگ و بازاریابی است.

تحقیقات نشانگر آن هستند که در میان مشتریانی که خرید‌های خود را دنبال می‌کنند، اکثریت پاسخ‌دهندگان (68%) هزینه بیشتری را صرف شرکت‌ها و برند‌هایی می‌کنند که به آن‌ها اعتماد بیشتری دارند. بخش زیادی از این اعتماد از طریق هویت سازمانی به دست می‌آید و باعث می‌شود مشتریان محصولات و برند شما را به آشنایان خود نیز معرفی کنند.

کارکرد هویت سازمانی فقط به این موضوع محدود نمی‌شود و می‌توان برای آن موارد دیگری را نیز ذکر کرد:

  • افزایش وفاداری مشتریان: هویت سازمانی که مطابق با ارزش‌های اصلی، اصول شرکت و اهدافش باشد باعث می‌شود مشتری بیشتر با برند ارتباط برقرار کند که این موضوع سبب افزایش وفاداری مشتریان به برند می‌شود.
  • بهبود اعتبار: یکی دیگر از موارد کارکرد هویت سازمانی، مخصوصا اگر همراه با خدمات‌رسانی قوی انجام شود این است که اعتبار برند بین مشتریان را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود عده بیشتری با اطمینان بیشتری از محصولات شما خرید کنند.
  • افزایش آگاهی نسبت به برند: اگر سازمان شما دارای هویتی قوی باشد یکی از موارد کاربرد هویت سازمانی این است که آگاهی داخلی و خارجی مخاطبین نسبت بهه برند را افزایش می‌دهد و همین موضوع سبب می‌شود که برند تقویت شود و جایگاه بیشتری نزد مخاطبین پیدا کند.
  • باعث ایجاد تمایز می‌شود: از نکاتی که باید به آن اشاره کنیم است که سازمان‌ها باید خودشان را از رقبا متمایز کنند. سازمان‌ها باید استراتژی مارکتینگ قوی‌ای داشته باشند که بخش مهمی از این استراتژی شامل متمرکز روی هویت سازمانی است.

مثال‌هایی از هویت سازمانی شرکت‌های بزرگ جهان

بعضی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان معیار‌هایی برای هویت سازمانی و دستورعمل برند خود تنظیم کرده‌اند. خوب است در این قسمت برای این‌که درک بهتری از کاربرد هویت سازمانی در دنیای واقعی پیدا کنید دو مورد از آن‌ها را بررسی کنیم:

  • برند Apple

شاید هیچ لوگویی و هیچ برندی به اندازه اپل در جهان شناخته‌شده‌تر نباشد. مؤلفه اصلی هویت سازمانی اپل خصوصی بودن آن است. این هویت بصری با هویت سازمانی منسجم باقی می‌ماند و تما محصولاتی که در قلمرو این شرکت تولید می‌شوند در همان اکوسیستم هستند و دقیقاً یک پیام را در تمام بسته‌بندی‌ها و محصولات ارسال می‌کنند.

فارغ از این‌که اپل برندش را خصوصی‌سازی کرده است، فرهنگ سازمانی خود را مطابق با برخی از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی تنظیم کرده و تلاش کرده جامعه مخصوص به خود را پرورش دهد. از سال 2008 این شرکت برنامه‌های آموزشی متنوعی را برای بیش از 3 میلیون مصرف‌کننده تهیه کرده است.

  • برند Starbucks

اگر قهوه‌خور باشید باشید حتماً نام برند معروف استارباکس باید به گوشتان خورده است. این تنها چیزی نیست که برند استارباکس به آن شهرت پیدا کرده. استارباکس کار فوق‌العاده در زمینه ایجاد یک فضای فوق‌العاده درون محیط داخلی کافی‌شاپ‌هایش انجام داده است و توانسته یک پیام واحد و منسجم را در سراسر فضا‌هایی که مشتریان با برند ارتباط برقرار می‌کنند ارسال کند.

علاوه بر این استارباکس همچنین در بسیاری از مسائل، مشکلات و چالش‌های اجتماعی وارد شده و مسئولیت اجتماعی و مدنی این برند را به شدت جدی می‌گیرد. در میان این تلاش‌ها استارباکس برای مهاجران و پناهندگان مشاغل زیادی فراهم کرده است. هویت سازمانی قوی و منسجم آن‌ها کمک کرده تا نه فقط یکی از بهترین کافه‌های زنجیره‌ای سراسر جهان شوند بلکه یکی از بهترین سازمان‌ها در هر بخشی محسوب شوند.

کارکرد هویت سازمانی در این است که اگر انسجام و قوت خود را برای مخاطب حفظ کند می‌تواند یک نقش مهم و اساسی در درک مخاطب نسبت به برند داشته باشد و اعتبار، شخصیت و هویت این برند را تا حد زیادی افزایش دهد. این برند‌ها توانسته‌اند به وضوح کاربرد هویت سازمانی را در زمینه برندینگ و تبلیغات نشان می‌دهد.

سخن پایانی

هویت سازمانی یکی از مهم‌ترین مفاهیم در برندینگ و تبلیغات است و می‌تواند به شما و برندتان کمک کند تا در دنیای کسب و کار یک جایگاه عالی پیدا کنید. کاربرد هویت سازمانی برای یک برند می‌تواند در شکل‌های مختلف تجسم پیدا کند و اثر قابل توجهی بر هویت و آینده برند داشته باشد.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا