فهرست مطالب
اهمیت مشاوره در برندینگ چیست؟ مشاوره رایگان برند
استیو جابز دنیا را این طور توصیف میکند: پر سر و صدا! اگر شرکت اپل برندینگ کسب و کارشان را تغییر نمیداد از مایکروسافت شکست میخوردند. سؤال اینجاست که استیو جابز چه کار متفاوتی انجام داد که توانستند از تمام رقبا پیشی بگیرند و برند خود را قوی کنند: مشاوره در برندینگ !
موفقیت راه آسانی ندارد. دقیقاً نمیشود یک مسیر کلی برای آن توصیف کرد. اپل درباره بینشش نسبت به تمام محصولات و خدمات دوباره فکر کرد و با این کار توانست به شکلی احساسی و معنادار با مشتریان ارتباط برقرار کند. استیو از قوانین و استراتژیهای اصلی رقیبانش پیروی نکرد بلکه مسیری جدید برای شرکت ترسیم کرد.
متأسفانه شرکتها همه نمیتوانند از روش اپل استفاده کنند و آن را انجام دهند. بهترین کار برای هر کسب و کار و شرکت برای اینکه بتواند برند خود را ویژه و منحصربهفرد کند و تجربهای فوقالعاده برای کاربر، مشتری یا مخاطبش ایجاد کند این است که از یک فرد حرفهای در این مسیر کمک بگیرد. مقاله امروز استودیو طراحی زیسا هم در مورد مشاوره برندینگ است!
مشاوره در برندینگ چیست؟
مشاوران برند تحلیل، راه حل و یک سری نکات بسیار کلی اما تخصصی پیرامون استراتژی بازاریابی ارائه میکنند. این کار را با تحلیل برند و اینکه چطور در مقابل رقبا فعالیت میکند انجام میدهند. مشاوران برند میتوانند شرکتهای کوچک را تبدیل به کسب و کارهای قدرتمند کنند. تحلیل مارکتینگ تا همین اندازه قدرتمند است. علاوه بر این مشاوران برند با بازاریابی محتوا، بررسی سایت، تحقیق کلمات کلیدی و خدمات ویدیویی سعی در ایجاد تغییر میکنند.
چرا باید مشاور برند استخدام کنیم؟
استراتژیستهای برند تحلیل بازار را انجام میدهند تا تحلیل دقیقی از رقابت در صنعت و کسب و کار شما پیدا کنند و ببینند دقیقاً مشتریان امروز در بازار چه میخواهند. از طریق این فعالیتها شرکتها میتوانند رقبای اصلی و کارشان را بشناسند و با استراتژی مناسب آنها را شکست دهند.
مشاوره در برندینگ به شما تحلیل رقابتی ارائه میکند که باعث میشود کسب و کارها متوجه شوند رقبا از چه کلمات کلیدیای استفاده میکنند و اینکه چطور میتوانند سایت و کمپینهای تبلیغاتی خود را طوری طراحی کنند تا این رقبا را شکست دهند و در بازار رقابتی برنده شوند. مشاور برند به شما کمک میکند تا درک بهتری از هویت برند و هویت بصری برند داشته باشید.
مشاور برند علاوهبراین به شما کمک میکند تا یک بررسی کامل و جامع از سایت خود داشته باشید. این موضوع به شما کمک خواهد کرد تا رنکینگ خود را در گوگل بررسی کنید و ببینید با چه کاری میتوانید وضیت سایت خود را بهتر و بهتر کنید.
چطور مشاور خوب برای برند را انتخاب کنیم؟
استخدام فرد خوب برای مشاوره در برندیگ میتواند یک چالش مهم برای شرکت و کسب و کارتان باشد. مخصوصاً این موضوع زمانی صادق است که برای اولین بار قصد استفاده از مشاور را دارید. بهترین راه این است که با سه یا نهایتاً پنج شرکت برندینگ مشورت کنید و در کل به دو شرکت برای انتخاب نهایی برسید.
استراتژیستهای برند میتوانند عمیقاً مجرب باشند علی الخصوص در مورد استفاده از کانالها و شبکههای اجتماعیای که در آن فعال هستند. به صورت ایدئال باید آژانسی برای مشاوره در برندینگ انتخاب کنید که بتواند هم طراحی و هم استراتژی به شما بدهد. ما در استودیو زیسا علاوه بر اینکه به صورت رایگان شبکههای اجتماعی، هویت بصری و به طور کلی شرایط برند شما را تحلیل میکنیم، خدماتی ارائه میکنیم که از طریق آنها میتوانید به خوبی نیازهای خود به طراحی، استراتژی و محتوا را نیز برطرف کنید.
مشاوه برندی را استخدام کنید که صرفاً هر کار که شرکت میکند را انجام نمیدهد بلکه مدیر عامل را به چالش میکشد تا از محیط امنش بیرون بیاید و در شرایط خلاقیت و نوآوری قرار گیرد. هرچند این را در ذهن داشته باشید که رویکرد مشاورین برند را میتوان با فرایندهای مختلف و نتایجی که از کارشان به دست میآید پشتیبانی کرد.
به همین اندازه مهم است که شریکی پیدا کنید که به بینش شما از شرکت باور داشته باشد و استراتژی برند را طوری تنظیم کند که با آن مطابقت کند. یک استراتژیست خوب برند کسی است که بتواند شرایط آینده شرکت را به خوبی تصور کند و بداند که چطور از برندینگ کسب و کار برای رسیدن موفقیتآمیز به آن شرایط استفاده کند.
مشاور برند باعث میشود که کسب و کارها روی اهدافشان متمرکز شوند و به شکلی ساختارمند اما در عین حال خلاقانه به آن اهداف برسند. به یاد داشته باشید که در برندینگ و تدوین استراتژی هیچ راهکار ریاضیاتی ثابتی وجود ندارد. بهترین راه این است که از طریق آزمون و خطا به نتیجه برسید.
استیو جابز میگوید:
«مسأله فرهنگ مشهور عمومی نیست. مسأله راجع به این نیست که مردم را فریب دهیم و مسأله این نیست که مردم را قانع کنیم چیزی بخواهند که نمیخواهند. ما میفهمیم چه میخواهیم و من فکر میکنم که خیلی خوب میتوانیم نظم درست در فکر کردن داشته باشیم به اینکه بسیاری از افراد نیز همان چیزی را میخواهند که ما میخواهیم. به ما پول میدهند که این کار را بکنیم. فقط محصولات عالی میسازیم! »
فرق بین مشاور برند و استراتژیست برند چیست؟
همان طور که گفتیم یکی از وظایف اصلی مشاوره تهیه یک استراتژی مناسب برای برند است و گفتیم که اگر میخواهید مشاوره در برندینگ را امتحان کنید با آژانسهایی همکاری کنید که کار مشاوره، استراتژی و طراحی را با هم انجام میدهند تا مجموع کار متمرکز باشد. نکته اینجاست که مشاور برند و استراتژیست برند با یکدیگر فرق دارند:
استراتژیست برند کسی است که با شرکت کار میکند تا اهداف و اجزای هویت برند را شکل دهد و رویکردهای رسیدن به آنها را تنظیم کند. استراتژیستها به شما کمک میکنند مخاطب هدفتان را بشناسید و یک برنامه ارزشمند ترسیم کنید.
مشاور برند کسی است که میتواند تصویر بزرگتر را ببیند و توصیههای تخصصیاش را پیرامون اینکه مراحل طراحی هویت برند چه باید باشند و چطور باید مسیر را طی کنید بیان میکند. در پایان دو نقش شباهت زیادی با یکدیگر دارند بنابراین توصیه میکنیم که با زیسا در این زمینه همکاری کنید تا علاوه بر دریافت مشاوره رایگان برند، با افراد متخصص و حرفهای استراتژی خود را تنظیم کنید و اجزای هویت بصریتان از قبیل لوگو، آیکونها و… را طراحی کرده و داشته باشید.
سخن پایانی
چیدن استراتژی مناسب در برند آسان نیست و نیازمند توجه فراوان است. مسیر برندینگ آسان نیست زیرا بازار به شدت رقابتی است و رقبای شما آرام ننشستهاند تا شما پیشرفت کنید. به همین دلیل است که نیاز به مشاوره در برندینگ داشته باشید.
هر شرکت و کسب و کاری نیازمند تغییر است. نیاز به تغییر نیازمند دانش تغییر است چون در بازار اگر بتوانید برندتان را تقویت کنید میتوانید اوج بگیرید و موفقیت و رسیدن به اهداف را مورد به مورد تجربه کنید. تیم استودیو زیسا تلاش میکند تا خدمات برندینگ، طراحی هویت بصری برند و استراتژی برند را برای شما فراهم کند تا بدون نیاز به استخدام هر فرد دیگری و تنها با همکاری با ما تمام مجموعه پکیج برندینگ را در مشت خود داشته باشید.