معانی بعضی رنگ ها+معنی رنگ زرد+ قرمز+ آبی

تئوری رنگ به خودی خود یک علم و هنر است که برخی به عنوان مشاور رنگ مشغول به کار هستند.دانستن معانی بعضی رنگ ها و تاثیرات رنگ یک تخصص فوق‌العاده ارزشمند است که طراحان می‌توانند بر آن مسلط شوند و به مشتریان خود ارائه دهند.رنگ ها از زوایای مختلف معانی بسیاری دارند مثلا معانی بعضی رنگ ها در ایران با معانی بعضی رنگ ها در ژاپن کاملا متفاوت است.در ادامه با ما همراه باشید تا در ابن حیطه یکسری اطلاعات ارزشمند را در اختیار شما قرار دهیم.

 

معانی رنگ زرد

تقریبا در تمام فرهنگ ها زرد نشان دهنده نور خورشید، شادی و گرماست. زرد در بسیاری از مذاهب مرتبط به خداست(مثلا در هند و مصر باستان).در سراسر جهان زرد در چراغ های راهنمایی رانندگی استفاده شده و نشان دهنده  ی احتیاط است. 

معانی خاص زرد در فرهنگ های متفاوت 

  1. در ژاپن، زرد نشان دهنده شجاعت است. 
  2. در چین، فیلم های مخصوص به بزرگسالان با رنگ زرد نشان داده می شوند. 
  3. در روسیه اصطلاحا به تیمارستان خانه ی زرد هم میگویند.
  4. زرد روشن با تناژ پرتغالی در بعضی از مناطق مکزیک نشان دهنده ی مرگ است. 
  5. افرادی که در دوران تفتیش عقاید در قرون وسطی به مرگ محکوم می شدند، رنگ زرد را که نشان دهنده ی خیانتشان بود، می  پوشیدند. 
  6. یهودی‌های اروپایی مجبور بودند رنگ زرد را دوران سلطه نازی ها در آلمان بپوشند.

 

طراحی با رنگ زرد

رنگ زرد تنها رنگی است که اگر با سیاه ترکیب شود، نتیجه ی زیبایی ندارد.

 

 

معانی رنگ آبی

امروزه آبی نماد بهشت و قدرت است. آبی رنگی سرد، مرطوب و آرام است در مقایسه با رنگی مثل قرمز که گرم، تند و محکم است. بیشتر آبی ها حس اعتماد، وفاداری، تمیزی و درک ایجاد میکنند. از طرف دیگه در فرهنگ آمریکایی آبی نماد افسردگی هم هست، این رنگ بیشتر از هر رنگ دیگه ای معانی متناقض و پیچیده دارد. این رو میشه با توضیح دقیق هر کدوم از طیف های این رنگ مشخص کرد.

  • آبی روشن: تمیزی، قدرت، وابستگی و سردی
  • آبی آسمانی: صلح، آرامش، معنوی و بینهایت 

میتوان گفت آبی در بین رنگ های مورد علاقه ی مردم دنیا، رتبه ی اول را دارد. 53 % پرچم های جهان این رنگ رو دارند. آبی معمولا در هویت بصری شرکت ها استفاده میشه.کت ولباس های آبی تیره، لباس های رسمی و حرفه ای محسوب می‌شوند. شلوار لی آبی سرتاسر دنیا پوشیده میشه. تو تمام زبان های اروپایی به نخبه های جامعه اصطلاحا افرادی با خون آبی می گویند.

معانی آبی در فرهنگ ها

  • یونانی ها اعتقاد دارند که آبی از چشم زخم جلوگیری می‌کند. 
  • در انگلیس لفظ “حس آبی بودن میکنم” به معنای افسرده بودن است.
  • در آلمان “آبی بودن” به معنی مست بودن است.  
  • در روسی آبی روشن به معنی همجنسگرا بودن می باشد.
  • آبی تیره نماد صبح در کره است.
  •  در چین انواع بجای اینکه آبی کم رنگ یا پررنگ گفته بشه، با عنوان آبی سیر یا آبی کم عمق استفاده می‌شود.
  • در بلژیک، آبی برای نوزاد دختر  و صورتی برای نوزاد پسر استفاده می‌شود. 
  • به شاهزاده ی سوار بر اسب سفید در ایتالیا و اسپانیا شاهزاده ی آبی می‌گویند.

 

 

 معانی جهانی رنگ قرمز

قرمز رنگ افراط، عشق، تند، وسوسه، خشونت، خطر، عصبانیت و ماجراجویی است. 

این رنگ یکی از دو رنگ مورد علاقه ی مردم در سراسر دنیاست. قرمز مورد استفاده ترین رنگ در پرچم هاست و تقریبا 77 درصد پرچم های جهان رنگ قرمز را دارند. قرمز رنگ بین المللی برای متوقف شدن است. تاریخ زبان ها نشان میدهد قرمز بعد از سفید و سیاه اولین رنگ بوده است. 

معانی خاص قرمز در فرهنگ های مختلف 

  • قرمز در آسیا رنگ خوش شانسیه و در چین محبوب ترین رنگ هست.
  • بیشتر بچه های ژاپنی خورشید رو با یه دایره ی بزرگ قرمز میکشن. 
  • تو بازارهای بورس آسیای شرقی  قرمز برای نشون دادن افزایش ریسک در قیمت سهام است(دقت کنید که در آمریکای شمالی، قرمز نشون دهنده ی کاهش قیمت سهام هست).
  •  برای ازدواج رنگ خوش یمنی محسوب می‌شود. عروس های هندی و نپالی ساری(ساری نواری از پارچه دوخته نشده است که به شیوه‌های گوناگون دور بدن پیچیده می‌شود) های قرمز میپوشن. در چین هم کیمونوی قرمز، نماد خوشحالی و خوش شانسی هست. 
قرمز در طراحی

موقع استفاده از قرمز، زمینه از همه چیز مهمتره. مثلا: اگه قرمز روی زمینه مشکی باشه میدرخشه، قرمز روی زمینه سفید جذابیت کمتری داره. در مقابل قرمزی که روی زمینه ی نارنجی باشه، بی روح به نظر میرسه. دقت کنید که مربعی که روی زمینه مشکی باشه از دو زمینه ی دیگه بزرگتر به نظر میرسه. 

جهت اطمینان از مناسب بودن ترکیب دو رنگ متفاوت از سایت coolors.co کمک بگیرید.

 

 

 

اهمیت رابطه ی رنگ و اشتها

چند سال پیش سازنده ی اسمارتیز M&M رنگ جدیدی را به اسمارتیزهاشون اضافه کرد اما چرا آبی؟ بعد ازینکه مردم به این رنگ جدید تو اسمارتیز ها عادت کردن، آبی آخرین رنگ اسمارتیز بود که خورده می شد. 

چرا رنگ آبی ضد اشتهاست؟ 

تو بازه ی رنگ ها، آبی رنگی هست که اشتها رو از بین میبرد. حتما رژیم های غذایی پیشنهاد میدن که غذاتون رو تو بشقاب آبی بخورید. غذای آبی در طبعیت بسیار نادره. هیچ سبزی آبی رنگی وجود ندارد(مثلا کاهوی آبی)، هیچ گوشت آبی رنگی وجود ندارد، کلا آبی تو حجم قابل توجه تو هیچ ماده ی غذایی ای وجود نداره درنتیجه، ما طبیعتا اشتهامون با دیدن آبی تحریک نمی‌شود. 

    

حال با دانستن این مطالب شما می توانید در انتخاب رنگ های مدنظر خود در هر زمینه ای  بهتر تصمیم گیری کرده و بهترین انتخاب رنگ را مثلا هنگام طراحی لوگو، انواع پوستر خواهید داشت. 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *