رنگ‌های پارسی در فرهنگ ایرانی

نقش موثر رنگ در فرهنگ اصیل ایرانی کاملا واضح است. فرهنگ ایران و امپراطوری افسانه ای پارس را میتوان با رنگ های هنر پر رمز و راز ایرانیان و معماری پیچیده آنها شناخت. در ادامه با موارد متعددی از استفاده رنگ ها در فرهنگ ایران آشنا خواهیم شد.این رنگ ‌ها در ادبیات، تاریخ، هنر و معماری ما نمود برجسته‌ای دارند. رنگ‌هایی که حس عشق و زیبایی را در ادبیات و هنر ما به تصویر می‌کشند.زیبایی و رنگ در هنر ما چنان به هم وابسته است و گره خورده که تفکیک آن ها از یکدیگر تقریبا غیر ممکن است.

سفید مثل میدان آزادی تهران 

سفید که نمونه ای از رنگ‌های پارسی در فرهنگ ایرانی است نماد و سمبل خلوص و پاکی در فرهنگ ایرانی است. مثال آن برج آزادی در تهران است که در دهه ی هفتاد میلادی ساخته شد. 

آبی پارسی که رنگ ملی ایرانیان است

نمونه‌ی دیگری از رنگ‌های پارسی در فرهنگ ایرانی آبی است که رنگ ملی در تاریخ ایرانیان بوده و نماد بهشت و عرفان است که در تزیینات پر نقش و نگار مسجد امام اصفهان به خوبی نمایان می باشد. 

صورتی مثل رز های قجری

صورتی که از محبوب ترین رنگ‌های پارسی به شمار می رود، رزهایی که در نقش و نگار های ساختمان های دوران قاجار مانند مسجد نصیرالملک هست مثالی از کاربرد این رنگ در فرهنگ ایرانی است. 

 
طلایی نماد شکوه 

رنگ طلایی را که نماد شکوه و توانگری است میتوان در دم طاووسی که با ورود نور از حفره‌ی گنبد مسجد شیخ لطف الله به وجود آمده، دید.

 

رنگ های کویری 

انواع رنگ های بیابانی که بخش گسترده ی خاک ایران را هم شامل میشود، در شهر هایی مثل یزد و کاشان، جزو المان های مهم فرهنگ به حساب می آید.

 

رنگارنگ، مثل کاشی های ایرانی(بخش مهم فرهنگ ایرانی )

تزیینات رنگی نقش مهمی در فرهنگ ایران داشته است، مثال آن بخش های رنگارنگ داخلی مسجد نصیرالملک در شیراز و همچنین فرش های ایرانی در سراسر کشور است. 

 

خاکی مانند اثار باقی مانده از هخامنشیان 

رنگ های خاکی رنگ اصلی در تمام خرابه های باستانی امپراطوری هخامنشیان است، از پاسارگاد تا مقبره ی داریوش در پرسپولیس که در آن زمان پایتخت بوده و مجموعه ی باستانی نقش رستم با حکاکی هایش هم جزء نمونه های این رنگ در فرهنگ ایرانی است. 

 

سبز مانند انبوه جنگل های گیلان

در فرهنگ ایرانی سبز نماد باروری، بهشت و باغ است.

 

نقره ای مانند آینه کاخ گلستان

کاربردی از رنگ نقره ای در تالار آینه کاخ گلستان تهران است که در آینه های خیره کننده و لامپ ها در باغ نارنجستان شیراز نیز به کار رفته است. 

 

فیروزه ای مثل بهشت

فیروزه ای که در شاهکارهایی مثل مسجد بزرگ یزد و مظاهر فرهنگ ایرانی دیده می شود.

 

قرمز مثل آتش و زعفران 

و در پایان به قرمز می رسیم که زعفران را میتوان برای آن مثال زد. جذاب ترین بخش دستور العمل های ایرانی، زعفران می باشد، گلی که برای ساخت آوانه در اطراف کاشان بکار رفته نیز سرخ رنگ است. 

 

 

خلاصه اینکه رنگ های متنوعی در فرهنگ ایرانی وجود دارد که هر کدام دارای معانی بسیار هستند و شما می توانید با دانستن این معانی کار های گرافیکی وطراحی های حرفه ای تولید کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *