در دنیای تجارت، اولین برداشت از برند شما، بسیار بیشتر از آنچه تصور میکنید، مهم است. با استفاده از خدمات برندینگ زیسا میتوانید فراتر از یک لوگو حرکت کنید!
ما یک هویت برند قدرتمند مرتبط با ایدهها، ارزشها و احساساتی که شما میخواهید با برند شما برقرار شود، ایجاد میکنیم.
به عنوان یک آژانس توسعه کسب و کار که خدمات کاملی در زمینه برندسازی و طراحی ارائه میدهیم.
در زیسا خدمات حرفهای برندسازی ارائه میدهیم که مکمل فعالیتهای بازاریابی است و به کسب و کارها در هر زمینهای که ممکن است مشکلاتی داشته باشند، کمک میکند.
هویت بصری، مجموعهای از المانها و ویژگیها است که به کسبوکار یک هویت منحصربهفرد و قابل تشخیص میبخشد. این هویت از لوگو، تایپوگرافی، رنگها، المانهای گرافیکی و سایر عوامل تشکیل شده است. طراحی و ارتقاء هویت بصری به عنوان یک استراتژی مهم، تأثیرات چشمگیری بر روی افزایش فروش و شناختهشدگی کسبوکار دارد.
طراحی هویت بصری یکی از عوامل کلیدی در ساختار و شناسایی یک کسبوکار یا سازمان است. این فرآیند، به وسیلهی انتقال ارزشها، اهداف و شناخته شدن به راحتی توسط مخاطبان، در جامعه، باعث ایجاد تمایز و شناخته شدن از رقبا میشود. در زیر، نمونههایی از کار طراحی هویت بصری انجام شده توسط تیم استودیو طراحی زیسا را میتوانید مشاهده کنید:
با دیدن یک پنجره رنگارنگ یاد چه چیزی میافتید؟ وقتی با یک محصول مواجه میشوید بخشی از ارتباط شما با آن از طریق هویت بصری است. احتمالاً اگر قرار بود یک فهرست کامل از چیزهایی که یادشان میافتید را نام ببرید یکی از آنها برند مایکروسافت بود.
به بقیه برندهای معروف دنیا نیز فکر کنید. احتمالاً با فکر کردن به این برندها اول از همه لوگو، رنگ یا کمپینی به یاد ماندنی را به خاطر میآورید. سیب گاززده شده شما را یاد برند اپل میاندازد. برند نایکی با علامت تیک خود را شناسانده است و حروف رنگارنگ آبی، نارنجی و قرمز گوگل در هر صفحه مرورگری نمیتواند خاطرهآمیز نباشد.
دقیقاً به خاطر هویت دیداری این برندهاست که شما آنها را به یاد میسپارید. Visual identity ابزاری قدرتمند برای گفتن داستان یک شرکت است.
یکی از بهترین روشها برای افزایش علاقه مشتریان به برند است و در بازار و فعالیت آن شرکت اثرگذار خواهد بود. اگر هویت دیداری در برندینگ به خوبی صورت گیرد، شرکتها میتوانند پیامی خاص را بدون گفتن به مخاطب برسانند.
اما اگر اجزایش به خوبی شکل نگیرد مخاطب خیلی آسان گیج شده و قادر به فهم پیام مرتبط با برند نیست. بنابراین شناخت هویت دیداری برند و آموزش طراحیاش برای پیادهسازی آن از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است. در این مقاله قصد داریم مفصلاً به موضوع visual identity بپردازیم و با اشاره به برندهای معروف شما را با این مفهوم آشنا و مراحل ایجاد آن را برای شما ترسیم کنیم.
هویت بصری یا visual identity برند به تمام دادههای گرافیکی و تصویریای گفته میشود که نشاندهنده این هستند که برند مورد نظر کیست و تفاوتش با تمام برندهای دیگر در کجاست. این طور میتوان گفت که از زمان ورود مشتری به شرکت یا مواجهه با وبسایت یا هر گونه برخورد تصویری با محصولات و برند شما، هویت دیداری تلقی میشود. بنابراین این مفهوم محدوده وسیعی از دادههای بصری از جمله لوگو، طراحی داخلی، طراحی سایت و دیگر عناصر دیگر را شامل میشود که فرد با آن رو به روست.
هویت دیداری سه هدف اصلی و اساسی را دنبال میکند:
یکی از دغدغه ها و هدف هر برندی این هستش که توی ذهن مخاطبش ماندگار باشه و تحت تاثیر قرار بده و مخاطب رو به خودش جذب کنه. برای رسیدن به این هدف ما به هویت بصری نیازداریم.
در طراحی سایت نیز ما باید از ازین مسیر بهره بگیریم که موجب افزایش اعتبار و متمایز شدن ما از باقی رقبا میشود و تجربه کاربری رو بهبود میبخشد و اعتماد کاربران خود را به خوبی دریافت میکند.
باید توجه داشته باشید که بسیاری از برندهای مشهور جهان از هویت بصری به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی استفاده میکنند. بنابراین با به کارگیری درست هویت دیداری در برندینگ میتوانید شرکت و کسب و کار خود را در بازار تقویت کنید.
برندینگ از ابتدای به وجود آمدنش به هویت بصری مرتبط بوده است. طوری که حتی میتوان گفت مثل دو برادر دو قلو عمل میکنند. در این قسمت به مهمترین جنبههای هویت دیداری در برندینگ خواهیم پرداخت و میگوییم که چطور این دو برادر دو قلوی از هم جدانشدنی روی یکدیگر تأثیر میگذارند.
هویت بصری به عنوان ابزاری قدرتمند برای شناسایی شدن و به یاد ماندن برند عمل میکند. یک لوگوی خلاقانه و عناصر تصویری زیبا و جذاب، تصویر برندی منحصر به فرد و خاطرهانگیز ایجاد میکنند که توسط مصرفکنندگان به راحتی قابل شناسایی است و همیشه و هر جا آن تصویر یا لوگو را ببینند یاد برند شما میافتند.
به عنوان مثال، برندهایی همچون Nike یا Apple که لوگوهای آنها در سراسر جهان شناخته میشوند. وقتی ارتباط برند با نشانههای بصری قوی برقرار باشد و از آنها استفاده کنند، شرکتها میتوانند به یادماندنی شدن برند را افزایش داده و محصولات یا خدمات خود را برای مصرفکنندگان در بهترین حالت ممکن انتخاب کنند و به پیش کشند.
دیگر ارتباط میان هویت بصری و برندینگ این است که هویت دیداری نقش مهمی در بیان ارزشها و شخصیت برند دارد. رنگها، فونتها و تصاویر ارتباطی غیرمستقیم با مؤلفهها و عناصر مهم شخصیت و هویت برند برقرار میکنند و به شرکت این اجازه را میدهند که هویت خاص و متفاوت خود را انتقال دهند و فرقی که بین آنها و رقبایشان وجود دارد را واضح نشان دهند.
به عنوان مثال برای ارتباط بین هویت بصری و برندینگ، یک شرکت فناوری ممکن است از یک هویت دیداری ساده و با کیفیت برای بیان نوآوری و شیک بودن استفاده کند. این در حالی است که یک برند مرتبط با طبیعت ممکن است از رنگهای زمینی مثل سبز و قهوهای و تصاویر مرتبط به رشد و نمو که نماد طبیعت است برای تأکید بر پایداری و حفظ و هراست از محیط زیست استفاده کند.
هویت بصریای متفاوت و با کیفیت بالا، اعتماد تمامی کسانی که با آن رو به رو میشوند افزایش میدهد و به یک عنوان برندتان را معتبر میکند. انسجام در تمام حالتهایی که برند با مخاطب از طریق هویت دیداری ارتباط بر قرار میکند از جمله وب سایتها، بستهبندیها و تبلیغات، این احساس را به مخاطب القا میکند که با برندی قوی و قابل اطمینان برخورد کرده و میتواند از آنها استفاده کند. وقتی مصرفکنندگان با برندی با هویت دیداری زیبا و منسجم رو به رو میشوند و این ارتباط به صورت مداوم ادامه دار میشود، مشتریان و مخاطبینی خواهید داشت که نسبت به شما وفادار هستند.
هویت بصری در برندینگ نقش بسیار مهمی ایفا میکند و بسیاری از شرکتها اهمیت آن را در افزودن حضور برند در میان کاربران و پیدا کردن جایگاه خاص در دنیای کسب و کار درک میکنند. در حالی که آمار دقیق در زمینه استفاده از هویت دیداری توسط شرکتها متغیر است و نمیتوان دقیقاً گفت تا چه اندازه از آن استفاده میکنند، به طور کلی تخمینزده میشود که اکثریت چشمگیری از شرکتها در صنایع مختلف از هویت دیداری به عنوان ابزاری برای برندسازی استفاده میکنند.
به آسانی میتوان نتیجه گرفت که هویت بصری و برندینگ در بین شرکتهای بزرگ جهان ارتباط نزدیکی با هم دارند. اینکه هویت دیداری شامل چه چیزهایی میشود این موارد را در بر دارد: لوگو، طرح رنگی، تایپوگرافی و سازگاری طراحی در پلتفرمهای مختلف. هویت دیداری به شرکتها در انتقال ارزشها، شخصیت و پیام کلی برند به مخاطبان خود کمک میکند.
با وجود چالشهایی که بیان شد، ایجاد یک هویت بصری قوی چندین مزیت قابل توجه برای کسبوکارها به همراه دارد:
هویت دیداری نقشی حیاتی در شناخت و به یاد سپردن برند در ذهن مخاطب دارد. لوگویی که خوب طراحی شده و توانسته تفاوت از دیگر رقبا را به نمایش بگذارد، به همراه استفاده منسجم و متناسب از رنگها، فونتها و تصاویر، به مشتریان کمک میکند به راحتی برند را شناسایی و به یاد بیاورند.
به عنوان مثال، لوگوهای شناختهشده مانند سیب گاز خورده اپل یا نشان «چک» نایکی، به سرعت به نمادهایی تبدیل شدهاند که با برند خود در ارتباط هستند. هنگامی که مشتریان این عناصر بصری را به صورت منظم در تمام نقاط ارتباطی با برند مشاهده میکنند، به یاد سپردن برند و آشنایی با آن تقویت میشود.
هویت بصری یکپارچه و حرفهای قابلیت اعتماد برند را تقویت میکند. اگر اجزای هویت دیداری بتوانند انسجام لازم را حفظ کنند مخاطب احساس میکند که با برندی معتبر رو به روست. هنگامی که مشتریان یک برند با هویت دیداری جذاب و کارآمد مواجه میشوند، آن را به عنوان یک برند قابل اعتماد و استفاده دستهبندی میکنند که این باعث میشود آنها بیشتر با برند ارتباط برقرار کنند، وفادارانهتر عمل کنند و مشتریانی بهتر برای برندتان باشند.
در بازاری که اندازه بازارهای امروز رقابتی شده اهمیت هویت دیداری غیرقابل انکار است و سبقت گرفتن از رقبا ضروری است. اهمیت هویت بصری نقش مهم آن در تمایز یک برند و ایجاد برتری رقابتی نسبت به برندهای دیگر است.
هویت بصری متمایز و با کیفیت به برند کمک میکند تا جایگاه ویژهای را در ذهن مشتریان خود ایجاد کند. با استفاده از عناصر بصری که منسجم، به یاد ماندنی و باثبات نسبت به ارزشهای برند باشند، کسب و کارها میتوانند خود را از سایرین تمییز دهند و مشتریانی که به دنبال تجربه یا مجموعه ارزش خاصی هستند را جذب کنند.
هویت بصری توانایی ایجاد احساسات و ارتباط عمیق با مشتریان را دارد. از همین رو مشخص میشود اهمیت هویت دیداری در طریقهای که میخواهید با مخاطبتان ارتباط برقرار کنید نیز هست.
رنگها، شکلها و تصاویر میتوانند احساسات و ارتباطات خاصی را به مخاطب القا کنند و دیدگاه مشتریان را نسبت به یک برند تحت تأثیر قرار دهند.
به عنوان مثال، رنگهای گرم و پرجنب و جوش میتوانند احساس هیجان و انرژی را ایجاد کنند، در حالی که رنگهای آرام و کمرنگ میتوانند احساس آرامش و اعتماد را القا کنند.
هویت بصری برند را قادر میسازد پیامها و ارزشهای خود را به سرعت و به طور مؤثر منتقل کند. از طریق انتخابهای طراحی، تصاویر و تایپوگرافی، هویت دیداری میتواند شخصیت، لحن و پیام مورد نظر برند را به مخاطب ارسال کند. هویت دیداری قوی تضمین میکند که مشتریان در یک نگاه، جوانب اصلی برند و محصولات آن را درک کنند و ارتباط قویتری با مشتریان برقرار کنند.
همان طور که گفتیم در طراحی برند، هویت بصری دارای مجموعه زیادی از عناصر و المانهای مختلف است که باید پیش از هر چیز به آنها توجه کامل داشته باشید. اساساً visual identity زبان تصویری شماست. بنابراین عناصر هویت دیداری درست مثل کلمات یا آجرهای ساختمانی هستند و به شما اجازه میدهند یک معنا، داستان یا شخصیتی منحصر به فرد برای برندتان طراحی کنید.
اگر از شما پرسیدند اجزای هویت بصری چیست میتوانید مهمترین این عناصر را به ترتیب نام ببرید:
یکی از مهمترین اجزای هویت بصری لوگو است. لوگو در طراحی و دیزاین هویت دیداری نقش کلیدی دارد چرا که چهره برند است. اکثر شرکتها و برندهای معروف جهان لوگوی به یادماندنی و خاصی دارند. همین موضوع سبب میشود به این نتیجه برسیم که در طراحی لوگو حتماً باید دقت لازم را به خرج دهیم.
لوگو در ساخت هویت دیداری باید متناسب با شرکت و کسب و کار مورد نظر باشد. سعی کنید برای طراحی لوگو از یک طراح حرفهای مشورت بگیرید تا بتوانید طرح متناسب با برندتان را خلق کنید. حتی شکلها و تیزی و نرمی لبههای حروف نیز میتوانند در خوب یا بد بودن یک لوگو اهمیت داشته باشند. پس به هیچ عنوان طراحی لوگو را در ساخت هویت دیداری دست کم نگیرید.
ست اداری به مجموعه کارت ویزیت، تقویم، پاکت نامه و سایر اسناد اداری و حقوقیای گفته میشود که مخصوص برند شما طراحی شده است. استفاده از ست اداری باعث میشود که تجربهای خاص از برند برای مخاطب ایجاد کنید و به این طریق میتوانید جایگاه خود را در ذهن مخاطب تقویت کنید و اعتبار برندتان را افزایش دهید.
اگر به دنبال قیمت طراحی ست اداری هستید باید بدانید که میتوانید به صورت جمعی و جداگانه آن را طراحی کنید. به صورت کلی در استودیو زیسا قیمت طراحی ست اداری به شکل جامع و کامل که شامل کارت ویزیت، سربرگ و پاکت نامه میشود چیزی حدود 2 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.
به هیچ عنوان نگران قیمت طراحی ست اداری نباشید چون قیمت طراحی ست اداری به هیچ عنوان بیشتر از بقیه اجزای هویت دیداری برای شما هزینهبر نخواهد بود و برعکس مزایایی دارد که نباید دست رد به آنها بزنید. اگر ست اداری قویای داشته باشید افراد به نظم و دقت صاحب برند و شرکت شما پی میبرند و همین باعث جلب اعتماد و رضایت مشتری میشود.
اگر به خوبی بتوانید کارت ویزیت، سربرگ و پاکت نامه خوب طراحی کنید که با هویت برندتان همخوانی داشته باشد، به نوعی دارید همزمان تبلیغات برند هم انجام میدهید و جای پای خود را در بین مشتریان خود محکم میکنید. بنابراین میتوانید با طراحی ست اداری به نوعی موفقیت بیشتری برای کسب و کارتان به وجود بیاورید.
گرافیک در این قسمت به دادههای تصویریای گفته میشود که کشیده یا طراحی شدهاند. این دادهها میتوانند ساده باشند مثلاً شکلها یا صورتهای خاصی باشند. برای به خاطر سپردن این قسمت یادِ پاکتهای شیر مثلثی در دوران کودکی بیفتید. شرکتِ تولیدکننده شیر برای اینکه برند خود را از سایر برندها متمایز کند پاکتهای شیر را به شکل مثلث و هرمی طراحی کرده بود تا این طور در ذهن کودکانی که مخاطبش بودند به خاطر سپرده شود.
طراحیهای گرافیک به عنوان اجزایش میتوانند پیچیدهتر هم باشند مثلاً لوگوها یا طراحیها و انیمیشنهای کاملاً پیچیده و پر جزئیات نیز به عنوان بخشی از visual identity در نظر گرفته میشوند.
دومین عنصر از اجزای آن، تایپوگرافی است و به شکل یا استایل خاصی گفته میشود که متنهای مورد استفاده در برند به آن صورت قرار گرفتهاند. طراحی خاص نام کوکاکولا روی بطریها را یادتان هست؟ حتماً حالت نوشتاری لوگوی فیسبوک، گوگل یا سامسونگ را نیز به خوبی به یاد میآورید. هزاران فونت و استایل نوشتاری وجود دارد که برندها با توجه به نیازها و شخصیتشان تصمیم میگیرند از آنها استفاده کنند.
رنگ زرد و آبی مخصوص ایرانسل است. رنگ قرمز و خاکستری ما را یاد سایت و فروشگاه اینترنتی دیجیکالا میاندازد. حتماً لوگو و رنگبندی سبز اسنپ را هم در ذهن دارید. یکی دیگر از اجزای هویت بصری که دارای اهمیت بسیاری است رنگبندی است.
از رنگ برای هویت بخشیدن به برند از طریق یک طرح استفاده میشود. معمولاً در آموزش طراحی visual identity به شما توصیه میشود که بیش از سه رنگ را استفاده نکنید. دلیلش این است که مخاطب نباید درگیر و گیج شود بلکه باید شما را به رنگ خاص خودتان بشناسد.
معنایش این نیست که در هویت بصری برند فقط باید از رنگ قرمز یا سبز استفاده کنید بلکه رنگهای خاصتر نیز مشکلی ندارند. اگر از رنگبندی به درستی استفاده کنید و با روانشناسی رنگها آشنا باشید، پاسخهای احساسی فوقالعادهای به مخاطب منتقل میکنید.
فرض کنید وارد مطب دندان پزشک شدید و رنگهای تندی مثل قرمز، نارنجی و زرد آنجا را پر کرده. عجیب است که در آن مطب احساس آرامش بیشتری کنید. ولی خود را در مطبی تصور کنید که از رنگهای آرامشبخش مثل آبی آسمانی و سفید استفاده شده است. احساس راحتی بیشتری خواهید داشت!
تصویرگری شامل عکاسی، محتوای ویدیویی و همین طور هر چیزی است که به عنوان تصویر برند شناخته میشود. حتی آدمها هم میتوانند تصویر برند باشند. تا حالا نشنیدهاید که بگویند فلانی «تصویر شرکت» است؟ اگر زندگی افراد نابغه و باهوش در تجارت را بخوانید میبینید در زندگی فردی خیلی آدمهای تو دل برویی نیستند!
ایلان ماسک و زاکربرگ از مشکلات روابط اجتماعی هم رنج میبرند. پس این افراد برای تبلیغات برند خود از افراد هم به عنوان هویت شرکت استفاده میکنند تا به جای آنها شرکت و برند را به سرمایهگذاران و سهامداران معرفی کنند.
اما جدا از این خیلی موارد دیگر جزء تصویرگری محسوب میشود و این جزء یکی از مهمترین اجزای visual identity است. مردم همیشه با تصاویر و صورتها بیشتر ارتباط برقرار میکنند. خود را میبینند که جای آن تصویر در حال استفاده از محصول است. بنابراین در اجزای هویت دیداری و مراحل طراحی visual identity حتماً به موضوع تصویرگری توجه ویژه داشته باشید.
آخرین عنصر از اجزای هویت بصری داراییهای فیزیکی است. یعنی اشیائی که به هویت دیداری برند کمک میکنند. البته باید خاطرنشان کنیم که در برندهایی که در واقع حضور خارجی ندارند (مثلاً فروشگاههای اینترنتی یا برنامههای موبایل) این عنصر نیست و حتی در برندهایی که حضور خارجی دارند ماهیت این اشیاء فرق دارد و یکسان نیست.
داراییهای فیزیکی که اجزای visual identity برند را تشکل میدهند شامل طراحی داخلی یک فروشگاه (مثلاً فروشگاههای موبایل سامسونگ را در نظر بگیرید) است. لباسهای فرم کارکنان، ظروف، تابلوهای روی دیوار و هر چیزی که به صورت شیء فیزیکی است جزو اجزای مهم شمرده میشود. همه این اشیاء ممکن است پیامی به مخاطب بفرستند و اگر مراقب نباشید پیامتان این خواهد بود: ما تکلیف خودمان را هم نمیدانیم!
گام اول به دست آوردن درک کاملی از برند است. این شامل تحقیق در مورد تاریخچه شرکت، ماموریت، ارزشها، مخاطبان هدف و رقبا میشود. انجام مصاحبهها با سرمایهگذاران اصلی، برای فهم بهتر نقاط قوت و ضعف برند و آرمانهای آینده مفید است.
پس از جمعآوری اطلاعات، ماهیت یا ویژگیهای اصلی برند را تعیین کنید. چه چیزی برند را متمایز میکند؟ هویت بصری برند چه احساسات و ارزشهایی را باید در مخاطبان القا کند؟ این گام پایهای برای فرآیند طراحی است.
یک استراتژی جامع برای برندینگ ایجاد کنید که جایگاه برند، پیامرسانی و عناصر بصری را مشخص کند. این استراتژی به عنوان یک مستند راهنما در طول مراحل طراحی هویت دیداری عمل میکند و در آینده به حفظ ثبات و انسجام کمک میکند.
لوگو سنگ بنای هویت دیداری برند است. باید ساده، قابل یادآوری و بازتابدهنده شخصیت و ارزشهای برند باشد. لوگو میتواند به صورت متنی، مخفف متن یعنی مثل یک حرف یا واژه، تصویری، طرح گرافیکی یا ترکیبی از این عناصر باشد.
با داشتن لوگو، روی طراحی عناصر بصری پشتیبان تمرکز کنید که هویت بصری برند را تقویت میکنند. این عناصر شاید در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسند ولی در واقع از اهمیت بالایی برخوردارند و میتوانند اثر بالایی روی جایگاه برند شما و هویت دیداری داشته باشند.
فرهنگ تبلیغاتی برند شامل انواع محتواهای تبلیغاتی و برخوردهایی است که برند با مخاطبان خود برقرار میکند. مثلاً کارکنان شرکت اپل میدانند در فروشگاهها چطور باید با مخاطب برخورد کنند و دستورعملهای خاصی برای آن دارند. هر شرکت فرهنگ مخصوص به خودش را دارد. برای موارد زیر باید قالبهایی بسازید تا فرهنگ تبلیغاتی برندتان روشن شود:
دفترچه هویت دیداری یا راهنمای برند برای حفظ ثبات در تمام نقاط ارتباطی برند با مشتری و طراح بسیار مهم است. این دفترچه به عنوان یک مرجع برای همه افرادی که از برند استفاده میکنند، عمل میکند.
قبل از نهایی کردن هویت بصری، آن را در انواع پلتفرمها و رسانهها تست کنید. نظرات مخاطبان هدف و یا سرمایهگذاران را جمعآوری کنید. تنظیمات لازم را برای اطمینان از اینکه هویت دیداری برند به خوبی نمایان میشود، انجام دهید. سعی کنید با آزمون و خطا به نتیجه دلخواه برسید. آزمون و اصلاح یکی از مهمترین مراحل طراحی هویت بصری پیش از تأیید نهایی آن است.
با تأیید نهایی هویت بصری، برند را در هر جا که با مخاطب ارتباط برقرار میکند، از جمله کانالهای فیزیکی و دیجیتال راهاندازی کنید. بهطور مداوم هویت دیداری را نظارت کنید و از ثبات در ارتباطات برند با مخاطبین اطمینان حاصل کنید. به این صورت توانستید تمام مراحل طراحی هویت بصری را پشت سر بگذارید. اما فقط یک مرحله باقی میماند!
هویت بصری برند ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد تا همچنان بهروز و جدید باقی بماند. در دورههای مختلف عملکرد برند را ارزیابی کرده و تغییرات لازم را با حفظ ماهیت برند اعمال کنید. این تکامل را در شکلگیری هویت بصری برندهای معروف به خوبی مشاهده میکنیم. تغییر همواره برای ارتباط مؤثر لازم است.
هویت بصری کوکاکولا
هویت بصری کوکاکولا به شکل عمیقی در فرهنگ عمومی جا افتاده است. همگی نمونه هویت بصری این برند را به خوبی میشناسند. لوگوی زیبای روی قوطی کوکاکولا، احساس نوستالژی و جذابیت منحصر به فرد و ناتمامی را به وجود میآورد. رنگ قرمز نماد قدرت، انرژی، اشتیاق و هیجان است. استفاده از الگوی موج مانند احساس تغییر و تازگی نوشیدنیهای برند را نشان میدهد.
برند کوکاکولا کیفیت محصولات خود را در طول زمان ثابت کرده است. میداند که باید چطور مخاطبانش را به هیجان بیندازد. توانسته است خیلی خوب این مفاهیم را در برندش مجسم کند. به همین دلیل شاید بهترین پترن هویت دیداری را در میان برندهای مشهور دارد.
هویت بصری BMW
هویت بصری BMW دقت و قدرت را ترکیب میکند. لوگوی بیضی با آبی و سفید نماینده اعتماد، کلاسیک بودن و مدرن بودن محصولات این برند است. این شکل برند و نامش به یک تولیدکننده موتور هواپیما به همین نام برمیگردد و رنگبندی آن شاید اشاره به آسمان و پرواز هم باشد. قلم پر رنگ و محکم بهکار رفته در نوشتن لوگو، توانمندیهای مهندسی و سرعت را نشان میدهد. نمونه هویت بصری BMW تنها در طراحی لوگو نیست بلکه باید شخصیت و هویت برند را در طراحی ماشینهای سواری آنها پیدا کرد.
هویت بصری توییتر
توییتر یکی از معروفترین و پر استفادهترین شبکههای اجتماعی جهان است پس تردیدی نیست که بررسی نمونه هویت بصری توییتر میتواند بسیار به کسب و کارها کمک کنند. تویتر به خاطر لوگوی پرنده آبی، بهراحتی شناسایی میشود. پرندهی آبی که نامش «لری» است نماد آزادی بیان، ارتباط و شبکهسازی است. این دقیقاً با هویت توییتر که تلاش میکند هر کس آزادانه نظرش را ابراز کند همخوانی دارد. رنگ آبی به سادگی نماد اعتماد و آرامشی است که فرد از حضور در فضای این شبکه اجتماعی باید حس کند. طراحی هندسی ساده، احساس ارتباطگیری و گفتوگو را بهوجود میآورد.
هویت بصری سامسونگ
هویت بصری سامسونگ سادگی و پیشرفت فناورانه را با هم ترکیب میکند. سامسونگ در لوگوی خود از فونت سان سریف استفاده میکند و این باعث جلوه حرفهای بودن و وضوح برند سامسونگ است. رنگ آبی نشاندهنده اعتماد و نوآوری است. آبی در روانشناسی رنگها جزء رنگهای آرامشبخش و اعتمادبرانگیز است بنابراین سامسونگ میخواهد که مخاطبش با او ارتباطی مؤثر و قوی برقرار کند. شکل بیضی که دور کلمه «سامسونگ» را در بر میگیرد، نماینده تعهد برند به طراحی با محوریت انسانی است و نماد حضور جهانی این برند است.
هویت بصری اپل
هویت بصری اپل نمونهای جمع و جور و مفید از سادگی و زیبایی است. سیب آیفون با گازخوردگیاش، در سراسر جهان خیلی سریع و راحت قابل شناسایی است. طراحی حداقلی نمادین، تعهد اپل به فناوری تمیز و کاربرپسند را نشان میدهد. رنگبندی اپل نقرهای-خاکستری است و الگویی شیک را ایجاد میکند و احساس پیشرفت و تکنولوژی را به مخاطب میدهد.
هویت بصری مایکروسافت
هویت بصری مایکرؤسافت به مرور زمان برای ارائه بازتابی از تحولات برند تغییر یافته است. لوگوی کنونی شامل یک مربع چهاربخشی رنگارنگ است که نمایانگر محصولات متنوع مایکرؤسافت است. همچنین از آنجا که مایکرؤسافت در طول زمان این رنگبندی و لوگو را تغییر نداده احساس اعتبار و قدرت و استحکام این برند نیز از لوگو نمایان میشود.
پنجره مایکرؤسافت شناور است. این مسأله اشاره به ماهیت پویا و داینامیک برند مایکرؤسافت دارد. نمونه هویت دیداری برند مایکرؤسافت به خوبی توانسته حالت مدرن را با پویایی و فعالیت و نوآوری یکی کند.
هویت بصری استارباکس
استارباکس با لوگوی زیبای سبز، هویت بصری خاصی ایجاد کرده است. این تصویر نشاندهنده ارتباط برند با دریا است و بر تعهد به تأمین دانههای قهوه با کیفیت بالا تأکید میکند. رنگبندی سبز، نماد تازگی، رشد و پایداری است. طراحی دایرهای با سایرن، احساس اجتماعی و ماجراجویی را بهوجود میآورد.
استارباکس توانسته است با رنگبندی دقیق لوگو و طراحی شرکتش و همچنین استفاده از نماد سایرن مشتریان را به درون کافی شاپها بکشاند و تبدیل به یکی از معتبرترین و بهترین برندهای جهان شود. هویت بصری استارباکس با هدف مشخص و روشنی خلق شده است به همین دلیل در انتقال پیام این برند به مخاطب موفق عمل میکند.
پترن هویت بصری یکی از عناصر طراحی است که در از الگوهای یکسان بهره میگیرد و در زمینه هویت بصری اهمیت دارد. پترن هویت دیداری طوری طراحی میشود که به شیوهای هماهنگ با هویت کلی برند یا سازمان شکل گرفته باشد و بتوان از آن استفاده کرد. این الگوی تکراری، ترکیبی منظم از اشکال، رنگها یا نمادهاست که به واسطه تکرار آنها، عنصر بصری یکپارچهای ایجاد میشود که برند را نمایان میسازد.
به طور کلی میتوان گفت الگوها معمولاً در نقاط مختلف برند از جمله بستهبندی، لوازم کاغذی، مطبوعات، پسزمینههای وبسایت و… استفاده میشوند. پترن هویت بصری اهداف گوناگونی دارد از جمله اینکه باعث افزایش جذابیت بصری، تقویت شخصیت برند و افزایش شناخت برند میشود.
حالا که با اجزای visual identity برند آشنا شدیم سؤال منطقی بعدی این است که مراحل طراحی هویت بصری چیست؟ چطور میتوانیم بهترین هویت بصری ممکن را برای برند یا شرکت خود طراحی کنیم؟ موضوع مهمی که باید در نظر بگیریم این است که مراحل طراحی مختلف هستند و کاری یک شبه نیست.
حتماً باید طراحان و افراد خلاق در زمینههای مختلف به شما کمک کنند و اجزای هویت دیداری را برای برندتان تکمیل نمایند. در ادامه این مقاله قدم به قدم آموزش طراحی هویت دیداری را بیان خواهیم کرد.
ایجاد یک visual identity قدرتمند نه فقط ظاهری وزین و زیبا به شرکت میدهد بلکه نقشی اساسی در ایجاد ارتباطات احساسی با مخاطب هدف برقرار میکند. بدون هویت بصری قدرتمند نمیتوانید مخاطبین و مشتریانی وفادار نسبت به برند خود بسازید.
پکیج هویت بصری به مجموعهای محتواهای دیجیتال و دیداری گفته میشود که میخواهند تصویری از هویت برند ارائه دهند.
فهرستی از خدمات استودیو زیسا که در این پکیج ارائه میشود را در زیر بیان میکنیم:
هر برندی نیازهای مخصوص به خودش را دارید بنابراین تعیین یک قیمت مشخص برای پکیج هویت بصری چندان آسان نیست و نمیتوان آن را مشخص کرد. هرچند به طور کلی میتوان تخمین زد که برای یک پکیج هویت دیداری چیزی حدود 25 میلیون تومان برای شما هزینه خواهد داشت.
پیش از اینکه خرید هویت دیداری را انجام میتوانید با متخصصین محتوایی و گرافیکی ما در زیسا صحبت کنید. مشاوره و تحلیل برند شما به صورت رایگان توسط متخصصین ما انجام خواهد شد و قسمتهایی که نیاز است در آنجا برندتان تقویت شود به شما گفته خواهد شد. سپس میتوانید با توجه به نیازهایی که دارید خرید هویت بصری را انجام دهید و قسمتهایی که مورد نظرتان هست را دریافت یا ویرایش کنید.
طراحی لوگو | 10 تا 20 میلیون تومان |
طراحی کارت ویزیت | 2 تا 4 میلیون تومان |
طراحی ست اداری | 8 تا 10 میلیون تومان |
طراحی هویت و شخصیت برند | 20 تا 25 میلیون تومان |
طراحی آیکون اختصاصی | 8 تا 10 میلیون تومان |
طراحی کاتالوگ و بروشور | 1 تا 3 میلیون تومان |
آیا تا به حال به فکر سفارش هویت بصری برای برندتان افتادید؟ اصلاً چرا باید چنین کاری انجام دهید؟ هویت بصری، به عنوان یکی از اجزای مهم برندسازی، نقش مهم و ارزشمندی در تشخیص و شناخت برند توسط مخاطبان ایفا میکند.
هویت بصری یک پکیج کامل از اجزای مختلف مثل لوگو، پالت رنگی، الگوها، تایپوگرافی و فونتها را به برند شما اضافه میکند که با استفاده از اینها میتوانید در دنیای برندینگ انسجام، ثبات، اصالت و شخصیت برندتان را نمایان کنید.
حرف پایانی
و در آخر ممنونیم که برای بالا بردن اطلاعات خودتون در زمینه هویت بصری مطالب مارو انتخاب کردین. کارشناسان ما در تلاشند به دغدغه ها و سوالات شما پاسخ بدهند. بنابراین هر سوالی دارین بپرسین و انتقادات و پیشنهادات خودتون رو با ما درمیان بگذارید.
اهمیت هویت بصری برند برای کسانی که در زمینه تبلیغات و برندینگ فعالیت میکنند به هیچ عنوان پوشیده نیست. اجزای هویت دیداری در مخاطب احساساتی ایجاد میکنند که همگی میتوانند در شکلگیری اعتماد، علاقه و وفاداری به محصولات و شرکت اهمیت پیدا کنند.
visual identity به تنهایی میتواند بار سنگین برقراری ارتباط با مشتریان را فراهم کند. اجزای هویت بصری شامل تمام چیزهایی که از مخاطب هدف با آنها ارتباط چشمی برقرار میکند. حتی ظاهر و لباس شما در مراحل طراحی هویت بصری مهم است و باید به آن توجه شود.
آموزش طراحی visual identity آسان نیست زیرا مراحل مختلف آن مستلزم داشتن خلاقیت بالا، توجه ویژه به جزئیات و آگاهی و دانش کافی نسبت به اجزای مختلف طراحی است. برای همین هویت بصری برندهای معروف همیشه توسط افراد متبحر طراحی میشود.
در این مقاله جامع ما هویت دیداری برند را تعریف کرده و اجزای visual identity را بیان کردیم. در ادامه مراحل طراحی هویت بصری را قدم به قدم گفتیم و سعی کردیم با آوردن مثالهایی از هویت بصری برندهای معروف شما را با ویژگیهای اصلی آنها آشنا کنیم. شما میتوانید طراحی هویت بصری را تمام و کمال به دست متخصصین و طراحان استودیو برندینگ زیسا بسپارید تا مخاطب را نسبت به برند خود مطمئن و وفادار سازید.